Eerste GrindingHub trekt 9.500 bezoekers
De eerste editie van de vierdaagse slijpbeurs GrindingHub 2022 is een groot succes geworden. Ruim 370 exposanten presenteerden medio mei de nieuwste innovaties, producten en oplossingen op het gebied van slijptechnologie. In totaal bezochten 9.500 bezoekers de drie volgeboekte beurshallen. “Na meer dan twee jaar konden bezoekers eindelijk de slijptechnologie live en uit de eerste hand ervaren. Overal zag je blije gezichten”, zegt dr. Wilfried Schäfer, directeur van de organisator VDW (Duitse vereniging van machinebouwers).
“We zijn meer dan tevreden met het succes van deze allereerste GrindingHub. Het hele concept, de planning en de organisatie waren een succes. De nieuwe vakbeurs voor slijptechnologie bleek een groot schot in de roos dankzij de geweldige respons van bezoekers en de sterke inzet van de exposanten”, vervolgt Schäfer. De exposanten uit 23 landen haalden alles uit de kast voor het debuutevenement. Ze toonden tal van slijpgerelateerde innovaties – alles van nieuwe gereedschapsconcepten tot innovatieve processen, procedures en interfacetechnologieën.
Een indrukwekkend gezicht was de in totaal meer dan 240 machines die live op het beursterrein aan het werk waren en bezoekers echt inzicht gaven in de technologie achter deze machines. Mede hierdoor waren bezoekers enthousiast over de beurs, blijkt uit een bezoekersenquête. Bijna 90 procent van de respondenten zei dat ze GrindingHub zouden aanbevelen aan anderen, en 76 procent is van plan om over twee jaar terug te keren voor het volgende evenement.
Ook de exposanten waren tevreden over de volle beurshallen, productieve gesprekken en vele netwerkmomenten. Zoals Dirk Weber, uitvoerend directeur van Haas Schleifmaschinen in Trossingen (D) het samenvat: “Het hele evenement is goed georganiseerd en de locatie in Stuttgart is natuurlijk perfect gepositioneerd in het hart van de Duitse industrie.” Dr. Stefan Brand, algemeen directeur van Vollmer Werke Maschinenfabrik uit Biberach an der Riß, is ook meer dan tevreden met de respons en het grote aantal nieuwe contacten: “Vanaf het begin waren de hallen vol met bezoekers. Het is goed om te zien dat mensen weer een beurs bezoeken om hun informatiebehoefte te beantwoorden.”
Internationaal karakter
Van de 9.500 bezoekers kwam ongeveer 40 procent uit het buitenland. Het belangrijkste land van herkomst voor exposanten en bezoekers buiten Duitsland is Zwitserland. Christoph Blättler, Head of Machine Tools bij Swissmem, de sponsor van GrindingHub, weet waarom. “Zwitserland heeft de hoogste dichtheid van fabrikanten van slijpmachines ter wereld – van wereldspelers tot start-ups. GrindingHub is daarom een eersteklas kans om economische relaties verder uit te breiden.” GrindingHub trok bezoekers van over de hele wereld, met een focus op andere Europese landen, maar ook uit Zuid-Korea, Brazilië, Mexico, en de VS. Roland Bleinroth, algemeen directeur van Messe Stuttgart, verwelkomt de internationale populariteit en ziet verder groeipotentieel: “We hadden mensen uit 56 landen op bezoek. Een echt geweldig resultaat. We zien veel potentieel voor de volgende evenementen op de Aziatische en ook de Amerikaanse markt. Die pakken we nu samen met de VDW aan.”
Vooruitkijkend naar 2024 bevestigt VDW-directeur Wilfried Schäfer: “GrindingHub is here to stay. We willen de beurs verbeteren en nog beter maken voor onze exposanten, om haar internationale profiel te vergroten en GrindingHub te positioneren als het nummer één evenement voor de sector ter wereld.” Ook bezoekers zijn overtuigd van de potentie. Tweederde van hen denkt dat de beurs in de toekomst aan belang zal winnen.
De volgende GrindingHub staat gepland van 14 t/m 17 mei 2024 in Stuttgart.