Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?
Allemaal fijne feestdagen gehad en de accu weer helemaal opgeladen voor het nieuwe jaar? Dat blijft toch het fijne van die feestdagen, even heerlijk niks doen, nergens aan denken, genieten. De ochtenden rustig opstarten, lekker ‘krantje-croissantje’. Net na Kerst zit ik weer in zo’n relaxmodus, lees ik een bericht dat niet snel de prijs zal winnen voor kerstgedachte van de eeuw. ‘Carlos Tevez gaat € 722.000,- per week verdienen’, kopt de sportpagina. Carlos wie?, hoor ik sommigen van u denken. Voor de mensen die het niets zegt; dat is een doorsnee Argentijnse voetballer op leeftijd (32), die in zijn nadagen nog even iets teveel poen gaat ophalen in China. En hij blijkt niet de enige, want in de weken hierna lees ik bijna dagelijks berichten over dit soort geldtransport om voetbal daar op de kaart te zetten. Tja, want als men in het land van de draak het zelf niet kan bedenken, dan kopiëren ze het toch gewoon?
Het belang van ‘het bedenken’ wordt binnen onze branche ieder jaar gevierd met de verkiezing voor de Smart Manufacturing Award van De Koninklijke Metaalunie. Hierbij gaat het om de kracht van onze maakindustrie, het innoveren, maar dan wel nadrukkelijk in combinatie met het maken, het produceren. Met trots mag ik zeggen dat wij bij de laatste acht zitten, alle districtswinnaars zijn immers inmiddels gekozen. Samen met de andere genomineerden wachten wij in spanning op de uitslag van de landelijke finale op 23 maart. Het krachtige van zo’n verkiezing vind ik vooral de voldoening en de erkenning voor partijen waarmee we samenwerken en onze medewerkers die zich hiervoor dagelijks inzetten. Voor hen is het een continu proces om steeds weer slimme oplossingen te bedenken, die ook werken in de praktijk. Daarbij moet je mensen opleiden en begeleiden en dan is het des te mooier als deze mensen zelf in deze ontwikkeling meegaan en daar op deze manier waardering voor krijgen.
‘Voetbal is een denksport’ zei ooit een groot Amsterdams filosoof, van wie wij vorig jaar helaas veel te vroeg afscheid moesten nemen. Hij had het ongetwijfeld heel anders aangepakt daar in het Verre Oosten, meer vanuit de eigen jeugd. Want als de passie, de drive, vanuit de organisatie zelf komt, dan brengt dit je uiteindelijk verder. Zijn publiek, hangend aan zijn lippen, zou dan nog maar één reactie kunnen uitspreken over deze gedachte: smart thinking!
Ronnie van den Hurk
De Cromvoirtse