Efficiëntieslag Meulatech op kort lopende freesproducten
Bij kort lopend, eenvoudig freeswerk denk je niet direct aan een CNC-freesbank met palletwisselaar. Veel te duur, is dan vaak de eerste gedachte. Meulatech in Eindhoven, leverancier van aluminium en beperkt RVS constructiewerk, heeft echter veel plezier van de nieuwe Bridgeport V480-APC freesbank met geïntegreerde pallet(tafel)wisselaar.
Meulatech is het bedrijf van Paul van de Meulengraaf, die van zichzelf zegt dat hij zakelijk alleen maar geluk heeft gehad. Dat begon zo’n twintig jaar geleden al bij de start van zijn eigen bedrijf. Hij was toen nog als bedrijfsleider in dienst bij een lasbedrijf en kreeg van diverse klanten het advies om de zaak over te nemen. Want de eigenaar investeerde niet in moderne apparatuur en er ging veel mis. “Door de slechte apparatuur was ik vaak meer monteur dan bedrijfsleider. Ik wilde dat oude spul dan ook niet overnemen. Toen kreeg ik van een klant de kans om in een van zijn hallen mijn eigen bedrijf, gespecialiseerd in het lassen van aluminium constructies, te beginnen.”
Meer bewerkingsmogelijkheden
Dat ging goed, zeker toen Van de Meulengraaf besloot om vanwege de slinkende marges op het laswerk te investeren in het verbeteren van zijn productieproces. Hij kocht een CNC-machine voor het bewerken van profielen. “Dat was een flinke investering waar ik best wakker van heb gelegen, maar het was mijn beste zet ooit. Want vlak daarna kwam er veel minder laswerk van bestaande klanten/projecten binnen, maar kwam er veel werk voor de profielbewerkingsmachine. En dat bracht ook weer laswerk met zich mee.” Het gevolg was dat Meulatech nog meer ging investeren in bewerkingsmogelijkheden: CNC zagen, NC knippen, CNC boren en frezen, CNC kanten, walsen, verlijmen en afmonteren. Gekoppeld aan een grote kennis van de metallurgische en mechanische materiaaleigenschappen, kan Meulatech met dit machinepark constructiewerk maken volgens goede specificaties en normen.
Nieuw bedrijfspand
Het bedrijf groeide dan ook uit zijn jasje. Van de Meulengraaf vertelt: “Op zeker moment moesten we ‘s morgens eerst spullen naar buiten zetten om te kunnen werken. ’s Avonds moest dan alles weer binnen worden gezet. We stonden vaak zelfs buiten te werken.” Maar hij had opnieuw geluk: Meulatech kon een gloednieuw pand op een A-locatie op bedrijventerrein De Hurk huren, met dubbel zo veel ruimte. In zomer van 2017 is het bedrijf daar in getrokken. Korte tijd later deed zich de gelegenheid voor om ook de bijna even grote naastgelegen ruimte er bij te huren.
Aluminium karren
En dat was weer van belang voor misschien wel het grootste geluk van Van de Meulengraaf. Hij was begin 2015 benaderd door de Nederlandse startup Picnic: een online supermarkt, die met een uniek en efficiënt distributiesysteem de boodschappen thuisbrengt. Klanten bestellen hun boodschappen online, waarna Picnic deze met emissieloze kleine elektrische auto’s bezorgt. Van de Meulengraaf kreeg van de online supermarkt de vraag of hij aluminium karren kon maken, die, gevuld met kratten met boodschappen, in de elektrische auto’s kunnen worden vervoerd. Ze hadden hem via internet gevonden als iemand die wel wat met aluminium deed. Tekeningen hadden ze niet en een carrosseriebouwer die ze eerder hadden benaderd wilde er niet aan beginnen. Van Meulengraaf zag er wel brood in. Hij maakte een prototype, moest daar het een en ander aan veranderen, maakte nog een prototype en het was goed. Daarna volgden bestellingen van 5 karren, vervolgens 15 karren, 25 karren… en steeds meer. Nu produceert Meulatech 80 karren per week, dat zijn twee volle trailers. Want Picnic groeit hard. Niet alleen in Nederland, maar inmiddels ook in Duitsland. In november werd het bedrijf daarom bekroond met de Duits-Nederlandse prijs voor de Economie 2018 van de Duits-Nederlandse handelskamer (DNHK). En Meulatech groeit mee.
Gaten boren in wielplaten
Meulatech produceert de karren helemaal zelf. Onderdeel hiervan zijn ook de wielplaten. Die zijn niet ingewikkeld: het gaat om platen met aan de ene kant een rechte kant en aan de andere kant een schuin gefreesde kant om ze aan de onderkant van de karren te kunnen lassen. Een oude (open) Bridgeport Interact 4 freesbank boorde gaten in de wielplaten. Middels pendelen werd er efficiënt gewerkt, maar de arbeidsinspectie was het hier niet mee eens. Bovendien moest iemand er naderhand op een kolomboormachine ook nog het tappen aanbrengen. Op zoek naar een betere oplossing kwam René van der Peet van machineleverancier BMT Machine Tools met het idee van een freesbank met een palletwisselaar. Daarmee creëer je in feite dezelfde situatie als een pendelmachine: terwijl de machine freest kunnen aan de andere kant van de tafel producten worden geladen en gelost. Veilig wel te verstaan! Bovendien komen de wielplaten kant-en-klaar, inclusief schroefdraad, van de machine. Nog een verbetering is dat Meulatech op de nieuwe Bridgeport nat verspaant, waardoor het boorproces sneller gaat. René van der Peet: “Met de Bridgeport V480-APC biedt de Hardinge Group een efficiëntieslag voor kort lopende freesproducten. Bij deze productgroep tellen de neventijden. Doordat deze machine beschikt over een pallet(tafel)wisselaar kan hij worden beladen/ingesteld terwijl de bewerking doorgaat. Hierdoor wordt de wachttijd tussen producten geminimaliseerd. Precies hiernaar was Meulatech op zoek.” Volgens Van der Peet is het een kleine stap om nog meer rendement uit de machine te halen: “Dit proces is makkelijk te automatiseren met een eenvoudige robot.”