Er staat een gemotiveerd team in het nieuwe bedrijfspand van Assink & Schipholt
Assink & Schipholt heeft deze zomer zijn nieuwe huisvesting betrokken in Hengelo (O). Met bijna drie keer zoveel ruimte als in de oude situatie, zijn er volop mogelijkheden om de constructie- en machinebouwactiviteiten uit te bouwen. Directeur Erik Smit rekent erop dat het fraaie pand ook aantrekkingskracht zal hebben op (nieuwe) medewerkers, die nodig zijn om dat te realiseren.
De nieuwbouw van Assink & Schipholt is bijna energieneutraal en heeft een aantrekkelijke uitstraling. “We zijn een open en transparante organisatie, dat moet je pand ook uitstralen.”
In de Twentse metaalindustrie is Assink & Schipholt een bekende naam. Het bedrijf vierde in 2019 het honderdjarig bestaan en ontving toen het predicaat Hofleverancier. De onderscheiding die daarbij hoort, heeft een prominente plek gekregen bij de entree van de nieuwe huisvesting.
Uitdaging
Erik Smit geeft sinds mei 2021 leiding aan Assink & Schipholt. Hij kreeg bij zijn aanstelling de taak het bedrijf verder uit te bouwen en toekomstbestendig neer te zetten. Deze opdracht was een kolfje naar de hand van de ervaren ondernemer Smit. Hij begon in de jaren negentig op zijn zolderkamer met een internet- en softwarebedrijf. Nadat hij dit bedrijf had verkocht, deed hij diverse interim-klussen in verschillende branches. Hij maakte slecht presterende bedrijven gezond, pakte internationale uitdagingen op en doorbrak tunnelvisies van zittende directies. Bij het laatste bedrijf waar hij actief was, was Assink & Schipholt leverancier. Smit kwam met de eigenaar in gesprek en zag in dit metaalbedrijf een mooie uitdaging. Te meer omdat hij de vrijheid kreeg om er naar eigen inzicht mee aan de slag te gaan.
Medewerkers
“Eigenlijk is het niet zo moeilijk om een bedrijf goed neer te zetten en uit te bouwen. Dat begint altijd met de mensen. Als je die mee krijgt en zo je organisatie op orde brengt, kun je vervolgens aan de processen gaan denken en dan de klanten weer terughalen en/of uitbreiden”, zegt Smit. De eerste twee maanden voerde hij dan ook gesprekken met alle medewerkers. Hij vroeg ze om eerlijk te vertellen tegen wie of wat ze aanliepen en wat zij zouden doen om zaken te verbeteren.
Vervolgens gebruikte hij die informatie om ook echt wat te veranderen. Zo werd afscheid genomen van een medewerker die een bron was van veel onrust. “En we hebben zowel intern als extern een open communicatie ingevoerd, waarin ‘nee’ ook een antwoord is. Heldere, duidelijke en haalbare afspraken maken, daar gaat het om. We hebben nu elke ochtend heel kort overleg met de pijlers uit de organisatie, van elke afdeling iemand. Gaan we het redden, lopen we ergens tegen aan, zijn er zieken, kunnen we een uurtje langer doorwerken of moeten we de klant bellen? Dat zijn de zaken die we kort bespreken. Dat voorkomt telefoontjes van klanten en creëert betrokkenheid tussen de afdelingen.
Ook houden we nu kwartaalmeetings met alle medewerkers, waarin we laten zien wat we aan het doen zijn, bespreken wat goed gaat, maar ook eerlijk zijn over wat er beter kan. Iedereen mag fouten maken, als je er maar van leert. Zo wordt de hele organisatie beter.” Smit is trots op het resultaat tot nu toe. “De mensen werken hier weer graag. Er is respect voor elkaar en afspraken worden nagekomen. Een paar oud-medewerkers zijn onlangs teruggekomen en we krijgen zelfs weer open sollicitaties. Er staat een team, met medewerkers die net dat stapje extra willen zetten.”
Aantrekkelijke werkplekken
Dat was allemaal nog in het oude pand. De volgende stap – het verbeteren van de processen – kon daar eigenlijk niet optimaal worden gezet. Daarvoor kende de huisvesting te veel beperkingen. En het aantrekken van nieuw personeel – noodzakelijk om de gewenste groei te realiseren – was ook lastig. Want wie kansrijk wil zijn in de hevige concurrentiestrijd om vakmensen, zal op z’n minst aantrekkelijke werkplekken moeten bieden. Dat kan Assink & Schipholt nu in de nieuwbouw aan de westzijde van Hengelo, waar het de beschikking heeft over een oppervlakte van 4500 vierkante meter, waarvan 3300 vierkante meter productievloer. Het pand is bijna energieneutraal, waar Smit gezien de huidige energieprijzen erg blij mee is. Het is ook een pand met een aantrekkelijke uitstraling. “We zijn een open en transparante organisatie, dat moet je pand ook uitstralen. Overal is het lekker koel en licht.”
Niet meer zoeken
Het Hengelose metaalbedrijf beschikt nu over een ruim jasje om de organisatie en de processen goed neer te zetten met veel aandacht voor een optimale logistiek. Er zit logica in de manier waarop de medewerkers hun werk krijgen aangeleverd; op speciaal zelf ontworpen karren met duidelijke informatie. Ze hoeven niet meer te zoeken. Smit: “De routing en de plekken van de stellingen kunnen we nog aanpassen. We willen flexibel zijn en niet vooraf alles dichttimmeren. Het begin is er, nu kunnen we verder verbeteren.”
Machinebouw en constructiewerk
De nieuwbouw biedt alle mogelijkheden om de bakens verder te verzetten. “Wij zijn vooral goed in dun RVS plaatwerk”, zegt Smit. “Dat werd altijd gesneden, gekant, gelast en dan uitgeleverd. Door hier constructiewerk bij te doen, kunnen we de klant veel meer ontzorgen. Dat is dan ook de kant die we op willen. We richten ons onder andere op de farma en de food, die hoge kwaliteitseisen hebben. Dat past bij ons.”
Assink & Schipholt heeft nu de mogelijkheden om dit te doen. De oude hal had weinig hoogte en maar één kraanbaan. Nu zijn er vijf kraanbanen en is de hoogte maar liefst 12 meter, ruim voldoende om flinke installaties voor de machinebouw te handelen. Het transport, dat vroeger werd uitbesteed is grotendeels in eigen huis gehaald. Hetzelfde geldt voor het straalwerk, waarvoor nu in de nieuwbouw een eigen straalcabine is geïnstalleerd. De komende tijd zal verder worden gewerkt aan het versterken van het bedrijf. Onder meer een lasrobot en een buislaser staan hoog op het verlanglijstje.
Op kwaliteitsniveau groeien
De wens is te groeien, maar niet ten koste van alles. “We willen op kwaliteitsniveau blijven groeien en klanten hebben die de meerwaarde daarvan inzien. In dit pand kunnen we de kwaliteitseisen nog verder naar boven bijstellen.”
Assink & Schipholt geeft nog niet eens vol gas qua sales, maar de veranderingen krijgen al flink vorm. Smit is internationaal georiënteerd en heeft een groot netwerk in onder meer Duitsland, België en de UK. Daar wordt nu inmiddels al 25 procent van de omzet behaald. Voor een fabriek in Berlijn wordt momenteel bijvoorbeeld een machine gebouwd die binnen 8 uur van hout houtskool maakt. Het is een mooi, innovatief en uitdagend project dat precies zo loopt als Smit voor ogen staat. “We hebben meegedacht in het ontwikkelingsproces. Dat is wat we willen en kunnen; vanaf de tekentafel in gesprek zijn met de klant, aangeven hoe dingen anders en slimmer kunnen met andere materialen en bewerkingen, zodat machines makkelijker te maken zijn en de doorlooptijd beter wordt.”
Lucratief is dit project in Berlijn ook. Als het een succes wordt, gaan er nog een tiental vestigingen in Duitsland komen, waarvoor Assink & Schipholt dan opnieuw in nauwe samenwerking met de klant de machines mag bouwen. “We zitten duidelijk in de lift en zetten die lijn ongetwijfeld door richting de (nabije) toekomst. Alle ingrediënten voor een mooie toekomst zijn aanwezig”, aldus Smit.