Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?
Maandagochtend vroeg, spitsuur in ‘Huize van den Hurk’. Na het weekend direct organisch omgetoverd tot multifunctionele werkplek. Drie laptops schouder aan schouder opengeklapt en onze Wifi draait op volle toeren trouw zijn Mb’s. Mijn kinderen hadden mij gelukkig tijdig duidelijk gemaakt dat connectie met het wereldwijde web wel het laatste zou mogen zijn dat hun aangepaste onderwijs in de weg zou staan. Trots kijk ik naar mijn kroost en vraag me af wat de invloed zal zijn op de prestaties van de schoolgaande jeugd? Zal dat alleen af te lezen zijn aan hun cijfers? Deze gedachte brengt mij bij de Fabriek van de Toekomst-scan. Ook bij De Cromvoirtse immers leggen wij onszelf regelmatig langs ‘de meetlat’.
Het waardevolle van de aanpak van het Support Centre is dat je op basis van de scan gestimuleerd én ondersteund wordt om verder te innoveren.
Bijna een jaar geleden schreef ik hier al hoe wij werken aan de toekomst van ons bedrijf. Sindsdien hebben wij flink wat stappen gemaakt met dit project. Dat vonden wij in ieder geval zelf, maar hoe weet je nou zeker dat je goed bezig bent? Dan is het dus fijn als er een goede methode beschikbaar komt om ieders inspanningen op waarde te schatten, de EU-benchmarkscan. Deze is ontwikkeld door het European Advanced Manufacturing Support Centre, een initiatief van de Europese Commissie. Het brengt in kaart in hoeverre productiebedrijven erin geslaagd zijn zich om te vormen tot duurzame, wendbare en hoogtechnologische organisaties, klaar voor de toekomst.
Afgelopen jaar hebben we over de volle breedte progressie geboekt. Van een upgrade van ons ERP-systeem, tot de nieuwe software voor ons Webportal, waarmee klanten geheel geautomatiseerd bestellingen kunnen plaatsen. Maar de aanpassingen waren zeker niet alleen technisch, het gaat tenslotte om een integrale aanpak over de hele waardeketen; end-to-end engineering. De scan vindt dan ook plaats op 8 uiteenlopende transformaties. De menselijke factor wordt hierbij ook doorgelicht. Hierbij moet gescoord worden op aspecten als lokale verankering en betrokkenheid van personeel, de zelfstandigheid van teams en de service als belangrijke investeringsfactor binnen je bedrijf.
Het waardevolle van de aanpak van het Support Centre is dat je op basis van de scan gestimuleerd én ondersteund wordt om verder te innoveren. Dit gebeurt bovendien met partners in het netwerk, zoals FME en TNO. Het maakt veel zaken zichtbaar die anders onzichtbaar zouden blijven. Dit geeft niet alleen inzicht trouwens, maar voelt ook als beloning voor iedereen. Nu nog even regelen dat mijn kinderen, samen met alle studenten, de waardering voor hún transformaties ook zo gaan zien.
Ronnie van den Hurk
De Cromvoirtse