Drabo voltooit Fastems-lijn; installatie vierde Niigata machine
Bij Drabo Hardenberg voltrekt zich momenteel een gigantische operatie. De FMS-lijn van Fastems wordt meer dan verdubbeld. Als alles volgens plan verloopt, is de oplevering van de lijn begin december. Er zullen dan vier bewerkingsmachines in geïntegreerd zijn, waaronder het nieuwe horizontale bewerkingscentrum Niigata HN800S. Deze machine was in september te zien op de EMO in Hannover.
Het eerste gedeelte van het FMS-systeem bij Drabo dateert van begin 2008. Als eerste machine werd een horizontaal bewerkingscentrum Niigata HN80D met palletafmeting van 800×800 mm geïntegreerd. Begin 2010 volgde de eerste uitbreiding met de integratie van een tweede horizontaal bewerkingscentrum, een Niigata SPN701 met palletafmeting 630×630 mm. Vrij bijzonder, omdat hiermee een geautomatiseerde lijn ontstond, waarin twee verschillende pallettypen gehandeld kunnen worden.
Nu, ruim 2,5 jaar later wordt de grootste stap gezet. De lijn wordt meer dan verdubbeld en er komen nog eens twee horizontale bewerkingscentra aan te staan: de Niigata SPN701, welke tot dusverre als stand alone machine fungeerde, en de nieuwe Niigata HN800S, die rechtstreeks vanaf de EMO naar Hardenberg komt.
Logistieke uitdaging
De uitbreiding van de Fastems lijn is volgens Marc Back van Drabo een flinke logistieke uitdaging. De lijn is in een put gebouwd vanwege de werkhoogte die nodig is om twee pallets boven elkaar in het magazijn te kunnen plaatsen. Alvorens kon worden begonnen met de put, moesten er vijf machines worden verplaatst, waaronder de Niigata SPN701. De 22 ton zware machine is 180 graden gedraaid en op zijn nieuwe plek gezet om als derde machine te worden geïntegreerd in de FMS-lijn. “Deze Niigata heeft uiteindelijk maar 4 dagen stilstand gehad”, vertelt Back. “Daarna was hij weer geheel geometrisch uitgelijnd en afgesteld door de firma Evolent en konden we na vrijgave van onze kwaliteitsdienst de productie weer opstarten.
Toen de machines waren verhuisd, kon begonnen worden met het zagen van het beton. De put is 27 meter langer geworden. Tevens zijn er drie uitsparingen gemaakt voor de wissel- en kantelstations, alsmede een fundatie voor de nieuwe Niigata HN800S.
Daarna werd flink doorgewerkt om de werkvloer én de nieuwe put te coaten. “Enkele jaren geleden zijn wij gefaseerd begonnen met het coaten van de werkplaatsvloer”, vertelt Back. “Niet alleen krijgt de werkplaats hierdoor een andere en frissere uitstraling, het hele bedrijf wordt als het ware naar een hoger niveau getild. Bijkomend voordeel is dat deze gietvloer ook nog eenvoudig schoon te houden en te maken is.”
Vervolgens kwamen de eerste delen van Fastems binnen. In week 39 is gestart met het opbouwen van het magazijn. Back: “We werken volgens een strak schema dat afgestemd is met Fastems en Evolent. Wij kiezen er bewust voor om de hele operatie ook samen met Evolent te laten plaatsvinden. Elke keer is weer gebleken dat wij elkaar allemaal nodig hebben om de installatie en integratie zo goed mogelijk te laten verlopen.”
Draai-kantelstations
Inmiddels is de opbouw van het magazijn en het plaatsen van de rails waarover de carrier rijdt, in volle gang. Nadat de rail is gemonteerd, kan haaks hierop de nieuwe HN800S machine geplaatst worden. Zodra het magazijn staat en ingeregeld is, kan het huidige kantelstation verplaatst worden. Dit moet twee machines voorzien van producten. Het is gebleken dat dit station regelmatig een bottleneck was voor de doorloopsnelheid en aanvoer van pallets naar de machines. Als de nieuwe lijn straks klaar is, moeten er vier machines voorzien worden en wordt het probleem alleen maar groter. Om dit goed op te vangen komen er straks twee draai- kantelstations en één draaistation. In totaal dus drie stations om werkstukken te kunnen op- en afspannen.
De volgende fase is het installeren van de intermediate stations. Ten behoeve van de SPN701 en de HN800S is een tussenstation (intermediate station) nodig dat ervoor zorgt dat de machinepallet vanuit de machine afgegeven wordt aan dit station zodat de carrier de pallet vervolgens kan oppakken en op de juiste plek in het magazijn kan wegzetten. Een soort bufferstation dus. Zodra deze fase gereed is, volgt de laatste stap: de oplevering en acceptatie. Als alles volgens planning verloopt, zal dit in week 45 zijn.
Onbemande productie
Klanten hebben volgens Marc Back steeds meer behoefte aan flexibele productie. Naast flexibiliteit is ook onbemande productie een belangrijke drijfveer voor de uitbreiding van het Multi Level Systeem (MLS) van Fastems. “Maar met deze uitbreiding alleen zijn we er nog niet. Het huidige systeem biedt plaats voor 20 pallets 630×630 mm en 20 pallets 800×800 mm. Wij merken echter elke keer weer dat wij niet genoeg pallets en kubussen kunnen hebben. De nieuwe MLS lijn biedt daarom straks plaats aan 104 palletlocaties waarvan 64 pallets 630×630 mm en 40 pallets 800×800 mm. Deze uitbreiding in machinepallets en kubussen zal gefaseerd plaatsvinden en zal gestaag de MLS-lijn moeten gaan vullen. Wij hopen er aan het einde van het jaar zo’n 20 stuks bij in te kunnen plaatsen.”
Mede door het aantrekken van nieuwe klanten en industrieën is de uitbreiding van de lijn een welkome aanvulling voor Drabo. “Het handmatig wisselen van machinepallets op de stand alone machine was tijdrovend. Nadat de pallet was gewisseld, moest de eerste serie eerst naar de meetkamer voor vrijgave. Straks met de nieuwe lijn is dit niet meer nodig en ondervindt de productie minder verstoring.”
Verder hebben volgens Back al diverse klanten interesse getoond in de nieuwe lijn en de nieuwe machine. “Zeker bestaande klanten, die het erg druk hebben. Zij zien mogelijkheden voor het laten bewerken van hun producten op een nauwkeurige machine en hebben reeds een afspraak gemaakt om ons te bezoeken als alles operationeel is.”
Nieuw bewerkingscentrum Niigata
De HN800S serie van de Japanse machinebouwer Niigata, in Nederland vertegenwoordigd door Evolent uit Weesp, heeft in de X-as en Z-as rollengeleiding maar in de Y-as blokgeleiding. Dat maakt de machine sterk en stabiel, maar ook snel. De HN800S heeft niet alleen het grootste werkbereik in zijn klasse, maar mag ook beladen worden tot maximaal 2500 kg op de machinepallet. Ondanks dit haalt de machine nog een ijlgang van 41m/min.
De machine van Drabo is uitgevoerd met een 37kW spil met een maximum toerental van 6000 owm/min. Verder is de machine voorzien van een Fanuc 30iM besturing en het Niigata gereedschapsbewakingssysteem, wat schade aan machine, werkstuk en gereedschap voorkomt. Naast deze opties, wordt de machine uitgevoerd met een dubbel kettingmagazijn. Totaal is er straks plaats voor 255 gereedschappen om zo de grootst mogelijke flexibiliteit op te bouwen in het gereedschapsmagazijn. “Onze ervaring leert dat een gereedschapsmagazijn van 126 stuks altijd te weinig blijkt te zijn”, zegt Back. “Dan moeten er keuzes gemaakt worden welk gereedschap mag blijven en welk niet.”