Gigantisch hijsschip heeft gesmede bussen en ringen van Formaco
De Italiaanse producent van grote smeeddelen FMA heeft via Formaco Forgings & Castings in Haps enorme smeedstalen ringen uit lasbaar veredeld S 460 materiaal geleverd voor de vele draaipunten in het grootste hijsschip dat tot nu toe is gebouwd, de ‘Pieter Schelte’.
Het schip is ontwikkeld en gebouwd voor het afbouwen van olieboorplatforms en de enorme krachten tot wel 48.000 ton, die bij het optillen van een heel olieplatform opgevangen moeten worden. Dit stelt hoge eisen aan de mechanische onderdelen van het hefmechanisme.
Formaco doet al jaren zaken met FMA (Forgiatura Moderna Arese). Het gaat in verreweg de meeste gevallen om smeedwerk van enorme afmetingen, zoals onder meer naadloos gesmede ringen en assen ten behoeve van de scheepsbouwindustrie. De levering van de ringen voor de Pieter Schelte was volgens Formaco-directeur Robert Heester wel heel bijzonder: “Voor Formaco is dit een enorme klus. In alle draaipunten van de hefarmen van dit schip zitten onze ringen; in totaal wel 30 volle vrachtwagens smeedwerk uit veredeld staal die vanuit Arese in Italië zijn getransporteerd. Maar voordat onze klant, de ontwerper en afnemer Allseas Engineering Delft, de materialen afnam, hebben we eerst een hele reeks las- en andere kwalificaties op het materiaal moeten uitvoeren, zoals onder meer de kerfslagwaarde met de CTOD – Crack Tip Opening Displacement- proef. Gelukkig hebben alle door ons geleverde materialen de diverse lasproeven en CTOD proeven glansrijk doorstaan.”
FMA kan zowel ringen als assen van kleine tot enorme afmetingen in de gewenste materialen produceren. Het bedrijf heeft alle denkbare keuringscertificaten in huis en exporteert naar Brazilië, Rusland, Duitsland en Nederland. Het is een belangrijk toeleverancier voor de wereldwijde energiesector, die steeds blijft investeren: onlangs nog een nieuwe hal met draai- en freesbanken voor de bewerking van de gesmede delen en een 8000-tons pers, één van de grootste in Italië. Bij zo’n pers hoort natuurlijk de nodige periferie voor dergelijke grote smeeddelen: een 100-tons manipulator, zware kranen en uitgebreide warmtebehandelingsfaciliteiten. Het gaat hierbij om een investeringsbedrag van 20 à 25 miljoen euro. Door de aanhoudende wereldvraag naar steeds grotere smeedstukken voor de steeds groter worden olietankers, containerschepen en werkschepen, is deze investering voor FMA van levensbelang om haar positie op smeedgebied te behouden.
As van 37 ton
“Door intensieve samenwerking met onze klanten en onze toeleveranciers zijn wij in staat in praktisch elk project in de offshore en scheepsbouw te participeren”, aldus Heester. “Zo hebben we onlangs nog een as van 37 ton in het hooggelegeerde staal 34CrNiMo6 mogen leveren voor een van de grootste zelfdrijvende cutterzuigers die het Nederlandse bedrijf Van Oord in gebruik heeft: de Athena. Ook het zusterschip Artemis wordt met een gelijke set uitgerust. Deze schepen kunnen een hele constructie laten zakken om met een snijkop rotsachtige bodems los te wrikken en op te zuigen met enorme centrifugaalpompen. Wederom was het FMA Italië dat het smeedwerk voor dit project gedaan heeft en ook voor de volgende set zal uitvoeren. Op deze machinaal eindbewerkte assen zitten dan weer bewerkte duplexbussen en speciale lascoatings, die van een van onze andere partners komen. We kunnen dus ons hele toeleveringsnetwerk met elkaar koppelen, dus one-stop-shopping voor onze klanten.”