Drijfveren van professionals belangrijk voor aantrekken en behouden van personeel
Hoogopgeleide professionals hebben duidelijke wensen als het om werk gaat. Voldoening halen zij uit de uitdaging die het werk biedt, de contacten die zij opdoen en de waarde die zij aan hun vakgebied toevoegen, zo blijkt uit onderzoek van TNS NIPO in opdracht van Yacht. Maar wat blijkt? Professionals met een flexibel contract zijn positiever over hun werk dan werknemers in loondienst. Dit komt omdat zij voldoende worden uitgedaagd, meer netwerkmogelijkheden zien en vaker waarde kunnen toevoegen aan hun vakgebied. De verschillende drijfveren tussen ‘flexibel’ en ‘vast’ betekenen voor werkgevers een andere benadering richting hun personeel.
Dit vinden werknemers belangrijk in hun werk
Weten wat werknemers belangrijk vinden, helpt bedrijven in alle sectoren om goed gekwalificeerd personeel aan te trekken én vast te houden. Daarom vond Yacht het tijd om de drijfveren van professionals te laten onderzoeken. Werknemers werd gevraagd naar motieven als arbeidsvoorwaarden en carrièremogelijkheden, maatschappelijke drijfveren en sociale behoeften. Deze vragen werden zowel gesteld aan werknemers met een vast contract als met een flexibele arbeidsovereenkomst. Dit grootschalige onderzoek, dat gehouden werd in juli en augustus 2015, levert bruikbare inzichten op voor bedrijven. Waar loonwerkers vooral de organisatie waar zij werkzaam zijn willen versterken, willen flexprofessionals in de eerste plaats waarde toevoegen aan hun vakgebied. Op de vraag of zij in hun huidige functie in staat zijn om dit te doen, antwoordt 70% van de flexprofessionals positief, tegenover 59% van de professionals in vaste dienst.
Dit zijn de belangrijkste drijfveren voor de twee groepen:
- Professionals met vast dienstverband: 1) waarde toevoegen aan organisatie, 2) bewondering van collega’s en 3) uitdaging.
- Professionals met flexibel dienstverband: 1) waarde toevoegen aan vakgebied, 2) waarde toevoegen aan organisatie en 3) netwerken.
Wat is belangrijk voor werkgevers?
Werkgevers doen er goed aan de algehele inzichten van het onderzoek te gebruiken voor het aantrekken en behouden van goed technisch personeel. Daarbij kunnen bedrijven hun strategie aanpassen op werknemers met een flexibel contract en werknemers in loondienst. Zo voelen professionals met een flexibel contract zich meer uitgedaagd (64% tegenover 58% loondienst), terwijl uitdaging juist in de top 3 van mensen met een vast contract voorkomt. Op dit gebied valt voor werkgevers duidelijk winst te behalen.
Daarnaast geven flexwerkers aan dat ze via het werk waardevolle contacten kunnen leggen. Het onderhouden van een goed netwerk helpt ze bij het switchen tussen verschillende opdrachtgevers. Continu blijven investeren in jezelf en in vakkennis, is voor deze groep onmisbaar. Maar ook werkgevers kunnen hierin hun bijdrage leveren door voldoende netwerk- en opleidingsmogelijkheden te bieden. Hierdoor blijft hoogopgeleid personeel behouden voor de gehele sector, onmisbaar om ook de komende jaren verzekerd te zijn van voldoende professionals.