Duurzaam hijsen met Demag ECO-kranen
Arcus Nederland, al jaren specialist in buizen, flenzen en fittingen, is uitgegroeid van een kleine handelsonderneming tot een wereldwijde leverancier van RVS, staal en industrial supplies. Met vestigingen in Nederland, Belgiƫ en Duitsland levert Arcus producten die worden toegepast in technische installaties die nodig zijn voor de productie, opslag en het transport van voornamelijk gassen en vloeistoffen. Onlangs investeerde Arcus in duurzame kraansystemen om sneller, veiliger en nauwkeuriger te kunnen werken in de nieuwe vestiging in Brielle.
Vanuit de vestiging Arcus Industrial Supplies in Brielle worden naast het roestvast staal een volledig pakket staal en industrial supplies, zoals afsluiters, pakkingen en bevestigingsmaterialen, uit voorraad geleverd. De vestiging in Dordrecht is gespecialiseerd in RVS, maar afnemers in de Botlek gebruiken ook veel staal. Vanuit Brielle kan Arcus deze afnemers met de combinatie van RVS en staal bedienen. Jaap Ruitenberg: āWij zijn in staat om vanuit ons nieuwe magazijn nog veel meer te combineren. Vrijwel voor alles wat in de industrie voorkomt kunnen klanten bij ons terecht. Vandaar onze naam Arcus Industrial Supplies. Waar klanten voorheen bij soms vijf bedrijven langs moesten is nu alles op Ć©Ć©n adres geregeld. Een bedrijf, Ć©Ć©n telefoontje, een factuur en een transport.ā
Nieuw pand, nieuwe kranen
Vijf jaar lang zat Arcus Industrial Supplies net even verderop in Brielle gevestigd. Door de snelle groei wilde Arcus op zoek naar een ander pand, maar ook naar een ander kraansysteem. Ruitenberg: āIn onze hoofdvestiging in Dordrecht werken we met een Demag kraan. Omdat we daar goede ervaring mee hebben wilden we hier ook over op een Demag kraansysteem.ā
Voor de nieuwe vestiging koos Arcus voor twee Demag ECO-kranen van 5 ton, die in tandem tot 10 ton kunnen hijsen. Ze wordt gebruikt om buizen tussen de 5 en de 7 meter lang op te pakken en te verplaatsen. Ruitenberg: āWij hijsen nu 2 Ć 3 ton gemiddeld. De opdrachten worden groter en complexer. Om goed op de toekomst te zijn voorbereid hebben we gekozen deze kranen.ā
Door de Smart-tandemfunctie op de Demag ECO-kranen kunnen de medewerkers in de magazijnen de kranen synchroon laten rijden en nauwkeurig positioneren. Ruitenberg: āVoorheen werkten wij met een kraan van 5 ton waarmee we buizen van 6 meter met Ć©Ć©n strop oppakten. Deze strop moest dan precies in het midden worden bevestigd in verband met het evenwicht. Door met twee kranen en twee stroppen te werken kunnen we sneller, efficiĆ«nter en veiliger werken, laden en lossen.ā
Snelle levering
Een van de redenen waarom Arcus Industrial Supplies koos voor twee Demag ECO-kranen is de snelheid daarvan. De frequentiegeregelde takels hijsen in deellast tot 18 meter per minuut en ook in tandembedrijf blijven de haken perfect gelijk lopen. Dat schiet lekker op. āIn Dordrecht werken we met een volautomatisch systeem waarmee de buizen uit de stellingen worden ingeslagen en verzameldā, aldus Jaap Ruitenberg. āDit was voor Brielle niet de juiste oplossing. Hier ligt een grijpvoorraad die dag en nacht snel gepakt en geleverd moet kunnen worden. Wij zijn namelijk voor onze afnemers 24/7 beschikbaar en willen binnen 30 minuten kunnen leveren. Door de ECO-kranen kunnen wij sneller werken dan voorheen.ā
Lichte constructie
In vergelijking tot conventionele kokerliggers wordt er in de liggers van de ECO-kraan 30% minder staal gebruikt. Hierdoor is de kraan veel lichter dan standaard kranen. De constructie van het bedrijfspand wordt minder belast en, niet onbelangrijk, de kraan kan sneller over de kraanbaan bewegen. Ruitenberg: āVeel klanten die ons bezoeken zeggen: āJaap, kan jij daadwerkelijk 5 ton hijsen met deze liggers?ā Ik vertel hen dan dat deze kranen hierop getest zijn en geweldig zijn om mee te werken. Bovendien besteedt Arcus veel aandacht aan duurzaamheid. Onze magazijnen zijn voorzien van led-verlichting, de hallen zijn energiezuinig en het wagenpark is voor een groot deel elektrisch. DeĀ kraansystemen passen hier ideaal bij.ā
De Demag ECO-kraan is een milieuvriendelijk geproduceerde hijsoplossing die energiezuinig gebruik combineert met superieure prestaties. De liggers van de bovenloopkraan zijn droogijs gestraald en geproduceerd met verf op waterbasis. Daarnaast is er 30% minder staal nodig voor de productie van de kraan. De constructie is hierdoor 30% lichter, waardoor er minder energie verbruikt wordt tijdens het kraan rijden en er minder gewicht over de kraanbaan bewogen hoeft te worden.
Daarnaast is de kraan uitgerust met een energie teruglevermodule. Normaliter wordt de energie die ontstaat tijdens het zakken van de last omgezet in warmte. Maar deze speciaal ontwikkelde omvormer zet de remenergie om in stroom, die wordt teruggeleverd aan het net. Dit betekent dat de kraan per saldo minder energie verbruikt.Ā Ruitenberg: āHet werkt hetzelfde als bij mijn elektrische auto: Door af te remmen laadt hij weer op.ā
Energie Investering Aftrek
Jaap Ruitenberg: āDe kraansystemen zijn interessant door de energieteruglevering. De subsidieregeling maakt de kranen ook bedrijfseconomisch en financieel interessant.ā Bij de aanschaf van de kraan kan door de Energie Investeringsaftrek (EIA) 58% van de investeringskosten worden afgetrokken van de fiscale winst. Bovenop op de gebruikelijke afschrijving. Daardoor hoeft minder inkomstenbelasting of vennootschapsbelasting te worden betaald. Niet alleen de ECO-kraan maar ook noodzakelijke voorzieningen zoals de montage en voedingsleiding komen hiervoor in aanmerking. Meer informatie over deze regeling staat op de site van de RVO (www.rvo.nl).
Van den Berg Transporttechniek
Stand 432