Disselhorst Metaal voert hoogste investeringsagenda ooit uit
Disselhorst Metaal in Raalte heeft dit jaar de hoogste investerings-agenda ooit. In augustus wordt een 8 kW lasersnijmachine van Trumpf geïnstalleerd, er komt een Lissmac afbraammachine bij en er gaat meer geld naar automatisering. “We gaan met deze investeringen echt de diepte in”, zegt directeur/eigenaar Guido Slump.
Op de lasafdeling is onlangs een cobot in gebruik genomen. Guido Slump schat dat helft van alle laswerk al door robots wordt uitgevoerd, ook de kleinere series.
Het is al weer tien jaar geleden dat hij Disselhorst, producent van plaatwerk voor de machine-, carrosserie-, interieur- en landbouw, kocht. De eerste jaren stonden vooral in teken van het zoeken van klanten die goed bij het bedrijf pasten. Dat is goed gelukt. Sinds de overname in 2012 is de omzet verdrievoudigd.
Meer automatiseren
Aanvankelijk werden alleen de hoogst noodzakelijke vervangingen gedaan, maar dat veranderde in de loop der jaren. Er wordt zorgvuldig en met een duidelijke visie geïnvesteerd: “Alles is er op gericht dat we meer, geautomatiseerder en wat groter kunnen doen”, aldus Slump. Zo zijn er al meerdere robots operationeel. Op de lasafdeling is onlangs een cobot in gebruik genomen en er is al ruimte gemaakt voor komst van nog een klassieke lasrobot. Slump schat dat helft van alle laswerk al door robots wordt uitgevoerd, ook de kleinere series. “En deze ontwikkeling gaat verder. We zijn ook bezig met de robotisering van onze kantbanken. We zullen wel moeten vanwege de beschikbaarheid van personeel, maar willen ook mensen motiveren door hen met nieuwe technieken te laten werken.”
Daarbij helpt het dat Slump zich hier graag zelf mee bezig houdt. Het ontwikkelen en uitvoeren van automatiseringsprojecten is voor hem een hobby. “Het helpt ook dat robots steeds vriendelijker zijn om te programmeren. En we hebben steeds meer mensen in het bedrijf die er ook kennis van hebben. Daardoor kun je veel meer.”
Nieuwe productiehal
De machines houden de ontwikkeling wel bij. Maar de voortdurende groei in omzet betekent ook dat er meer medewerkers zijn gekomen en de logistieke inspanningen zijn toegenomen. Met als consequentie dat er meer ruimte nodig is. Daar is eerst een mouw aan gepast met de uitbreiding van de bedrijfsruimte in 2015. Ook zijn er recent intern wat verbouwingen gedaan om een nieuwe kantine en meer kantoorruimte te creëren.
Op de expeditie en logistieke afdelingen begint het echter opnieuw te knellen. Ondanks enkele creatieve oplossingen. Zo staan er tegenwoordig vier trailers op het bedrijfsterrein. Producten die direct naar de klant gaan, gaan rechtstreeks een trailer in. Slump: “Die zetten we niet meer op de vloer, zo hebben we het ruimtegebrek kunnen tackelen.” Deze werkwijze scheelt bovendien handling en kostbare tijd. De trailers zijn daarom een blijvertje, ook als de nieuwe uitbreiding van de bedrijfsruimte is gerealiseerd. De bouw van een nieuwe productiehal start in het eerste kwartaal van 2023.
RFID-technologie
Daarvoor nog zal RFID-technologie op de productievloer worden geïntroduceerd. Tussen de verschillende afdelingen komen poorten waar de heftrucks doorgaan. Deze poorten registeren automatisch alle producten die ze vervoeren. “Eind dit jaar hebben we dat voor elkaar”, zegt Slump. “Dan hebben we een automatische registratie van alle onderhanden werk in de fabriek en weten we waar alles ligt. Ik weet niet hoeveel uren zoeken dat dagelijks scheelt, maar het geeft ons zeker veel meer controle.”
Serieuze partner voor hightech
In de nieuwe hal zal op termijn een nieuwe buislaser komen. “Buislaseren doen we nog niet zelf, maar het past wel bij ons. We geven daarmee opnieuw meer invulling aan ons motto ‘one-stop-shop’. We poedercoaten zelf en hebben een eigen cleanroom die binnenkort Grade 2 gecertificeerd is. Zo zijn we ook een serieuze partner voor bedrijven die toeleveren aan de hightech sector.”
Disselhorst Metaal
MIX Noordoost – Stand 421