Donkervoort start productie niet-autoproducten
Donkervoort Automobielen is voor het eerst in haar geschiedenis begonnen met het produceren van koolstofvezelonderdelen voor niet-autoproducten. Deze bedrijfsuitbreiding staat echter naast een nog grotere ontwikkeling. Donkervoort wordt binnen het door de Europese Unie gesponsorde SME2-project namelijk uitgedaagd om – in de komende twee jaar – een massaproductiemethode te ontwikkelen (tegen een concurrerende prijs) voor haar bekroonde en gepatenteerde Ex-Core koolstofvezelmateriaal.
Ā
Donkervoort ziet deze uitdaging als een veelbelovende kans. In de eerste plaats omdat Ex-Core enorm sterke lichtgewicht koolstofcomponenten creĆ«ert – gericht op gewichtsvermindering bij de massaproductie van elektrische auto’s, waarbij batterijen verantwoordelijk zijn voor een aanzienlijke gewichtstoename. Maar als Donkervoort in staat is om de massaproductiemethode voor Ex-Core te ontwikkelen, kunnen zich ook kansen voordoen in andere industrieĆ«n. Het project gericht op Ex-Core massaproductie komt direct voort uit het winnen (in 2018) van de Europese innovatievergoeding in hightech materialen en geavanceerde productietechnologieĆ«n. Het gaat hierbij om de volledig in eigen beheer ontwikkelde Ex-Core single-shot koolstofvezelproductiemethode, die meerdere lagen koolstofvezel combineert met een speciaal uitgevonden schuimkern.
Donkervoort Automobielen introduceerde vorig jaar zijn nieuwste en meest innovatieve auto tot nu toe: de Donkervoort GTO-40. Hierin werd de Ex-Core koolstofvezeltechnologie voor het eerst op grote schaal gebruikt. Met gewichtsvermindering en verhoogde stijfheid als resultaat. āEen belangrijke stap in de auto-industrie die – als het SME2-project succesvol gaat zijn – mogelijk ook de weg opent naar een aanzienlijke gewichtsvermindering van massa-geproduceerde elektrische auto’sā, aldus de sportwagenfabrikant in Lelystad.