Duitse machinebouwers spelen in op dalende vraag uit auto-industrie

Vorig jaar leverde de Duitse werktuigmachine-industrie ongeveer 27 procent van haar productie aan de auto-industrie en haar toeleveranciers, volgens het laatste onderzoek dat de VDW (Duitse vereniging van gereedschapsmachinebouwers) onder haar leden uitvoerde. Dat is een daling van ongeveer 16 procentpunten in slechts vier jaar. Een aantal machinebouwers paste zich al vroeg aan de transformatie aan: met een aandeel van ongeveer 30 procent behoorde engineering en haar verschillende subsectoren voor het eerst tot de belangrijkste afnemers voor gereedschapsmachines in 2023. Dit aandeel is sinds 2019 met 6 procentpunten gestegen.

Duitse machinebouwers anticiperen met op de dalende vraag uit de auto-industrie en focussen zich op de gereedschaps- en matrijzenbouw, de lucht- en ruimtevaartindustrie, algemene machinebouw en vele andere sectoren.

“De auto-industrie blijft een van de belangrijkste klantsectoren voor de Duitse gereedschapsmachine-industrie”, zegt Franz-Xaver Bernhard, voorzitter van de VDW. “Het resultaat weerspiegelt echter twee ontwikkelingen. Ten eerste betekent de transformatie naar elektrische aandrijvingen dat de autosector aanzienlijk minder investeert in verspaning. Tegelijkertijd diversifiëren fabrikanten van gereedschapsmachines echter ook hun klantenportefeuille.” Sterker nog, het aandeel van OEM’s is sinds 2019 meer dan gehalveerd tot 10 procent, terwijl dat van leveranciers slechts is gedaald van 19,9 naar 17,2 procent.

Een aantal fabrikanten van gereedschapsmachines heeft zich al vroeg aangepast aan de transformatie en bedient nu ook de EV-markt. Wolfram Weber, bestuurslid van Grob in Mindelheim en voorzitter van de Economische Commissie van de VDW, legt uit: “Toen we in 2016 het veld betraden, reageerden we al vroeg op de verschuiving naar elektromotoren. Tegenwoordig bieden we uitgebreide oplossingen voor aandrijf- en energieopslagsystemen. Dat zie je terug in onze cijfers. De meeste bewerkingssystemen kunnen ook werkstukken voor elektrische voertuigen produceren – en dit was goed voor ongeveer 60 procent van onze output van ongeveer 1,8 miljard euro in het boekjaar 2023/24.”

Engineering en subsectoren groeien

Engineering en haar verschillende subsectoren waren in 2023 voor het eerst de belangrijkste afnemers van gereedschapsmachines. De belangrijkste subsectoren zijn de gereedschaps- en matrijzenbouw, de gereedschapsmachine-industrie zelf, landbouwmachines en componenten zoals hydrauliek, pneumatiek en aandrijftechniek.

Dr. Torsten Schmidt, CEO van de in Nürtingen gevestigde Heller Group, heeft de drastische vermindering van het aandeel leveringen aan de automobielindustrie aan den lijve ondervonden. Hij legt uit: “In 2017 kwam 80 procent van onze omzet nog uit de automobielindustrie. In 2022 was dit echter gedaald tot 50 procent. Vorig jaar was de verbrandingsmotor goed voor slechts 6 procent van de binnenkomende orders. Toch blijven de vrachtwagen- en landbouwsectoren voor ons van groot belang. We produceren nu frees-/draaicentra en 4- en 5-assige bewerkingscentra voor de gereedschaps- en matrijzenbouw, de lucht- en ruimtevaartindustrie, algemene machinebouw en vele andere sectoren.”

In de ranglijst van de belangrijkste klantindustrieën worden de machinebouw en de automobielindustrie gevolgd door fabrikanten van metaalproducten, de lucht- en ruimtevaartindustrie, elektrotechniek/elektronica en metaalproductie en -verwerking. Andere belangrijke klantindustrieën zijn onder meer fijnmechanica, spoorvoertuigbouw, energietechniek en medische technologie. Deze hebben allemaal hun aandeel vergroot. Dit weerspiegelt belangrijke trends zoals digitalisering, de energietransitie, klimaatbescherming, modernisering van de infrastructuur en de vergrijzing.

Bernhard concludeert: “De grote verscheidenheid aan klantindustrieën laat zien hoe de werktuigmachine-industrie haar rol als enabler vervult en hoe ze in de toekomst een aanzienlijke toegevoegde waarde kan bieden aan groeisectoren.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Malaise in Duitse werktuigmachinebouw houdt aan

08-11 De binnenlandse bestellingen daalden met 17 procent en de buitenlandse bestellingen met 15 procent.…

Bedrijf en Economie

VDW: Vraag naar gereedschapsmachines blijft dalen

24-08 De orders die in de eerste helft van 2024 werden ontvangen, waren 26 procent…

Bedrijf en Economie

Productie metaalproducten 5% hoger

10-06 De bedrijfsklasse metaalproducten vormt hiermee een positieve uitzondering. Want de kalendergecorrigeerde productie van de…

Bedrijf en Economie

Duitsland blijft export-wereldkampioen werktuigmachinebouw

20-03 “We verdedigden daarmee onze wereldtitel tegen China en Japan”, zegt directeur Markus Heering van…

Bedrijf en Economie

Productie industrie 5,5 procent lager in januari

12-03 Ook in de voorgaande negen maanden van 2023 kromp de productie op jaarbasis. Daling…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachine-industrie verwacht productiedaling in 2024

22-01 Sinds begin vorig jaar zijn er duidelijke tekenen van een vertraging van de binnenkomende…

Automatisering

AI blaast industriële productie nieuw leven in

17-01 Kunstmatige intelligentie is onmisbaar geworden bij het bewaken en besturen van machines. Neurale netwerken…

Bedrijf en Economie

Productie industrie 10 procent lager in november

10-01 De meeste bedrijfsklassen van de industrie produceerden in november minder dan in dezelfde maand…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs