Frees rondt cubing in één enkele braamvrije bewerking af
Om een impuls te geven aan de eerste fase voorbewerking van pas gegoten aluminium onderdelen voor de auto-industrie, introduceert Sandvik Coromant de M5Q90 tangentiële frees. Het nieuwe gereedschap is uitgerust met PCD tangentiële wisselplaten, die zorgen voor een soepele en stabiele snijwerking om het opgenomen vermogen te verlagen en trillingen te elimineren.
De M5Q90 tangentiële frees is speciaal ontworpen om ‘cubing’ af te ronden in één enkele bewerking zonder bramen te maken. Dit is de eerste bewerking van vlakken na het gieten. Mede dankzij de PCD tangentiële wisselplaten biedt de nieuwe frees goede prestaties, een verbeterde standtijd en een hoge kwaliteit oppervlakte-afwerking. Daarnaast biedt de tangentiële frees een hoger verspaningsvolume en een hoger aantal componenten per wisselplaat.
Verbeterde efficiency
M5Q90 freeslichamen voldoen aan de vereisten voor hoogproductieve bewerkingen. Zo kan het gereedschap functioneren onder hoge snelheidsomstandigheden van meer dan 20000 tpm. Echter, alle freeslichamen bieden hetzelfde ontwerp van de tipzitting, koelmiddelkanaal, instelhoek en spaanhoek. “Om de efficiency te verbeteren, is onze nieuwe M5Q90 tangentiële frees voorzien van volledig ontworpen freeslichamen, gecombineerd met specifieke PCD wisselplaatgeometrieën die zijn voorzien van een positieve snijhoek om de snijkracht en de belasting op het bewerkte onderdeel te reduceren,” legt Emmanuel David uit, Global Automotive Product Manager bij Sandvik Coromant. “De wisselplaten, die gemakkelijk gehanteerd en ingesteld kunnen worden, bieden gereduceerde kosten per onderdeel, samen met een hoge nauwkeurigheid en herhaalbaarheid.”, voegt Jacques Gasthuys toe, Global Automotive Application Engineer.
Automotive industrie
Indien gewenst, kan de standtijd van het freeslichaam nog meer worden verlengd in maatwerkoplossingen met PCD wisselplaten, beschermd door rijen van hardmetalen wisselplaten, een configuratie die ook helpt de snededieptecapaciteit te vergroten. Terwijl het basisgereedschap met PCD wisselplaten 2-4 mm (0.079-0.157 inch) snedediepte biedt bij volledige aangrijping, kan dit worden verbeterd tot meer dan 4 mm (0.157 inch) door gebruik te maken van de engineered solution met beschermende rijen van volhardmetalen wisselplaten. Aluminium cilinderkoppen en motorblokken zullen de belangrijkste componenten zijn die ervan profiteren, doorgaans bij automotive gieterijen of 1e niveau (Tier 1) of 2e niveau (Tier 2) leveranciers. De cubing-bewerking van een gegoten cilinderkop bijvoorbeeld, zou het bewerken van het nokkenasvlak, inlaat/uitlaatvlak en verbrandingvlak omvatten. Typische snijgegevens waarbij de M5Q90 wordt gebruikt kunnen een snelheid van 2500 m/min (8202 ft/min) en een voeding per tand van 0.20 mm (0.008 inch) omvatten. Gebruikers profiteren ook van zeer nauwkeurige koelmiddeltoevoerkanalen die de optie bieden voor een emulsie of MQL-toepassing. De M5Q90 completeert het Sandvik Coromant freesprogramma voor aluminium automotive componenten, als aanvulling op de M5B90, M5C90, M5F90, CoroMill Century/590, en M5R90 gereedschapsoplossingen. De M5Q90, die zowel in staat is tot vlakfrezen als hoekfrezen, is ook geschikt voor vele toepassingen in de algemene engineering en lucht- en ruimtevaart sectoren.