Gecertificeerde 3D geprinte scheepschroef in ontwikkeling

Een consortium bestaande uit Damen Shipyards Group, RAMLAB, Promarin, Autodesk en  Bureau Veritas is bezig met het ontwikkelen van ’s werelds eerste geclassificeerde 3D geprinte scheepsschroef. Het consortium verwachte de eerste WAAMpeller deze zomer te printen, waarna deze in de herfst zal worden getest.

Damen spreekt van een belangrijke stap voorwaarts in de toepassing van 3D print technieken in de maritieme sector. De betrokkenheid van Damen in dit project begon iets meer dan een jaar geleden als het resultaat van een onderzoeksprogramma in eigen huis door studenten. “Drie studenten van de Technische Universiteit Delft onderzochten voor ons het potentieel van 3D printen. Zij brachten ons in contact met de andere leden van het consortium”, verklaart Kees Custers, project engineer op de Research & Development afdeling van Damen. “Het bijzondere aan dit consortium is dat alle partijen dezelfde interesse delen, maar tevens hun eigen doelstellingen hebben. Dit leidt tot een productieve en coöperatieve sfeer in dit opwindende project.”

De schroef zal worden gebaseerd op een Promarin ontwerp dat typisch is voor de Damen sleepboot Stan Tug 1606. Deze schroef heeft een diameter van 1300 mm en weegt ongeveer 180 kilo. Gebruik makend van Autodesk software in het constructieproces, zal het RAMLAB van de haven van Rotterdam de WAAMpeller produceren uit een brons legering, gebruik makend van het Wire Arc Additive Manufacturing (WAAM) proces. Bureau Veritas zal betrokken zijn bij de certificering van het complete product. Het zal de eerste keer zijn dat een 3D metaal geprint maritiem component wordt geclassificeerd.

Grootschalige tests
Zodra de schroef is geproduceerd gaat Damen deze onderwerpen aan grootschalige tests. “We willen bewijzen dat de onderzoeksfase voor 3D printen in de maritieme sector voorbij is en dat deze techniek nu echt kan worden toegepast.”

Damen investeert stevig in verschillende Research & Development programma’s. “Ons doel is effectievere, meer kosten-efficiënte en meer duurzame schepen te bouwen”, zegt Damens hoofd Research Engineer Don Hoogendoorn. “Dit WAAMpeller project draagt bij aan dit doel omdat het niet alleen de belangrijke voordelen van 3D printen aantoont, maar ook veel potentieel biedt voor het optimaliseren van de scheepsontwerpen van de toekomst. 3D printen biedt kansen om zowel de prestaties als het brandstofverbruik van schepen te verbeteren.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Demcon neemt 3D-printerfabrikant Bond3D over

11-12 Toepassingen liggen onder meer in medische implantaten en complexe onderdelen voor hightech machines. Nieuwe…

3D

3D Makers Zone zet nieuw fieldlab voor metaalprinten op

10-07 Het metaalfieldlab, dat in 2025 operationeel moet zijn, zal fungeren als een gezamenlijke onderzoeks-…

3D

Ultimaker lanceert nieuwe Factor 4 industriële 3D-printer

22-04 Deze 3D-printer is ontworpen voor de ontwikkeling en productie van proceskritische gereedschappen en componenten.…

3D

Sodick en Prima Additive gaan alliantie aan voor 3D metaalprinten

03-04 Hiertoe heeft Sodick een minderheidsbelang van 9,5% genomen in Prima Addditive, dat onderdeel is…

3D

Vroeg op voor ontbijtsessie Metaal 3D-printing

18-03 Bij additive manufacturing worden op basis van digitale modellen voorwerpen met behulp van een…

3D

Gibas benadrukt maatwerk en innovatie

06-03 “We organiseren onze dienstverlening altijd rond specifieke vraagstukken. Of een klant nu streeft naar…

3D

Nieuw TU Delft lab omvat gehele 3D-printproces

16-01 Op de TU Delft campus zijn wel meer labs voor additive manufacturing (3D-printen) te…

Verspanen

Manufacturing Technology Conference helpt hightech- en maakindustrie verder te groeien

14-06 Zowel ASML als Thermo Fisher Scientific wil groeien. Hiervoor moet de efficiency van de…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs