Dormer Pramet houdt de spoorwegen in het juiste spoor

Het spoorwegsegment is een kernactiviteit voor Dormer Pramet. De onderneming biedt haar klanten hiervoor een breed assortiment verspaningsgereedschappen, zowel voor de productie als voor het onderhoud van het materieel. Tomáš Hantek is International Application Manager for Railway bij Dormer Pramet.

“De treinwielen en de rails zijn de belangrijkste componenten voor elk spoorwegbedrijf, want zij vormen de verbinding tussen het voertuig en de spoorlijn. Daarom moeten de oppervlakken van zowel de rails als van de wielen altijd van de allerhoogste kwaliteit zijn. De geringste oneffenheid of onregelmatigheid in het oppervlak kan ongewenste krachten, wrijving, trillingen en slijtage veroorzaken, die voor ongewenste effecten zorgen op het voertuig en de infrastructuur.”

Als partner van een groot aantal treinenbouwers over de hele wereld, biedt Dormer Pramet ondersteuning bij het fabriceren en herprofileren van de wielen, alsmede bij het bewerken van assen, chassis, spoorrails, wissels, grondplaten, gemonteerde assen, koppelingen en andere componenten voor het rollend materieel.
Hantek: “De rails kunnen op verschillende manieren worden bewerkt. De meest tijdrovende methode bestaat uit het gebruik van raillegmachines, die oude rails vervangen door nieuwe. Het is ook mogelijk om de bestaande rails te slijpen, maar het nadeel hiervan is dat dit maar een geringe diepte bereikt en vonken veroorzaakt, waardoor brand kan ontstaan. Een alternatief is echter het dynamisch frezen van de rail. Het herprofileren van een spoorbaan zonder de rails te verwijderen levert aanzienlijke besparingen qua tijd en kosten op. Het is daarom geen verrassing dat het dynamisch frezen van rails een van de meeste gebruikte methodes is. Maar om optimale resultaten te behalen met deze ‘mobiele’ toepassing is wel gespecialiseerd materieel vereist.”

“Dynamisch frezen is mogelijk met speciaal ontworpen treinen die rijden met een constante snelheid van 700 meter per uur. Rails van R350HT-staal zijn hoog slijtvast met een hardheid tussen 900 en 1.200 MPa. Als gevolg van het passeren van de treinen kan de hardheid van de rail aan de bovenkant toenemen tot wel 1.500 MPa.”

“Voor het herprofileren van de rails worden twee freesunits gebruikt. De eerste unit bewerkt het oppervlak voor en de tweede zorgt voor de nabewerking ervan. De twee units behandelen beide rails tegelijk. Het definitieve railprofiel en de oppervlakteafwerking worden verzorgd door slijpunits, terwijl de metalen spanen die gevormd zijn tijdens het frezen worden overgebracht naar een opvangbak, zodat er geen resten of spanen op de spoorlijn achterblijven. Een andere mogelijkheid is het gebruik van een truck die op de weg en op rails kan rijden door van wieltype te veranderen. Deze heeft aan elke kant één freesunit en voert daardoor alleen de nabewerking uit.”

Veiligheid
“Het is de normale praktijk dat tijdens het herprofileren van de rails de wisselplaatslijtage wordt bijgesteld aan boord van de freestrein. Om zo weinig mogelijk tijd te verliezen vervangen de operators vaak de gehele frees, waarvoor ze uit de trein moeten stappen. “
“De renovatie van de railinfrastructuur gebeurt meestal in de nacht, als er minder verkeer is. Met het oog op de veiligheid is het beter om de frees niet te vervangen tijdens een gang, met name in de nacht. De afstand die gefreesd wordt tijdens een standaard gang ligt normaliter tussen 3.000 en 3.500 m. Railwisselplaten en frezen van Dormer Pramet gaan langer dan 3.700 m mee, waardoor het personeel tijdens de gehele werkgang in de trein kan blijven.”

“Ons assortiment voor de railindustrie bestaat uit schijffrezen, cassettes en instelbare wisselplaten voor het dynamisch railfrezen. De railfrezen van Pramet hebben, bijvoorbeeld, een diameter van 600 mm, een snijsnelheid tussen 220 en 280 m/min en elke freestand kan tussen 3,5 en 5 mm raillengte behandelen met een maximale snijdiepte tussen 0,5 en 1,5 mm.

Er zijn ook diverse universele en afneembare cassettes leverbaar, elk bestaande uit een behuizing die gelijk is voor de linker en de rechter rails, en geschikt zowel voor voorbewerkingen als voor nabewerkingen. Deze cassettes worden ook toegepast voor verschillende railprofielen – de AHC (Anti-Head-Check, voor rails gebruikt door treinen met een snelheid tot 160 km/u) en het UIC 60E2-profiel voor hogesnelheidslijnen. Wanneer het profiel veranderd moet worden, dan hoeven slechts twee van de elf wisselplaten in elke cassette te worden vervangen.”
“Door ons aanbod van specifieke freesgereedschappen voor het dynamisch frezen van rails en ons streven om continu nieuwe producten voor de industrie te ontwikkelen, hebben we sterke partnerships kunnen ontwikkelen met grote spoorwegbedrijven over de hele wereld. Dormer Pramet is onlangs uitverkoren door Deutsche Bahn (DB) in Duitsland als leverancier van dynamische frezen met afneembare cassettes en wisselplaten.”

Treinwielen
“Dormer Pramet heeft niet alleen grote ervaring in het herprofileren van rails, maar ook in het bewerken van treinwielen en zoekt voortdurend manieren om te beantwoorden aan de wensen van de klant op de gebieden van betrouwbaarheid en productiviteit.
Net als rails, moeten treinwielen regelmatig onderhouden worden. Dit is nodig om het loopgedrag, de geluidsontwikkeling en de veiligheid te verbeteren. Ook het bewerken van treinwielen vraagt om specifieke technologie. Deze is gebaseerd op het principe van kopieerfrezen met een ronde snijkant. Een van de grootste uitdagingen is het bepalen van de optimale spaandikte en de warmteverdeling.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Wat is vijfassig frezen?

18-12 Hoewel het al jaren binnen de verspanende maakindustrie wordt toegepast, blijft vijfassig verspanen een…

Verspanen

Seco JS754 Stub-serie waardevol bij frezen moeilijkere materialen

07-06 De frees met vier snijtanden is ontworpen voor freesdraaimachines en multi-tasking-machines en bevat de…

Verspanen

Minder vervorming van onderdelen tijdens het frezen

23-11 Het Fraunhofer Institute for Production Technology (IPT) in Aken heeft nu samen met partners…

Verspanen

Seco Helical SN8-13 frezen met lagere kosten per snijkant

10-10 De frezen zijn gebouwd voor moeilijke toepassingen met ISO P-, M-, K- en S-materialen…

MetavakNieuws

Zesde tand maakt trochoïdaal frezen nog productiever

06-10 Trochoïdaal frezen is als ruwfreesbewerking inmiddels een standaard strategie geworden. In veel machinefabrieken waar…

MetavakNieuws

Licht tot zwaar slijpen, polijsten en frezen

02-10 Kinket SSP is importeur en leverancier van schuur-, slijp- en polijstmaterialen alsmede de daarbij…

Verspanen

Zuivere 90° hoek met de nieuwe TNGX

22-04 De frees is lichtsnijdend, waardoor afbuiging wordt voorkomen en een uitstekende oppervlakteafwerking mogelijk is.…

Verspanen

Uitbreiding af- en groefsteekgereedschappen Dormer Pramet

06-04 Deze uitbreiding is een vervolg op de nieuwe af- en groefsteekgereedschappen, die in november…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs