GFM heeft geen zorgen meer om koelsmeermiddelen
GFM heeft het koelsmeermiddelmanagement volledig uitbesteed. Alle CNC-machines bij de verspaner in Bergeijk zijn voorzien van het automatische bijvulsysteem Fluid Fill Matic (FFM), dat Rhenus Lub samen met Gibas Tools heeft ontwikkeld.
GFM, dat onlangs is overgenomen door plaatsgenoot Wilvo, verspaant vooral mono-delen. Soms prototypes, vaak series van 10 tot 1000 stuks repeterend werk. Het bedrijf werkt continu aan procesverbetering. In dat kader is het koelsmeermiddelmanagement nu uitbesteed.
Oil as a service
Het FFM-systeem vult het bad bij zodra een bepaald minimumniveau wordt bereikt. Dit gebeurt met een water/koelmiddel mengsel, dat vooraf is gemengd door een mengapparaat met een vast percentage. De concentratie kan dus wel veranderen. Daarom controleren medewerkers van Rhenus Lub elke twee weken de samenstelling van de baden. De meetgegevens worden ingevoerd op het online registratieplatform Fluid Control System van de koelsmeermiddelenfabrikant. Oil as a service noemt Rhenus Lub dit concept.
Het automatisch bijvullen scheelt GFM tijd. Medewerkers hoeven dat niet meer te doen. Ook is er altijd de zekerheid dat de baden op peil zijn voor de onbemande uren. Het Fluid Fill Matic systeem elimineert ook een foutkans, namelijk dat het bad overloopt omdat de medewerker tijdens het vullen even iets anders gaat doen. Een ander belangrijk pluspunt is dat de kans op bacterievorming vermindert als het bad op niveau blijft. Dat verlengt de standtijd.
Hulpmiddel tijdens corona
Het Fluid Fill Matic systeem biedt in één oogopslag overzicht bij welke CNC-machines de concentratie en de pH-waarde goed is en welke niet. Door met de smartphone de QR-code op een machine te scannen, krijgen operators direct toegang tot de meetdata van deze machine, inclusief de veiligheidsbladen. Online is ook van elke machine het actuele TDS blad beschikbaar.
Het online Fluid Control System is tijdens de intelligente Corona-lockdown, toen veel verspanende bedrijven zo min mogelijk externen over de vloer wilden, een praktisch hulpmiddel gebleken. “Wij kunnen meekijken en vanaf afstand adviseren als er problemen zijn. En in zo’n situatie hoeft een medewerker alleen de concentratie meten, de QR-code scannen en dan op de smartphone de waarde in te geven en wij zien deze meteen”, zegt accountmanager Marcel de Haas van Rhenus Lub.
Meer aandacht, minder tijd
De meerwaarde van de aanpak waarvoor GFM gekozen heeft, is volgens hem vooral dat alles goed vastgelegd wordt per machine. Jules Schrijen, bij GFM verantwoordelijk voor het gereedschapbeheer en de koelsmeermiddelen, vindt deze registratie een goed middel om over een langer tijdsbestek te zien hoe de kwaliteit van het koelsmeerbad zich ontwikkelt. “Het helpt de oorzaak vinden waarom soms de concentratie bij een machine omhoog of omlaag gaat. Of als er vaker problemen met een machine zijn. Hiermee kunnen we ons proces verder verbeteren.” Hij vindt dat het uitbesteden van het koelsmeermiddelmanagement ervoor gezorgd heeft dat het thema meer aandacht krijgt en minder tijd vergt. “We hebben het voorheen op verschillende manieren geprobeerd. Het beheer van de koelsmeermiddelen was een deeltijdtaak, die schoot er wel eens bij in. Nu is het gewaarborgd dat er goed gemeten wordt.”
Het Fluid Fill Matic systeem is nog steeds in ontwikkeling. Later dit jaar komt er een sensor die twee keer per dag automatisch de concentratie meet en registreert in het Online registratieplatform.