Europese staalindustrie kijkt met spanning naar komst van Trump
Wat betekent de herverkiezing van Donald Trump als president van de Verenigde Staten voor de Europese staalindustrie? Terwijl de staalprijzen licht aantrekken, bespreekt het StaalJournaal van november de mogelijke gevolgen.
Van Trump is bekend dat hij een voorkeur heeft voor een protectionistisch beleid om, zoals hij zegt, de Amerikaanse industrie weer sterk te maken. Met zijn herverkiezing en zijn visie ‘Make America Great Again’ is hij in staat om de bestaande importheffingen te verhogen, dan wel uit te breiden en nieuwe invoerrechten op te leggen.
Europese automobielsector
Zo zouden Chinese producten, o.a. staal, tot wel 60% belast kunnen worden. Het StaalJournaal wijst erop dat Trump in zijn eerste periode als president met zijn importbelasting op verschillende producten ook al de Europese staalindustrie raakte. En dus wordt nu met spanning gekeken waarmee de staalbranche vanaf volgend jaar te maken gaat krijgen. “Zoals het nu lijkt zal vooral de Europese automobielsector, die toch al in de problemen zit, daardoor hard getroffen kunnen worden. Dat betekent dat EU-staalfabrieken mogelijk niet alleen minder gewalst staal zullen kunnen exporteren naar de VS, maar wellicht ook te maken krijgen met een lagere afzet aan de automobielproducenten. Deels door daling van verkoop naar de VS vanwege de heffing of deels door concurrentie van meer Amerikaanse voertuigen op de Europese markt. Dat laatste wanneer de EU en de VS het daarover eens worden.”
Politieke strubbelingen
De terugkeer van Trump is niet de enige onzekerheid waarmee de staalindustrie wordt geconfronteerd. Andere onzekere factoren zijn de staat van de Chinese economie, die de gewenste groei van 5% niet lijkt te halen, en de politieke strubbelingen in diverse Europese landen. In Frankrijk, Duitsland en België zorgen regeringsproblemen ervoor dat concreet en daadkrachtig beleid uitblijft, terwijl dit juist hard nodig is in economisch zware tijden.
In Duitsland bijvoorbeeld regende het onlangs berichten over massa-ontslagen in de automobielbranche en ook in de staalsector. Een grote producent van koudgewalst bandstaal kondigde eerder deze maand een ontslag van circa 300 medewerkers aan, bijna 30% van haar personeelsbestand in Duitsland. Een branchegenoot besloot tot 25% werktijdverkorting over te gaan, met daarbij ook inhouding van 25% salaris. Inmiddels verschijnen er meer berichten over personeelsbeperkingen, ontslagen en saneringen bij andere toeleveringsbedrijven in de auto-industrie en gaan er geruchten rond dat in staaldistributie eveneens ingrepen te wachten staan.
Licht aantrekkende staalprijzen
Sinds begin september noteert het StaalJournaal, zij het met tussentijds een kleine dip, een matig stijgende trend in de globale grondstofprijzen en vervolgens bij de invoer ook licht aantrekkende staalprijzen, mede geholpen door een sterkere US Dollar versus de Euro. Het verschil tussen Europese en invoerprijzen is daarmee zeer klein geworden met als gevolg dat er meer belangstelling is ontstaan om lokaal te kopen.
Voorraden bij distributeurs zijn nog relatief hoog, maar inkopers willen volgens het StaalJournaal ook niet het risico lopen met langere levertijden te maken te krijgen vanwege die toegenomen interesse binnen de EU te kopen. “Zo ontstaat daarmee langzamerhand voor de staalmakers de mogelijkheid kleine prijsverhogingen door te voeren. En hoewel de auto-industrie in de problemen zit, zal er toch weer nieuw materiaal gekocht worden. De prijsonderhandelingen met de staalfabrieken zijn in volle gang, waarbij de autoproducenten forse verlagingen willen. Dit lijkt echter niet haalbaar voor de staalproducenten gezien dit verliesgevend zou zijn.”
Komende maanden
Een andere constatering is dat de actuele prijzen op de spotmarkt eveneens veel te laag zijn en speculerend op eventuele nieuwe maatregelen door de EU hebben fabrieken geprobeerd de prijzen te verhogen. “Of dat realistisch is en blijvend zal zijn moet nog blijken, want essentieel is dat de werkelijke staalbehoefte moet toenemen om vraag en aanbod meer in balans te krijgen”, becommentarieert het StaalJournaal. “Beperking van productiecapaciteiten binnen Europa zal daarbij zeker ook kunnen helpen en we vermoeden, dat daar binnenkort meer nieuws over zal komen. Marktprijzen zijn de afgelopen weken stabiel gebleven, maar kijkend naar bovenstaande mogelijke ontwikkelingen gaan wij vooralsnog uit van een lichte opwaartse trend in de komende maanden.
Lees hier de november-editie van het StaalJournaal