Galvano Metaal helemaal klaar voor verdere groei
Galvano Metaal verhuist eind dit jaar, begin volgend jaar naar een gloednieuw bedrijfspand dat wordt gebouwd op Park Forum in Eindhoven. Hier krijgt de metaal groothandel twee keer zo veel ruimte om de consequente groei van de afgelopen jaren door te zetten.
Eigenaar Hans Holtzer (links) en directeur Wout de Vries bij een illustratie van het nieuwe bedrijfspand van Galvano Metaal dat begin volgend jaar zal worden betrokken. De metaal groothandel krijgt twee keer zo veel ruimte om de consequente groei van de afgelopen jaren door te zetten.
Ondertussen hebben eigenaar Hans Holtzer en directeur Wout de Vries de hele organisatie van hun bedrijf klaargestoomd voor de toekomst. Zo is er sinds 1 januari een nieuw en jong managementteam actief. Alle ingrediƫnten zijn aanwezig voor verdere groei op basis van de kernwaarden van Galvano Metaal: een compleet assortiment van hoge kwaliteit gekoppeld aan een snelle en betrouwbare levering met een hoog serviceniveau.
Hans Holtzer en Wout de Vries zijn allebei al bijna 40 jaar werkzaam bij Galvano Metaal. Ze zijn bekend met alle facetten van de metaalhandel en kennen de markt op hun duimpje. Daarbij zijn ze vier handen op Ć©Ć©n buik: Ze hebben de zelfde visie op de toekomst van Galvano Metaal, over de weg daar naar toe willen ze nog wel eens van mening verschillen. āMaar dat is goed. Het moet even kraken voor je beslissingen neemt.ā
Nieuwe generatie voorbereiden
Dat het duo al zo lang actief is, betekent automatisch dat binnen afzienbare tijd een nieuwe generatie het stokje zal moeten overnemen. Ze hebben er alles aan gedaan om deze aan boord te halen en voor te bereiden. De twee dochters van Holtzer zijn al enkele jaren in het bedrijf actief en sinds kort mede-eigenaar. Er zijn jonge hboāers aangenomen, die geleidelijk aan naar hun rol als lid van het managementteam zijn toegegroeid.
Holtzer en De Vries vinden het mooi om te zien hoe de volgende generatie de zaken oppakt en met nieuwe ideeƫn het bedrijf verder brengt. Dat geeft vertrouwen in toekomst en doet hen tevens denken aan hun eigen jonge jaren bij het bedrijf. In de jaren tachtig van de vorige eeuw was Galvano buizen en staal ƩƩn van de vier divisies van Galvano. Er werd een conservatief beleid gevoerd: mannen in donkergrijze pakken verkochten buizen en staal, in de overtuiging dat de prijs nooit omhoog zou gaan en dat toegevoegde waarde in staal niet mogelijk was. De jonge Hans Holtzer zag dat totaal anders. Naast zijn werk sloeg hij aan het studeren en als afstudeerscriptie schreef hij een bedrijfsplan voor Galvano Metaalhandel. Daarmee legde hij de basis voor de verzelfstandiging en de verdere ontwikkeling van de divisie buizen en staal.
Toegevoegde waarde
Holtzer zette juist wĆ©l in op toegevoegde waarde en hogere prijzen. Eerst als Hoofd Verkoop, daarna als directeur en sinds 2007 als eigenaar koos hij voor een duidelijke koers. Deed Galvano Metaal aanvankelijk in buizen, balken en stafstaal en aanverwante producten, Holtzer zag de opkomst van de lasersnijmachines en voegde daar het plaatmateriaal aan toe. Dit vormt nu een belangrijk deel van de omzet. āWe zijn ons gaan concentreren op buizen, staf en platen en hebben daar echt onze nek uitgestoken. In het begin hadden we nog wel slechte kwaliteit, maar we wilden echt naar goede kwaliteit. Daar lag volgens mij de toekomst.ā
Dat betekende goed screenen van welke leveranciers en van welke fabrieken het materiaal moest worden betrokken. Zo is Galvano Metaal sinds 2011 exclusief dealer van Ruukki laserplaat (inmiddels overgenomen door SSAB) en ook leverancier van Raex slijtvast staal, eveneens van SSAB. Ook worden zaken gedaan met fabrikanten als Salzgitter en ArcelorMittal. Daarmee is een compleet aanbod van hoge kwaliteit opgebouwd.
Snelle levering
Daarnaast is veel aandacht besteed aan de snelheid van levering. āWij waren een van de eersten die zeiden: materiaal voor 15.30 uur besteld, de volgende dag in huisā, aldus De Vries. Inmiddels is dat steeds verder uitgebouwd. Tegenwoordig geldt: wie voor 20.00 uur bestelt heeft zijn materiaal de volgende dag in huis en weet ook het leveringstijdstip. Het bestelde materiaal wordt geleverd zoals de klant het wil (qua grootte van de bundels, soort verpakking, labeling etc), in een dichte wagen en snel gelost met een Kooi-aap. Zijn er klachten, dan wordt daar snel op gereageerd.
Op deze wijze is een klantenbestand opgebouwd, gebaseerd op langdurige relaties, dat steeds verder groeit. De klanten zijn vooral industriĆ«le bedrijven en machinebouwers die producten maken en toeleveranciers die aan producenten vastzitten met projecten en repeterend werk. Galvano Metaal bedient ook steeds meer de kleine ondernemer, die overdag meewerkt en ās avonds zijn bestellingen doet.
Galvano Metaal heeft dus drie specialiteiten: snelheid, kwaliteit en service. Dat klinkt eenvoudig, maar het vraagt volgens Holtzer en De Vries continue aandacht om dit hoge standaardniveau te behouden.
Groei tijdens crisis
Hans Holtzer heeft het bedrijf in 2007 overgenomen. Een jaar later kwam de financiĆ«le en economische crisis, die de maakindustrie keihard raakte. Juist in die jaren is Galvano Metaal 2,5 keer zo groot geworden. āPuur op toegevoegde waardeā, zegt Holtzer. āKlanten konden voorraden afbouwen dankzij onze snelheid, kwaliteit en vooral leverbetrouwbaarheid. Die is 98 procent, voor een aantal klanten zelfs 100 procent.ā
De crisis was wel een periode dat Holtzer en De Vries ā zoals ze het zelf zeggen – āals bloedhondenā bovenop hun organisatie zaten. De zaken werden heel strak aangestuurd. Met als gevolg dat Galvano veranderde in een top down organisatie. āMaar zo direct aansturen ligt mij eigenlijk helemaal nietā, aldus Holtzer. āIk vind juist dat plannen van onderaf komen.ā
Naar zoān situatie wilde hij dan ook terugkeren. De Vries werd benoemd tot adjunct-directeur, zakte af in de organisatie om op alle afdelingen te kijken en ging het managementteam aansturen.
Nieuw managementteam
2017 Was echt een topjaar voor Galvano Metaal. Het was ook het jaar dat Holtzers dochters Maraya en Celine aan boord kwamen. Dat gaf richting aan de toekomst en vormde de aanleiding voor Holtzer en De Vries om eens goed te kijken naar hun managementteam. Dat bestond uit medewerkers op leeftijd; allemaal mensen waarmee je de oorlog kunt winnen, met een hart van goud en heel goed in hun vak. āMaar voor verdere groei miste er iets. Daarom hebben we voor alle afdelingen jonge hboāers aangetrokken. Met het idee ze op te leiden zodat ze binnen 5 jaar het stokje konden overnemen van de oude generatie managers.ā De Vries werd op dat moment benoemd tot directeur om dit hele proces te begeleiden.
Het proces is nu zover gevorderd dat het managementteam sinds 1 januari bestaat uit jonge managers. Hun ervaren voorgangers hebben de verantwoordelijkheden overgedragen en de rol van mentor en coach gekregen. Dochter Maraya stuurt als adjuct-directeur het team aan. Holtzer en De Vries kijken terug op een geslaagde operatie: āEr staat een goede en sterke organisatie.ā
Deze organisatie krijgt over een klein jaar de beschikking over een gloednieuw onderkomen. Door de gemiddelde groei van 10 Ć 15 procent per jaar is het huidige pand veel te klein geworden. āHet is helemaal volgestouwd en het woekeren met de ruimte houdt een keer opā, zegt De Vries. In het nieuwe pand krijgt Galvano Metaal twee keer zoveel vloeroppervlak. De kantoorruimte wordt zelfs drie tot vier keer zo groot. De inrichting daarvan wordt helemaal overgelaten aan de volgende generatie, die daarmee zelf kan bepalen in wat voor omgeving ze Galvano Metaal verder wil ontwikkelen.