Duitse werktuigmachine-industrie vol vertrouwen door sterke vraag
De Duitse werktuigmachine-industrie verwacht dit jaar een productiestijging van 14 procent. “We hebben een goede kans op een succesvol 2022″, aldus Franz-Xaver Bernhard, voorzitter van brancheorganisatie VDW, op de jaarlijkse persconferentie van zijn vereniging.
VDW-voorzitter Franz-Xaver Bernhard: “Het optimisme voor 2022 is gebaseerd op de uitstekende ontwikkeling van de vraag sinds medio vorig jaar.”
Dit optimisme is gebaseerd op de uitstekende ontwikkeling van de vraag sinds medio vorig jaar. Er is een grote opgehoopte vraag naar investeringen wereldwijd, die veelvuldig wordt afgedekt met werktuigmachines ‘Made in Germany’. De inkomende bestellingen stegen in 2021 in totaal met 58 procent. De buitenlandse bestellingen stegen met 62 procent, die vanuit Duitsland zelf met meer dan de helft.
Europa loopt voorop
Volgens voorlopige cijfers van de VDW liepen de Europeanen voor op de buitenlandse markten. Ze verhoogden de bestellingen met 90 procent, gevolgd door Amerika met 66 procent en Azië met 61 procent. China en de VS blijven de twee grootste markten en topklanten, met hoge dubbele cijfers van respectievelijk 65 en 92 procent. In de lijst van de top 20 verhoogden alle landen hun vraag met minstens twee cijfers, sommige zelfs met drie cijfers. Vooral de bestellingen uit Italië, Oostenrijk, Tsjechië, Zwitserland en India verliepen goed. Italië en Oostenrijk profiteerden van staatssubsidies.
Inhaalbeweging Duitsland
Volgens voorspellingspartner Oxford Economics zal het wereldwijde bruto binnenlands product in 2022 naar verwachting met 4,2 procent groeien, de industriële productie met 4,4 procent en de investeringen met 4,3 procent. Europa, de grootste klant van de VDW-leden, leidt de triade in investeringsgroei. “Hier kunnen wij van profiteren, omdat de orderboeken van veel klanten goed gevuld zijn”, aldus Bernhard. Voor Duitsland zijn sommige gegevens zelfs nog beter: na een zwakkere ontwikkeling in het voorgaande jaar, is de Duitse industrie nu bezig met een inhaalbeweging. Ook de twee voorlopende indicatoren (Ifo vestigingsklimaat en inkoopmanagersindex) wijzen naar boven.
Onzekerheid blijft
“Toch wordt de voorspelling voor 2022 nog steeds gekenmerkt door onzekerheid”, gaf Bernhard toe. Gezien het enorme aantal besmettingen met de omikron-variant vreest Oxford Economics dat veel mensen zichzelf gaan isoleren, niet reizen en zo het economische leven afremmen. De ervaring leert dat de economie snel weer op de rails komt als het aantal besmettingen daalt. De zwakke start van het jaar drukt echter het totale resultaat. China’s verklaarde no-covid-strategie maakt het ook moeilijk om de toeleveringsketens te normaliseren.
Herstel sneller dan verwacht
Na de diepe malaise in de werktuigmachine-industrie als gevolg van de pandemie van 2020, begon de industrie vorig jaar opnieuw goed met goede bestellingen. Volgens schattingen van de VDW is in 2021 zo’n 12,7 miljard euro aan machines en diensten geproduceerd. Dit kwam overeen met een stijging van 4 procent.
De handel werd gedreven door de export, die met 8 procent tweemaal zo snel groeide als de productie. Amerika voerde de buitenlandse business aan met plus 13 procent, gevolgd door Azië met plus 11 en het achterste Europa met plus 5 procent. Van de tien grootste markten kenden Tsjechië, Italië, Mexico, China en Nederland een groei met dubbele cijfers. China heeft zich hersteld na een forse daling in 2020.
Daarentegen daalde de binnenlandse verkoop met 5 procent als gevolg van de terughoudendheid van de auto-industrie om te investeren. De enige lichte stijging van het verbruik met 1 procent werd ondersteund door de invoer, die met meer dan een tiende toenam. De bezettingsgraad was in januari 2022 87,2 procent, vergeleken met 72,7 procent een jaar eerder. Met 64.000 medewerkers was de werkgelegenheid in december 6,1 procent lager dan in het voorgaande jaar.
Chiptekort
“Knelpunten in de toeleveringsketens van elektronische componenten en metalen producten waren vorig jaar het dominante probleem voor de industrie en deze blijven bestaan”, aldus Bernhard. Volgens een enquête eind 2021 hadden ze bijna alle fabrikanten in de gereedschapsmachine-industrie bereikt. Met name het chiptekort treft de bedrijven twee keer. Enerzijds is het vermogen van de belangrijke klant, de automobielindustrie, om te leveren beperkt. Aan de andere kant zijn er geen chips voor besturingen, een van de belangrijkste componenten in de werktuigmachine, maar ook voor gateways, edge computers of aandrijvingen. Dit vertraagt de levering van bestelde machines.
Voor de gereedschapsmachinebranche zijn de mogelijkheden om dit te beïnvloeden en te compenseren op korte termijn zeer beperkt. Overstappen op een nieuwe generatie chips kost tijd omdat ontwikkelingswerk al snel kan oplopen tot enkele manjaren. “Voorlopig is het enige dat overblijft om grote creativiteit te tonen bij het inkopen van materialen en hogere prijzen te accepteren die niet mogen worden doorberekend”, zegt de VDW-voorzitter.