Duitse cruiseschepenbouwer last met Röwac lastoorts met bronafzuiging

De Röwac lastoorts met geïntegreerde bronafzuiging van Venvulas Lastechniek is door scheepsbouwer Meyer Werft in Papenburg (D) geselecteerd als vervanger voor alle conventionele lastoortsen.

De nieuwe Röwac toorts is ontwikkeld in nauwe samenwerking met Holch Schweißbrenner, dat al zo’n 250 toortsen met geïntegreerde lasrookafzuiging aan Meyer heeft geleverd. Meer orders volgen, want deze nieuwe lastoorts levert een cruciale bijdrage aan een gezonder werkklimaat in de overdekte droogdokken van Meyer Werft.

Meyer Werft is één van de grootste bouwers van mega-cruiseschepen ter wereld, maar bouwt ook gastankers en containerschepen. In het Duitse Papenburg (aan de Eems) beschikt Meyer over twee grote overdekte bouwdokken, die met afmetingen van respectievelijk 370×101 en 504×125 meter tot de grootste ter wereld behoren. Een derde grote hal wordt gebruikt voor het snijden van de staalplaten. Het concern heeft meer dan 3.000 werknemers in dienst. Omdat het management bij Meyer niet tevreden was met de luchtkwaliteit in de overdekte hallen waarin intensief wordt gelast, besloot men op zoek te gaan naar een beter lasrookafzuigsysteem. Zo kwam men bij de Röwac toorts terecht.

Gezond en veilig werken
In de bij Meyer gebouwde mega-schepen zitten vele kilometers aan lasnaden en omdat in gesloten hallen wordt gewerkt, is het cruciaal de lasrook effectief af te voeren. Hiervoor beschikken de droogdokken over centrale afzuigsystemen en een hoogvacuüm leidingnet. Bij Meyer wordt continu gewerkt aan verbetering van het binnenklimaat. Mede omdat de lassers zich relatief snel verplaatsen, werkte het bestaande afzuigsysteem niet effectief genoeg, waardoor er nog vrij veel lasrook in de hallen terechtkwam.
In haar zoektocht naar een effectiever afzuigsysteem stuitte Meyer al snel op de nieuwe Röwac lastoortsen met geïntegreerde bronafzuiging. Deze zijn door Venvulas ontwikkeld in  samenwerking met Holch Schweißbrenner in het Duitse Siegen, dat ook de contacten met Meyer Werft onderhoudt. Niet alleen wordt de lasser door de nieuwe toorts met bronafzuiging optimaal beschermd tegen lasrook, ook levert dit systeem een positieve bijdrage aan het algehele binnenklimaat van de hallen. In combinatie met het lichte gewicht en een speciaal slangen-tussenpakket, hebben de lassers bij Meyer nu ook veel meer bewegingsvrijheid gekregen. Daardoor werken ze comfortabeler en sneller, wat mede resulteert in een hoger lasrendement.

Alle lassers bij Meyer Werft leren al tijdens hun training hoe ze zo effectief mogelijk met de nieuwe ergonomische Röwac lastoorts kunnen werken. Deze aanpak werpt haar vruchten af en lassers reageren na de professionele introductie enthousiast op de nieuwe toorts. Als resultaat hiervan zijn de eerste 250 lastoortsen bij Meyer al vervangen door de nieuwste Röwac toortsen met geïntegreerde bronafzuiging. Vervolgorders staan al in de boeken, want ook de resterende toortsen worden de komende maanden vervangen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

Nieuw eBook EWM over gebruik lastoortsen

08-07 Lastoortsen worden vaak onderschat, maar zijn o zo belangrijk voor het lasproces. De gebruiker…

Verbinden

Toorts database Kemper basis voor optimale lasrookafzuiging

28-06 Deze datapool bevat de parameters van ongeveer honderd verschillende typen lastoortsen en vormt zo…

Verbinden

Translas ontwikkelt nieuwe 8XE MIG en 8TE TIG afzuigtoorts

04-11 De Nederlandse lastoortsenfabrikant Translas heeft de nieuwe lastoortsen 7XE, 8XE MIG en 8TE TIG…

Verbinden

Kemppi vernieuwt MasterTig

05-11 Kemppi heeft een vernieuwde MasterTig-productserie geïntroduceerd. Het MasterTig-productassortiment biedt een keuze aan vermogensvarianten met…

Verbinden

Acht nieuwe compacte lasinverters

31-03 Venvulas Lastechniek uit Vught lanceert met de Röwac EcoLine serie een splinternieuw programma compacte…

Verbinden

Gas- en watergekoelde MXL-toortsen

18-12 Esab Welding & Cutting Products introduceert zijn uitgebreide en verbeterde MXL-serie MIG/MAG-toortsen voor industriële…

Verbinden

Lichtgewicht stroombron voor (hecht)lassen

03-10 Venvulas Lastechniek uit Vught heeft een oplossing geïntroduceerd voor het veilig en comfortabel hechtlassen…

Oppervlaktetechniek

Arcline PP van Linde: TIG-kwaliteit met een MIG-snelheid

03-08 Linde Gas heeft het nieuwe lasproces Arcline PP ontwikkeld. Deze lasmethode is volgens de…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs