EMO boekt in alle opzichten groei
“De Europese industrie komt terug en wil weer investeren in productietechniek.” Die conclusie trekt Carl Martin Welcker namens de organisatie van de vakbeurs EMO. s’ Werelds belangrijkste vakbeurs voor metaaltechniek, die vorige week in Hannover werd gehouden, boekte in alle opzichten groei.
De vakbeurs trok meer bezoekers dan de vorige editie in 2011. In totaal passeerden bijna 145.000 bezoekers de poorten. Daarvan waren er ongeveer 50.000 afkomstig uit het buitenland, waaronder velen uit Nederland. Samen met Italië, Zwitserland, Zweden en Rusland behoort Nederland tot de topvijf van Europese landen, waar de meeste EMO-bezoekers vandaan kwamen. Volgens Welcker is de EMO in alle opzichten gegroeid: meer bezoekers, meer business en een hogere internationale belangstelling van zowel exposanten als bezoekers.
Elke tweede EMO-bezoeker behoorde tot het management van zijn onderneming en is beslissingsbevoegd voor investeringen. Concreet willen ze hoofdzakelijk hun productie-installaties uitbreiden en moderniseren. Iedere vijfde bezoeker heeft al tijdens de beurs orders geplaatst. Daarnaast is nog eens 20 procent van plan om na de beurs een order te plaatsen. Onder de buitenlandse klanten is dat aandeel zelfs dubbel zo hoog. “Op de beurs zelf zijn al veel, deels orders met grote volumes geplaatst”, aldus Welcker. De exposanten hebben dan ook hoge verwachtingen van de business na beurs. Gemiddeld plaatst iedere bezoeker met investeringsplannen volgens eigen opgave vier à vijf orders naar aanleiding van hetgeen hij op de EMO heeft gezien.
Naast de klassieke thema’s zoals het reduceren van productiekosten en het verhogen van de flexibiliteit in de productie, stonden oplossingen voor verbetering van de energie- en grondstoffenefficiency, hogere bedieningsvriendelijkheid en het intelligent aan elkaar knopen van machines bij bezoekers in het middelpunt van de belangstelling.
De volgende EMO vindt plaats in Milaan van 5 tot en met 10 oktober 2015. Het thema staat nu al vast: ‘Let’s build the future’.