Gereedschap voor bewerken van statorbehuizingen
Met een toenemend aantal elektrische voertuigen zijn niet alleen zeer nauwkeurig vervaardigde componenten vereist, maar is ook de meest efficiënte productie noodzakelijk. Een veeleisend onderdeel bij de bewerking is de motorbehuizing voor de elektromotor. Mapal heeft een drietrapsoplossing voor het bewerken van de statorboring en voegt nu een groot gereedschap toe voor externe bewerking.
In de cilindervormige versie van de motorbehuizing wordt de statordragerbehuizing als tussenbehuizing in de hoofdbehuizing geplaatst. Typische diameters voor de dunwandige aluminiumcomponenten liggen tussen 200 en 240 mm aan de binnenkant en tussen 240 en 260 mm aan de buitenkant. Voor de prestaties van de elektromotor is coaxialiteit van de verschillende lager- en montagediameters cruciaal, wat zeer nauwkeurige bewerking binnen nauwe toleranties vereist.
Drie stappen
De eerste van drie stappen voor het bewerken van de statorboring is voorbewerking met een boorgereedschap. Het onbewerkte deel heeft gegoten schuine kanten waardoor snijdieptes tot 6 mm mogelijk zijn. Speciale snijplaten met een afsteunende ‘Bogenschliff’ voorkomen trillingen. Bovendien worden er kleine spanen gemaakt die gemakkelijk afgevoerd kunnen worden. De semi-finish snede bewerkt de complexe contour van de E-motorbehuizing zodanig voor dat in de nabewerking met een fijnboor gereedschap de volledige contour met afschuiningen en radiale overgangen in de vereiste kwaliteit in μm-precisie kan worden geproduceerd. Mapal stelt de gereedschappen klantspecifiek samen.
De positie van de snijplaten houden rekening met verschillende trappen in de behuizing en met de gegoten of geperste stalen bussen voor lagers. Terwijl het grootste deel van het werkstuk wordt bewerkt met PKD, wordt hardmetaal gebruikt voor de gedeelten in staal.
Bewerking buitenzijde
Aan de buitenzijde is het onderdeel voorzien van een spiraalvormige omtrekgroef. Na het inbrengen in de buitenbehuizing stroomt het koelmiddel door deze groef. Daarom wordt de statordrager ook wel een ‘koelmantel’ genoemd. Op de EMO in Milaan presenteerde Mapal afgelopen najaar nieuwe buitenbewerkingsgereedschappen.
Na de voorbewerking zorgt een klokvormig gereedschap voor de volledige bewerking aan de buitenzijde. Het speciaal ontworpen lichtgewicht gereedschap is uitgerust met snijplaten en geleide lijsten en heeft uitsparingen in het materiaal om zoveel mogelijk gewicht te besparen en de spanen door grote openingen te kunnen afvoeren. Dit fijnboor gereedschap geeft een zeer goede rondheid en maatnauwkeurigheid.
Volledige bewerking
De binnenbewerking is zeer snel en nauwkeurig. Bovendien kan de buitenzijde worden bewerkt in de zelfde opspanning. Deze bewerkingsmethode biedt mogelijkheden voor klanten die een machinepark hebben om grote aluminium behuizingen kunnen bewerken en geeft kansen om ook producten te kunnen gaan bewerken voor de markt van e-mobiliteit, zoals deze motorbehuizingen.
Mapal heeft samen met een machinefabrikant een alternatieve bewerkingsoplossing ontwikkeld. Het verspaningsproces werd 90 graden gedraaid om op verticale draaibanken te worden gebruikt.