ERP moet goed navigatiesysteem hebben
Kantoor maakt planning, productie voert deze uit. Kantoor haalt orders binnen, productie stuurt orders weg. Kantoor is verantwoordelijk voor voorcalculatie, productie voor nacalculatie. Zo kan ik nog wel even doorgaan. Toch handig dat metaalbedrijven tegenwoordig een ERP-systeem hebben. Je zou denken dat ze daarbij ook een digitale snelweg hebben aangelegd voor de informatieoverdracht tussen kantoor en productie. Inclusief een navigatie die zo goed is ingericht, dat informatie altijd bij de juiste invoegstrook binnenkomt en via de slimste route op de bestemming aankomt.
Fleur Bake is oprichter van Techspread, een data consultancy die technische databronnen commercieel in zet.
Maar wat nou als het navigatiesysteem niet op de hoogte is van de laatste wegwerkzaamheden? Dan zie je plotseling een verkeersbord dat zegt dat je moet omrijden. Daar gaan je geplande reistijd en slimme route. Misschien was de navigatie dan toch niet helemaal goed ingericht aan de voorkant. Want als je precies weet wat de actuele status is van de wegwerkzaamheden, dan kun je hier voor die tijd al rekening mee houden. Of tijdig een melding ontvangen waardoor je weet dat de planning niet meer klopt.
Een ERP-systeem draagt bij aan een efficiëntere werkwijze. Vooral als dit goed samenwerkt met andere databronnen en de juiste informatie ophaalt om efficiënt van A naar B te gaan. Want je wilt natuurlijk niet dat jouw navigatie zomaar ophoudt als je de landsgrens over moet. Het zou toch fijn zijn als je dan voor die tijd weet waar en wanneer er ‘Stau’ is?
Minste brandstof, snelste route, kortste weg, geen autobaan of juist geen zandweg. Dit zijn allemaal opties die je navigatie vooraf kan berekenen, zolang hij maar de juiste informatie heeft. Dit geldt ook voor informatie binnen een productiebedrijf. Als je op de juiste plekken de nodige data vastlegt, dan kun je hiermee de juiste route kiezen en eventueel tijdig een melding krijgen dat je planning gevaar loopt. Bijvoorbeeld als je materiaal niet op tijd geleverd is of de actuele productietijden niet overeenkomen met de voorcalculatie.
Als ondernemer in de metaaltechniek wil je je bezighouden met je vak en zo min mogelijk met randzaken. Voor velen lijkt data een ver-van-hun-bedshow. Oftewel een randzaak. Maar wat nou als jullie digitale snelweg nog geen goed navigatiesysteem heeft? Oftewel: wat nou als jullie bedrijf wel een goed ERP-systeem heeft, maar nog geen actueel inzicht geeft in data die dit systeem samen met andere databronnen (zoals een CRM-systeem) verwerkt? Dan wordt de data weliswaar wel vastgelegd en werkt de digitale snelweg functioneel, maar je mist een kwalitatieve actuele status van bijvoorbeeld openstaande orders, productietijd per configuratie of verschillen tussen voor- en nacalculatie. Hoe weet je dan wat de beste route is?
Informatie kan op vele manieren van A naar B. Door databronnen slim in te richten, kun je aan de hand van een actueel inzicht de beste route kiezen. Door eerst na te denken welke route opties wenselijk zijn, kun je zeker weten dat je de juiste data verwerkt. Dit geldt ook voor jullie systemen. Dus zorg ervoor dat jullie systemen de juiste informatie kwalitatief verwerken zodat deze data actueel inzicht kunnen bieden voor een productieve werkwijze.
Techspread
Stand F101
Voor gratis toegangstickets METAVAK Gorinchem kun u zich hier AANMELDEN met gebruik van code 2156