Garfield sponsort winnende solar teams

De Solar Challenge Race 2015 is ten einde. Op 18 oktober gingen 42 teams uit 25 landen van start. Er werd geracet in 3 klassen. Garfield Aluminium-Cuijk was sponsor van het Solar Team Eindhoven én het Solar Team Twente en heeft voor deze teams onder andere het aluminium verzorgd, dat gebruikt werd voor verschillende belangrijke componenten, zoals de custom-made velgen en de wielophanging. Als partner is Garfield Aluminium-Cuijk enorm trots op de behaalde resultaten en de actieve rol die het hierin heeft mogen spelen.

Team Twente verscheen aan de start met haar snelheidsmonster ‘Red One’, terwijl team Eindhoven, volledig in lijn met voorgaande edities, koos voor een functionele Cruiser met de naam ‘Stella Lux’.

‘Skippy’ aangereden
Het had echter weinig gescheeld of het Twentse team had helemaal niet aan de start kunnen verschijnen. Tijdens een testrit stak een kangoeroe de weg over en kwam in aanraking met de Red One. De coureur schrok, maar reageerde gelukkig op tijd. Zo wist hij een drama te voorkomen en was er geen blijvende schade. Zowel de kangoeroe als de auto maakten het goed, waardoor het team verder kon testen en ‘Skippy’ weer vrolijk rond huppelt. Wel hebben beiden het nieuws gehaald.

Zilver Solar Team Twente
Het Solar Team Twente nam deel in de tot de verbeelding sprekende Formule 1 klasse, de  Challenger Class. Dit jaar was de race spannender dan ooit. De Bridgestone World Solar Challenge gaat 3000 km door de woeste Outback van Australië en toch was het verschil tussen de topteams maar een paar minuten. De auto van het Solar Team Twente heeft zeker de eerste helft van de race op kop gelegen. De gemiddelde snelheid bedroeg 90 kilometer per uur. Alleen het team uit Delft was een fractie sneller. Uiteindelijk kwam team Delft met een neklengte verschil als eerste over de finish. Twente finishte slechts 3,35 minuten later als tweede.  Het Japanse team van de Tokai universiteit eindigde als derde.

Goud Solar Team Eindhoven
Het Solar Team Eindhoven wilde een statement maken voor nu én voor de toekomst. Zo had het team zich ten doel gesteld een energie-efficiënte familieauto te ontwikkelen, door de grenzen van het technisch haalbare te tarten en een auto te maken die klaar is voor de markt van morgen. Hun droom was een  auto te ontwikkelen die niet meer afhankelijk is van fossiele brandstoffen en meer energie kan opwekken dan hij verbruikt. Het was voor hen dan ook een logische keuze om met de Stella Lux deel te nemen in de Cruiser klasse. In deze klasse draait het niet alleen om snelheid maar ook om het aantal zitplaatsen, bergruimte, inzetbaarheid en praktisch gebruik. Uiteindelijk kwam het team, na 83 stoplichten en 250 keer van baan wisselen, als tweede in de klasse over de eindstreep. Dit werd naar waarde meegewogen in het puntenklassement. Het team wist met vier zitplaatsen in de auto maximaal te scoren op basis van het aantal personen per kilometer. Ook scoorden ze maximaal tijdens de praktijktesten. Bij de hellingtest moest bijvoorbeeld vanuit stilstand weggereden worden terwijl de auto geparkeerd was op een heuvel. Het ei dat  achter het achterwiel was geplaatst bleef gelukkig, mede dankzij de coureur, heel. Ook de tweede test, het inparkeren in een parkeervak was met de Stella Lux voor het team een ‘eitje’.

De jury bestond uit drie personen, waarvan twee voor het bekende automerk Tesla werken. Het door Garfield Aluminium Cuijk gesponsorde team overtuigde de jury al door het draadloos terugladen uit te leggen. Het laatste onderdeel van de race was de praktijktest waarin de praktische laadruimte werd getest. Met alle bagage aan boord was er nog gewoon plek voor vier passagiers. Vlak voor de finish werd champagne in de kofferbak geladen; toch handig zo’n familie-auto met kofferbak! Onder luid kabaal en het scanderen van ‘Stella Lux, Stella Lux, Stella Luuuuuuux’ reden ze over de finish. Team Eindhoven pakte de eerste plaats!

Garfield Aluminium-Cuijk
Binnen de ambitie van Garfield Aluminium streeft Garfield Aluminium-Cuijk naar duurzaam ondernemen en innovatie. Hierbij past een sponsorbeleid dat aansluit bij de Word Solar Challenge, de tweejaarlijkse wedstrijd voor zonneauto’s. Om die reden is ervoor gekozen de Technische Universiteit Eindhoven (TU/e) en de Hogeschool en Universiteit Twente te ondersteunen. Garfield Aluminium-Cuijk heeft als sponsor bewust gekozen te investeren in de ontwikkeling van solar. Als toonaangevende aluminiumleverancier en specialist met ruim 40 jaar ervaring op het gebied van aluminium levert Garfield Aluminium niet alleen halffabricaten vanuit eigen voorraad maar ook toegevoegde waarde in de vorm van expertise en onbeperkte mogelijkheden tot maatwerk. Zo kan het bedrijf zich in de markt onderscheiden. De kennis en ervaring strekt zich inmiddels uit van de plaat- en/of profielverwerkende industrie, verspanende industrie evenals de machine-, constructie- en trailerbouw tot façade en silobouw en bijvoorbeeld scheepvaarttoepassingen.

Alle informatie over de deelnemende teams en hun prestaties in het klassement zijn terug te vinden op de website van de organisatie.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Aluminium profielen van Schüco voortaan in CO2-besparende variant

04-12 Dit wordt bereikt door een duurzamer productieproces en het gebruik van gerecycled materiaal. “Soms…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Verspanen

Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

02-03 “Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank…

Verspanen

Nieuwe aluminium frees MA Ford zorgt voor hoog verspaand volume

31-01 Aluminium werkstukken hebben vaak lastige kenmerken, zoals dunne wanden en nauwe inwendige hoeken. Ook…

Materialen

Waarom blijven de aluminiumprijzen stijgen?

15-12 De DAA heeft verschillende factoren die van invloed zijn (geweest) op de aluminiumprijzen, op…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs