Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?
Picture this: Silicon Valley, California USA. Met onze kleine gezellige groep deelnemers aan de NEVAT/GPI-studiereis zitten we met rode oortjes te luisteren naar de welkomstspeech. Size matters! Dat druipt van de muren van de enorme gebouwen in dit mekka voor techneuten en wordt nog eens verbaal opgepompt door Head of Business Innovations Robotics van (Google) X, Diana Skaar. Ja, dear guests from Holland, we hebben het hier niet zomaar over wat projectjes van deze zoekgigant, maar over de groter dan grote projecten. Onze gastvrouw legt het zeer beeldend uit; ‘hier bij X ontwikkelen we ideeën die de hele wereld verbeteren. Zoals er in ‘69 mensen op de maan gezet zijn. Geen toevallig voorbeeld, want wij vatten ons ambitieniveau graag samen in één simpel woord: Moonshot’.
Zo, ‘the eagle has landed’, de dutchies zitten op het puntje van hun stoel, klaar voor een reeks aan indrukwekkende cases. Mijn associatief breindeel stuurt mij eerst naar een tegeltjeswijsheid uit mijn jeugd; ‘Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd’. Want wat voor grote plannen je in onze business ook hebt, oog voor detail is en blijft belangrijk. En op deze plek heb ik het al vaker gezegd, ook met mooie kleine serieproducties kun je groot worden. Onze californian dreamer gaat ondertussen onverstoorbaar groots verder. Van de bekende zelfrijdende auto’s tot ballonnen in de stratosfeer, zodat je zelfs op het meest afgelegen plekje ter wereld nog een goede internetverbinding hebt. Haar mooiste voorbeeld vind ik toch wel de slimme contactlens. Deze meet voor diabetici de bloedsuikerspiegel via het traanvocht, zodat zij geen bloed meer hoeven te prikken. En vanuit de gebruikte microchip zijn hoogstwaarschijnlijk nog veel meer innovaties mogelijk om mensen gezonder te laten leven.
Het is interessant en inspirerend om eens met eigen ogen te zien hoe ongeremd men daar met de toekomst bezig is. Dit maakt X in ieder geval iets minder geheimzinnig, ook al hebben we natuurlijk lang niet overal in hun keuken mogen kijken. Onze branche heeft nu al te maken met vraagstukken als vergaande automatisering en robotisering. Denkbeelden op technisch en moreel vlak kunnen we van ver halen, want wat daar vandaan komt is spreekwoordelijk ‘lekker’. Een grappig toeval leerde mij onlangs dat het inzicht soms ook om de hoek ligt. We hadden 75 studenten van Fontys op bezoek voor een rondleiding. Hun slogan…, Denk Groter!
Ronnie van den Hurk
De Cromvoirtse