Digitalisering verbindingstechniek maakt autoproductie duurzamer
De digitalisering van verbindingstechniek is een uitstekend hulpmiddel om de productie in de automobielindustrie nog efficiënter te maken en nog zuiniger om te gaan met natuurlijke hulpbronnen. Dat bleek onlangs op de internationale automobielconferentie ‘Joining Smart Technologies’, bij Fronius.
Veel bezoekers van de conferentie maakten van de gelegenheid gebruik om de productielocatie van Fronius in het Oostenrijkse Sattledt te bezoeken.
Fronius was voor de zevende keer host van deze conferentie. Deskundigen op het gebied van automobielproductie, kunstmatige intelligentie en duurzaamheid betraden het podium. Zij brachten hun toehoorders op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en belangrijkste trends in verbindingstechniek.
In de presentaties stond één onderwerp centraal, namelijk duurzaamheid vanuit ecologisch, economisch en sociaal oogpunt. Rüdiger Daub van de Technische Universiteit München en het Fraunhofer IGCV maakte duidelijk dat gerichte digitalisering een centraal hulpmiddel is om bij de productie efficiënt om te springen met natuurlijke hulpbronnen. Procesbewaking, geautomatiseerde kwaliteitscontrole, predictief onderhoud en hulpsystemen voor medewerkers zijn digitale oplossingen die bedrijven kunnen helpen in economisch opzicht duurzaam te zijn en bij te dragen aan het behalen van ecologische doelen.
In zijn thematoespraak ‘AI in de (auto)productie – waar gaat het heen?’ deed Oliver Riedel van het Institute for Control Engineering of Machine Tools & Manufacturing Units aan de Universiteit van Stuttgart uit de doeken hoe AI in complexe processen veel ondersteuning kan bieden door gebruik te maken van enorme hoeveelheden gegevens. Maar hij gaf ook antwoord op de vraag in welke gevallen klassieke statistische methoden nuttig zijn. In ieder geval gaat hij ervan uit dat mensen een belangrijke rol zullen blijven spelen in het beschrijven van processen, het ontwikkelen van modellen en algoritmen, evenals het interpreteren van de resultaten en het op basis daarvan optimaliseren van processen.
Ecobalans in lastechniek
Andreas Pittner, teamleider Lichtbooglassen aan het Bundesanstalt für Materialforschung und -prüfung in Berlijn, presenteerde een ecobalans voor lasprocessen. Deze uitgebreide levenscyclusanalyse (Life Cycle Assessment, LCA) wint vanwege de CO2-reductiedoelstellingen in de industrie aan belang. De LCA is een belangrijk hulpmiddel voor het karakteriseren van lasproductieketens en maakt het mogelijk om de milieu-impact van lasprocessen te bepalen en mogelijkheden te identificeren voor het verkleinen van die impact, bijvoorbeeld door de benodigde hoeveelheid energie, gevulde draad en beschermgas te verlagen. Deze bevindingen worden gebruikt om al in de plannings- en ontwerpfase de ecobalans van een product in te schatten.
Duurzaam is rendabel
Poldi Heidrich van Kuka Deutschland wees erop dat bij duurzaamheid naar het gehele systeem moet worden gekeken. Hij presenteerde ook mogelijkheden om het energieverbruik en daarmee de CO2-voetafdruk in productielijnen door middel van anticiperende robotintegratie te verlagen. In de presentaties van voestalpine, Siemens, BMW, Audi en Fronius zelf werden nog meer praktijkvoorbeelden gegeven van hoe de ecologische en sociaal duurzame oriëntatie van een bedrijf steeds meer economische concurrentievoordelen oplevert.