Duurzame oppervlaktebehandeling carrosserieën
In samenwerking met Audi heeft Henkel een voorbehandelingsproces ontwikkeld voor carrosserieën. Het gepatenteerde tweetraps proces maakt de oppervlaktebehandeling mogelijk van carrosserieën die uit meerdere metalen bestaan met een aluminium aandeel tot 100 procent.
Met zink fosfatering, wat het conventionele proces was, nam de hoeveelheid afvalstoffen toe naarmate het aluminium gehalte in een uit meerdere metalen bestaand carrosserie toenam. Het is kostbaar om deze afvalstoffen te verwijderen uit het voorbehandelingsbad en de oppervlakken die daarin worden behandeld.
Vanwege de verschillende oppervlakte-eigenschappen van de stalen en aluminium componenten in de carrosserie, bestaat het Bonderite proces uit twee stappen. Hierdoor kan meer aluminium worden gebruikt, terwijl de nadelen van het gebruikelijke proces (gebruik van energie en chemische producten) afnemen gedurende het productieproces. De servicekosten, de daarmee gepaard gaande downtime en afvalvolumes worden eveneens minder.
Audi was het eerste autoconcern dat deze methode in zijn processen heeft geïntegreerd. Het nieuwe proces is volgens Henkel nu de globale standaard voor de voorbehandeling van carrosserieën met een hoog aluminiumgehalte en is al door veel autofabrikanten toegepast. Peter Kuhm, Business Director Automotive Surface Treatment Europe bij Henkel Adhesive Technologies, legt uit: “Het Bonderite tweetraps metaal voorbehandelingsproces voor carroserieën met meerdere metaalsoorten zorgt voor uitstekende corrosie prestaties, terwijl het de investerings- en proceskosten afnemen.”