Flinke order Arriva voor VDL-divisie Bussen
Een mooie opsteker voor VDL Bus & Coach: personenvervoerder Arriva heeft 157 nieuwe elektrische bussen besteld bij de divisie Bussen van VDL Groep.
VDL Bus & Coach start vanaf de eerste helft van 2025 met het leveren van 58 nieuwe generatie VDL Citea’s type LE-122 en 99 bussen van het type LE-135 aan Arriva.
Deze bussen, de nieuwe generatie VDL Citea, zijn bestemd voor de nieuwe concessie West-Brabant, die start per 6 juli 2025.
Start eerste helft 2025
VDL Bus & Coach start vanaf de eerste helft van 2025 met het leveren van 58 nieuwe generatie VDL Citea’s type LE-122 en 99 bussen van het type LE-135. Deze voertuigen worden ingezet voor het openbaar vervoer in West-Brabant. Eerder heeft Arriva, samen met provincie Noord-Brabant, voor Oost-Brabant 64 nieuwe generatie Citea’s in verschillende uitvoeringen besteld. Deze voertuigen worden binnenkort ingezet voor openbaar vervoer in de stad Tilburg en op de hoogwaardig openbaarvervoerlijnen (HOV) tussen Uden-Veghel-Eindhoven en Uden-Veghel-Den Bosch.
Van alle gemakken voorzien
Alle 157 nieuwe voertuigen zijn voorzien van zowel links als rechts geplaatste laadaansluiting voor optimale laadflexibiliteit op depotlocaties. Naast comfort en huisstijl, is veiligheid een centraal thema in de verdere uitvoering. Zo krijgen alle bussen een elektrische rolstoeloprijplaat, Isofix (systeem voor de bevestiging van kinderzitjes) en een AED.
“Met deze uitbreiding zetten we opnieuw een belangrijke stap in onze zero emissie-ambities”, legt Jan Pieter Been, regiodirecteur Arriva Zuid uit. “Ruim 90% van het openbaar vervoer in West-Brabant, wat door Arriva verzorgd wordt, is straks elektrisch.”
Omzetdaling
Voor VDL is de Arriva-order zeer welkom. Begin september maakte het concern bij de presentatie van de cijfers over het eerste halfjaar 2024 nog bekend dat de omzet van de divisie Bussen was met 14 procent gedaald. De belangrijkste verklaring hiervoor zijn de naweeën van de uitdagingen in toeleveringsketens die tot vertraging in de levering van voertuigen hebben geleid. VDL verklaarde bij de presentatie van de cijfers wel dat de leveringen inmiddels op gang zijn gekomen.
Ook internationaal zijn steeds meer nieuwe elektrische stadsbussen – de nieuwe generatie VDL Citea – in het straatbeeld te zien, onder andere in België, Duitsland en Finland. De komende periode zal VDL Bus & Coach zich richten op het verder inlopen van de achterstanden in de leveringen. De Europese bussenindustrie heeft het al tijden moeilijk. Zeker in dat licht is de overname van onderdelen van de gefailleerde Vlaamse bussenproducent Van Hool door VDL een in het oog springende ontwikkeling geweest in het eerste halfjaar