Duitse machinebouwers spelen in op dalende vraag uit auto-industrie
Vorig jaar leverde de Duitse werktuigmachine-industrie ongeveer 27 procent van haar productie aan de auto-industrie en haar toeleveranciers, volgens het laatste onderzoek dat de VDW (Duitse vereniging van gereedschapsmachinebouwers) onder haar leden uitvoerde. Dat is een daling van ongeveer 16 procentpunten in slechts vier jaar. Een aantal machinebouwers paste zich al vroeg aan de transformatie aan: met een aandeel van ongeveer 30 procent behoorde engineering en haar verschillende subsectoren voor het eerst tot de belangrijkste afnemers voor gereedschapsmachines in 2023. Dit aandeel is sinds 2019 met 6 procentpunten gestegen.
Duitse machinebouwers anticiperen met op de dalende vraag uit de auto-industrie en focussen zich op de gereedschaps- en matrijzenbouw, de lucht- en ruimtevaartindustrie, algemene machinebouw en vele andere sectoren.
“De auto-industrie blijft een van de belangrijkste klantsectoren voor de Duitse gereedschapsmachine-industrie”, zegt Franz-Xaver Bernhard, voorzitter van de VDW. “Het resultaat weerspiegelt echter twee ontwikkelingen. Ten eerste betekent de transformatie naar elektrische aandrijvingen dat de autosector aanzienlijk minder investeert in verspaning. Tegelijkertijd diversifiëren fabrikanten van gereedschapsmachines echter ook hun klantenportefeuille.” Sterker nog, het aandeel van OEM’s is sinds 2019 meer dan gehalveerd tot 10 procent, terwijl dat van leveranciers slechts is gedaald van 19,9 naar 17,2 procent.
Een aantal fabrikanten van gereedschapsmachines heeft zich al vroeg aangepast aan de transformatie en bedient nu ook de EV-markt. Wolfram Weber, bestuurslid van Grob in Mindelheim en voorzitter van de Economische Commissie van de VDW, legt uit: “Toen we in 2016 het veld betraden, reageerden we al vroeg op de verschuiving naar elektromotoren. Tegenwoordig bieden we uitgebreide oplossingen voor aandrijf- en energieopslagsystemen. Dat zie je terug in onze cijfers. De meeste bewerkingssystemen kunnen ook werkstukken voor elektrische voertuigen produceren – en dit was goed voor ongeveer 60 procent van onze output van ongeveer 1,8 miljard euro in het boekjaar 2023/24.”
Engineering en subsectoren groeien
Engineering en haar verschillende subsectoren waren in 2023 voor het eerst de belangrijkste afnemers van gereedschapsmachines. De belangrijkste subsectoren zijn de gereedschaps- en matrijzenbouw, de gereedschapsmachine-industrie zelf, landbouwmachines en componenten zoals hydrauliek, pneumatiek en aandrijftechniek.
Dr. Torsten Schmidt, CEO van de in Nürtingen gevestigde Heller Group, heeft de drastische vermindering van het aandeel leveringen aan de automobielindustrie aan den lijve ondervonden. Hij legt uit: “In 2017 kwam 80 procent van onze omzet nog uit de automobielindustrie. In 2022 was dit echter gedaald tot 50 procent. Vorig jaar was de verbrandingsmotor goed voor slechts 6 procent van de binnenkomende orders. Toch blijven de vrachtwagen- en landbouwsectoren voor ons van groot belang. We produceren nu frees-/draaicentra en 4- en 5-assige bewerkingscentra voor de gereedschaps- en matrijzenbouw, de lucht- en ruimtevaartindustrie, algemene machinebouw en vele andere sectoren.”
In de ranglijst van de belangrijkste klantindustrieën worden de machinebouw en de automobielindustrie gevolgd door fabrikanten van metaalproducten, de lucht- en ruimtevaartindustrie, elektrotechniek/elektronica en metaalproductie en -verwerking. Andere belangrijke klantindustrieën zijn onder meer fijnmechanica, spoorvoertuigbouw, energietechniek en medische technologie. Deze hebben allemaal hun aandeel vergroot. Dit weerspiegelt belangrijke trends zoals digitalisering, de energietransitie, klimaatbescherming, modernisering van de infrastructuur en de vergrijzing.
Bernhard concludeert: “De grote verscheidenheid aan klantindustrieën laat zien hoe de werktuigmachine-industrie haar rol als enabler vervult en hoe ze in de toekomst een aanzienlijke toegevoegde waarde kan bieden aan groeisectoren.”