Formaco rondt levering smeeddelen aan grootste hijsschip af
De bouw van Allseas ‘Pioneering Spirit’, het grootste hijsschip ter wereld, nadert zijn voltooiing. Formaco Forgings en Castings uit Haps heeft een groot aantal smeeddelen voor met name het hefsysteem, het zogeheten topsides lift system, mogen leveren.
Het 2,4 miljard euro kosten schip (lengte 382 meter, breedte 124 meter, hefvermogen op het water 48.000 ton) is gebouwd voor het installeren en verwijderen van olie- en gasplatforms op zee. Bij de bouw moest aan de hoogste specificaties worden voldaan. Dit gold uiteraard ook voor de vele toeleveranciers die de hooggekwalificeerde delen mochten leveren. Dus ook voor Formaco. Hans ten Hoove van Formaco: “Wij zijn als leverancier en projectmanager wel wat gewend als het om het leveren van smeed- en gietdelen ten behoeve van de Nederlandse scheepsbouw en offshore industrie gaat, maar met het tot een goed einde brengen van dit project mogen we gerust spreken van weer een hoogtepunt binnen het bestaan van ons bedrijf.”
FMA Forgiatura Moderna Arese
Ten Hoove vervolgt: “Onze dank gaat ook uit naar onze partner en toeleverancier van hoogwaardige smeeddelen, het Italiaanse familiebedrijf FMA –Forgiatura Moderna Arese, dat in staat is om zowel kleine alsook enorme onderdelen, al dan niet bewerkt, in elke gewenste metaalsoort te leveren voor de steeds veeleisender wordende wereldwijde scheepsbouw. Waren het de eerste levering gesmede assen en ringen voor de draaipunten van het topsides lift system van de ‘Pioneering Spirit’, de laatste leveringen waarmee wij afsloten omvatten in totaal 72 smeedstukken. Menshoge blokken en assen uit S460 gemodificeerd materiaal met een totaalgewicht van 350 ton; allemaal gesmeed-stalen onderdelen voor de zogeheten yoke foundation supports en adapter box, het hefmechanisme dat de platforms op moet tillen.”
Groot, groter, grootst
Hoewel het huidige project al enorm is, wordt bij Allseas alweer gedacht aan de bouw van een nóg groter schip dan de ‘Pioneering Spirit’. Dit om ook de allergrootste booreilanden wereldwijd op te kunnen tillen. Het nieuwe schip krijgt een hefcapaciteit van 72.000 ton met een ruimte tussen de boegsecties van 72 meter. “Aan Formaco bij deelname wederom de taak haar beste beentje voor te zetten. Wij, en onze toeleveranciers zijn er klaar voor”, aldus Ten Hoove.