Extreme precisie en uitgekiende logistiek voor drijvend windpark

Breman Machinery heeft in nauwe samenwerking met Wagenborg Nedlift een wezenlijke bijdrage geleverd aan het Hywind Tampen drijvende windpark dat zo’n 140 kilometer buiten de Noorse kust wordt gerealiseerd. Breman zorgde voor extreme precisie, Wagenborg Nedlift voor uitgekiende logistiek.

Wagenborg Nedlift loste de bottom sections uit het binnenschip en zorgde voor het transport van de reuze-onderdelen naar de constructiehal van Breman Machinery.

Het windpark zal bestaan uit elf drijvende windmolens met een totale capaciteit van 88 MW, die vijf olieplatforms van stroom gaan voorzien. Breman Machinery heeft specialistische bewerkingen uitgevoerd op de onderste secties van de masten van de windmolens. Deze zogenaamde bottom sections zijn gevlakt en voorzien van boutgaten. Dit is nodig om de bottom sections op de drijvende fundatie te bevestigen.

Reuze-onderdelen

Speciaal voor dit doel zijn de bottom sections van alle elf molens vanaf de productielocatie in Bilbao via Rotterdam naar Breman Machinery in Genemuiden vervoerd. Met een hoogte van 10 meter, diameter van 8,40 meter en een gewicht van 180 ton per stuk was dat zeker geen kleinigheid.

Het vlakken van de onderzijde en het boren van de boutgaten was een precisieklusje van de bovenste plank. Het moest extreem precies zijn: tot op +/- 0,2 mm nauwkeurig.

Het vlakken van de onderzijde en het boren van de boutgaten was een precisieklusje van de bovenste plank. Het moest extreem precies zijn: tot op +/- 0,2 mm nauwkeurig.

Extreem precies

Het vlakken van de onderzijde en het boren van de boutgaten was een precisieklusje van de bovenste plank. Het moest extreem precies zijn: tot op +/- 0,2 mm nauwkeurig. De experts van Breman Machinery beschikken over de juiste vakkennis, ervaring én speciale machines om te vlakken en de boutgaten met extreme precisie in reuze-onderdelen zoals deze bottom sections te maken.

Het team van Wagenborg Nedlift heeft de transport- en hijswerkzaamheden op locatie in Genemuiden uitgevoerd. Dit betrof het lossen van de bottom sections uit het binnenschip met behulp van mobiele kranen en het transport naar de constructiehal. Voor het lossen van de reuze-onderdelen zetten de hijsspecialisten onder andere de nieuwe Liebherr 700 tonner in, de LTM 1650-8.1. Het transport werd uitgevoerd met behulp van Scheuerle intercombi modulaire aslijnen. Na bewerking gingen de bottom sections weer retour naar Bilbao via dezelfde weg. Deze logistieke operatie is diverse keren uitgevoerd om alle elf bottom sections in Genemuiden te kunnen bewerken.

Inmiddels is de installatie van de drijvende windmolens op zee in volle gang en is een aantal windmolens al operationeel. De verwachting is dat het complete Hywind Tampen windpark in de loop van 2023 in gebruik wordt genomen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Plaatbewerking

Breman versterkt maritieme positie met overname Wesco

23-08 Wesco IJmuiden is actief in de Dredging- en Offshore markt, gespecialiseerd in engineering van…

Plaatbewerking

Breman Bending volgt kompas van LVD

13-01 De bouw van de nieuwe fabriek van Breman Bending is in volle gang. Deze…

Toeleveren

Innovatieve kraan voor nieuwe generatie windmolens

17-02 De Rotterdamse startup Tetrahedron heeft een innovatieve kraan ontwikkeld die bestaande hefplatformen geschikt maakt…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs