Elke klant kan straks makkelijk zakendoen met moderne toeleverancier MWA
MWA Smart Steel Solutions in Vaassen test momenteel haar nieuwe portal met een aantal vaste klanten, die hierin offertes kunnen aanvragen en orders plaatsen. Eigenaren Erwin Horst en Henk Landeweerd verwachten dat deze portal in april/mei live gaat. Dat is dan voor de buitenwereld een duidelijk zichtbaar resultaat van anderhalf jaar noeste arbeid, die in het teken stond van de transformatie van MWA van een conservatieve plaatbewerker in een moderne toeleverancier in de maakindustrie.
Eigenaren Erwin Horst en Henk Landeweerd hebben veel zaken aangepakt om MWA Smart Steel Solutions te transformeren van een conservatieve plaatbewerker in een moderne toeleverancier in de maakindustrie.
Horst en Landeweerd hebben de afgelopen periode veel zaken aangepakt. Na de investeringen in een nieuwe fiberlaser van Trumpf en een plasmasnijsysteem van Voortman, hebben ze het bedrijfspand van MWA op het industrieterrein in het Gelderse Vaassen uitgebreid met nieuwbouw, waardoor de productieruimte is verdubbeld. Het aanvankelijke plan was om in het nieuwe gedeelte verder te investeren in het lasersnijden met automatische belading en een platenmagazijn. Maar corona gooide roet in het eten. “De pandemie heeft in het begin een behoorlijke impact op ons gehad”, vertelt Landeweerd. “De export van een paar grote klanten kwam hierdoor grotendeels stil te liggen. We moesten daarom onze plannen bijstellen.”
Staal service centrum
Er werd prioriteit gegeven aan de investering in een kantbank TruBend 5230 van Trumpf. Want daarmee konden Horst en Landeweerd hun dienstenpakket uitbreiden, een wens van verschillende klanten. MWA is van oudsher een snijspecialist voor klanten in met name de staalbouw en de machinebouw. Deze specialiteit wil het duo zeker behouden: “We zijn uniek op het gebied van snijden. Met laser, plasma en autogeen kunnen we een breed spectrum van 0,5 mm tot 320 mm dik snijden. Daarbij zijn we ons aan het ontwikkelen tot een one stop shop.”
Daarom is de kantbank aan de snijmachines toegevoegd, evenals een ontbraammachine voor het nabewerken van plaatdelen tot 1200 mm breed. De volgende stap is het vergroten van de mogelijkheden op het gebied van boren. Op het wensenlijstje van MWA staat een 3-assig bewerkingscentrum. “We zullen een soort staal service centrum zijn, met diverse bewerkingen in eigen huis en daarnaast een lokaal netwerk van betrouwbare partners voor andere bewerkingen.”
Digitale fabriek creëren
Ondertussen is ook veel aandacht besteed aan het op tijd leveren van kwaliteit. “Klanten bevestigen ons dat we daar grote stappen hebben gemaakt”, zegt Horst. Maar daarmee is de conservatieve plaatbewerker van weleer nog niet omgeturnd in een moderne toeleverancier in de maakindustrie. Daarvoor is meer nodig. “Onze transformatie vraagt om een combinatie van investeren in nieuwe technologie en het automatiseren van processen en uiteindelijk het digitaliseren. Ons doel is een digitale fabriek creëren, waarmee het voor klanten heel makkelijk zakendoen is.”
Voor iedere klant, benadrukt Landeweerd: “We willen een mix aan klanten blijven bedienen. We willen volledig ingericht zijn op grote klanten, bij wie alles draait om efficiency, zowel intern in hun eigen bedrijf als in de contacten in de keten met hun leveranciers en klanten. Voor die klanten hebben we straks onze portal en EDI. Andere klanten blijven we daarnaast ook optimaal bedienen met e-mail en telefoon.”
ERP-systeem is de basis
Voor al die klanten heeft MWA intern orde op zaken gesteld om snel en goed te kunnen offreren en orders te kunnen verwerken. Hiervoor is vooral softwarematig veel gebeurd. Allereerst is geïnvesteerd in nieuwe servers met voldoende capaciteit waarop alle software goed kan draaien. Daarnaast is het ERP-systeem nu goed ingericht. “Onze basis is een optimaal functionerend ERP-systeem, dat naadloos is gekoppeld aan de calculatie- en productiesoftware”, licht Horst toe. “Offertes die we voorheen maakten met de hand, worden nu automatisch gegenereerd. Een groot project waar we voorheen twee avonden aan zaten te rekenen, calculeren/offreren we daardoor nu heel snel. In plaats van honderden regels in te tikken, voer je nu zo de tekeningen in ons systeem in en heb je de regels erin staan. We kunnen veel sneller offertes genereren en als die een order opleveren, dan staat alle informatie die we nodig hebben om hem uit te voeren al klaar. Dat scheelt enorm veel tijd en levert veel capaciteit op.”
Hele spectrum in portal
Als slotstuk wordt hier nu de portal voor gezet, die momenteel wordt getest en later dit voorjaar beschikbaar komt voor iedere klant. “We kunnen vanuit deze portal ons hele spectrum aanbieden: naast laser-, plasma- en autogeen snijden ook het boren, kanten en dergelijke. De klant schiet zijn order automatisch in, krijgt snel een offerte, accepteert die en alles wat we nodig hebben zit al in ons systeem. Optimaal functionerende software met een goed portaal ervoor, dat moet ons succes brengen”, is Landeweerds overtuiging.
Snelheid en flexibiliteit
Snelheid en flexibiliteit zitten in het DNA van MWA. Alle stappen die nu zijn gezet brengen deze twee eigenschappen op een nog hoger niveau. “We moeten snelheid en flexibiliteit in ons hele productieproces kunnen controleren en waarborgen voor onze klanten. Ook voor grote klanten, die op het laatste moment nog revisies op hun tekening geven. Daarvoor kunnen wij nu een snelle oplossing bieden.”