Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?
Welke krant ik ook opensla en of ik nou in de talkshowoorlog afstem Op1 of zap naar 4, je komt het overal tegen; ‘Data is big, Data is beautiful’. Je hoeft dus geen helderziende bij Jinek aan tafel te zijn om te voorspellen dat in dit nieuwe jaar 2020, of zeg maar gerust het hele nieuwe decennium, data hot zullen zijn. Er zijn zelfs al geleerden die beweren dat ze meer waard zijn dan olie. Waarschijnlijk denkt u hierbij in eerste instantie aan internetbedrijven die gevraagd en ongevraagd allerlei interessante en triviale info over u en mij verzamelen. Maar er zit nog een hele andere kant aan deze wereld. Behalve aan de klantzijde kan veel interessante informatie verzameld en geanalyseerd worden om productie- en bedrijfsprocessen te verbeteren. Onlangs werden wij participant van een interessant project dat zich bezighoudt met deze materie, specifiek gericht op de Brabantse High Tech maakindustrie; De Digitale Fabriek van de Toekomst.
De aanleiding voor dit project zou voor u zo maar eens het feest der herkenning kunnen zijn. Het ontbreekt veel Brabantse maakbedrijven namelijk aan datamaturiteit. Wellicht nu al hét woord van 2020; datamaturiteit. Wat ermee bedoeld wordt is dat bedrijven zich bewust zijn van de waarde van data, maar ze hebben regelmatig nog weinig vertrouwen in de kwaliteit en consistentie ervan. 11 deelnemende bedrijven gaan hun innovatieve use-cases uitwerken richting de digitale fabriek (dit getal zal in Brabant geen toeval zijn). Hiermee wordt er een blauwdruk gemaakt voor de keten en de fabriek. Zo draagt de Cromvoirtse bijvoorbeeld bij hoe je met inzicht in machinedata kortere doorlooptijden zou kunnen realiseren. Dit alles levert op deze manier binnen dit project een unieke en innovatieve test- en implementatieomgeving op, waarin iedereen leert hoe je meer met data kunt doen.
Om te laten zien dat ik zelf vrij aardig in een glazen bol kan kijken heb ik tot slot nog een paar voorspellingen voor u. En daar heb ik geen harde data voor nodig! Ik voorspel u dat wij ergens in maart weer op de ESEF zullen staan. Verder zullen we dit jaar weer mooie dingen gaan doen bij de Cromvoirtse en ons zusterbedrijf Felix Philips. Hierbij zie ik iets met naam maken, met nieuwe technieken, nieuwe machines en onze portal, die nóg verder ontwikkeld gaat worden. En oh ja, ik zou het bijna vergeten; Nederland gaat steeds minder lineaire televisie kijken.