Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?
Mijn vrouw kijkt me grijnzend aan als ik met een zwaai de voordeur opengooi. Als gevolg van weer eens een te drukke dag kom ik hoog in de adrenaline thuis. Mijn hoofd zit nog vol enthousiasme en verhalen over onze eerste deelname aan de beurs in Brussel later deze maand. Voor mij hét moment om een Belgenmop te beginnen als ijsbreker. ‘Een Belgische klant van ons vraagt of wij hem kunnen helpen om hun efficiency te verbeteren. Ons antwoord; dan moet je harder werken. Mag jij één keer raden hoe de klant reageerde?’ Mijn vrouw kijkt me nog verbaasder aan, maar voor ze antwoord krijgt op deze retorische vraag, gaat mijn telefoon.
Het is Bart van Gisbergen, onze hoofd verkoop, die volle bak alles aan het regelen is voor de beurs Machineering, van 26 tot en met 28 maart in de hoofdstad van onze zuiderburen. Nog even snel wat puntjes op de i zetten voor een sterk debuut. We kenden deze beurs al wat langer, maar nu dus de stap naar een eigen stand. Dit sluit perfect aan bij onze plannen en strategie. Vanuit Oisterwijk bedienen we immers al langer Belgische klanten.
Dat gaat natuurlijk prima, je bent sneller in Vlaanderen dan in Friesland. Ons verkoopkantoor in Heerlen ligt ook nog om de hoek. Het transport hebben we in eigen huis. De export draagt tevens bij aan de enorme diversiteit van onze klanten, wat weer goed is voor de continuïteit. De beurs past uitstekend bij onze business. Zij zien dat de maakindustrie meer en meer vraagt om duurzame, innovatieve en slimme maaktechnologie. Korte leadtijden, kleinere series, met een sterk geïntegreerde en digitale waarde- en toeleveringsketen. Een filosofie die naadloos aansluit bij onze bedrijfsvoering.
‘Zonder de Belgen op de tenen te willen staan, ik durf over het algemeen wel te zeggen dat wij in Nederland nét wat verder zijn met innovatie’, zeg ik ter afronding tegen Bart. ‘Onze portal biedt hierbij zeker extra kansen.’ Terwijl ik ophang voel ik de priemende blik van mijn vrouw. ‘Maar allé, hoe zit het nu met het antwoord van dien Belgische klant?’ vraagt ze. ‘Oh, die zei dat als ze harder zouden werken, ze meer tijd over zouden houden om niets te doen, haha.’ Mijn vrouw glimlacht en schudt haar hoofd, ‘die Belgen zijn zo zot nog niet. Dat zou jij ook eens wat vaker moeten doen, efkes helemaal niets.’