Duurzaam remschijven coaten
De Italiaanse bedrijven Prima Additive en Comau hebben hun krachten gebundeld om de voordelen van dubbellaags lasercladden te demonstreren in een snel, volledig geautomatiseerd remschijfcoatingsysteem dat ze voor Stellantis hebben ontwikkeld.
Comau en Prima Additive ontwikkelden de robotcel met behulp van een combinatie van geavanceerde lasersystemen, snelle robotarmen, additieve productieprocessen en veilig poederbeheer.
De eerste in een reeks robotgestuurde Rapid Coating Process-cellen werd onlangs gepresenteerd tijdens de Stellantis Factory Booster Day in Turijn. Door het hard coaten van de ruwe remschijven met veerkrachtig staal en composietmaterialen, stelt de oplossing Stellantis in staat om de duurzaamheid van de remschijf te vergroten, waardoor de emissievervuiling tot 80% wordt verminderd; Dit alles terwijl de cyclustijden tot een minimum worden beperkt. Dit zal de autofabrikant in staat stellen om te voldoen aan de Euro 7-norm, die een vermindering van 27% van de deeltjesemissies van remschijven tegen eind 2026 vereist.
Verstelbare grijpers
Comau en Prima Additive ontwikkelden de robotcel met behulp van een combinatie van geavanceerde lasersystemen, snelle robotarmen, additieve productieprocessen en veilig poederbeheer. Bovendien zorgt de volledige integratie van de robotarmen van Comau met Siemens Sinumerik Run MyRobot ervoor dat het industriestandaard softwareplatform de robotarm rechtstreeks kan besturen zonder dat er externe of ingebedde robotcontrollers nodig zijn.
Het modulaire systeem zorgt ook voor maximale flexibiliteit en productiviteit. De cellen zijn namelijk uitgerust met verstelbare grijpers die schijven van verschillende grootte aankunnen, van auto’s tot vrachtwagens, om tegemoet te komen aan evoluerende productiemixscenario’s. Ten slotte is de oplossing niet alleen veelzijdig en energiezuinig, maar wordt ze ook gekenmerkt door een kleinere totale voetafdruk.
Minder milieu-impact
Volgens Paolo Calefati, CEO van Prima Additive, is de nieuwe oplossing die is ontwikkeld voor de toepassing van remschijfcoating een van de meest winstgevende en duurzame gevallen van laseradditieve productie/lasercladding-technologie die wordt toegepast in massaproductie voor de auto-industrie. “Deze oplossing draagt niet alleen bij aan het verbeteren van de prestaties en de duurzaamheid van remschijven voor auto’s, maar speelt ook een cruciale rol bij het bevorderen van duurzaamheid door de algehele milieu-impact van motorvoertuigen te verminderen.”
Pietro Gorlier, CEO van Comau, voegt hieraan toe: “Door samen te werken om high-speed lasercladden veilig te automatiseren, helpen Comau en Prima Additive te voldoen aan een groeiende vraag in Europa en daarbuiten naar flexibele, kant-en-klare oplossingen die de vervuiling door deeltjesemissies helpen verminderen als reactie op recente regelgeving. We zijn ervan overtuigd dat er een aanzienlijk marktpotentieel is voor dit soort oplossingen.”
Het Rapid Coating-systeem zal eind dit jaar worden ingezet in de Septfonds-fabriek in Frankrijk, waardoor Stellantis een van de eerste autofabrikanten is die een volledig geautomatiseerde lijn voor de harde coating van remschijven lanceert in overeenstemming met de Euro 7-beleidsnormen.