Goud in 3D plaatbewerking. Machine- en apparatenbouwers omarmen rubberperstechniek.
Phoenix 3D Metaal realiseert indrukwekkend high end design voor machines en apparaten én verlaagt het Total Cost of Ownerschip. Dat er binnen de Brainport regio een keur aan metaalbedrijven gezamenlijk het hart en fundament vormen van de complete metaalsector in Nederland is als het ware ‘algemeen bekend’.
Ieder bedrijf blinkt wel ergens in uit of heeft specifieke expertise in huis. De gemeenschappelijke deler in dit alles, is meestal; plaatbewerking. Letterlijk in het hart van de Brainport regio vinden we Phoenix 3D Metaal, ook specialist in plaatwerk. Máár dan net iets anders. Het bedrijf maakt gebruik van een techniek die zijn oorsprong kent in de luchtvaartindustrie en vandaag de dag resulteert in ongekende voorsprong voor gerenommeerde bedrijven en merken.
Actief in een breed scala aan branches en sectoren, zowel in binnen- als buitenland. Een boeiend gesprek met de directie van Phoenix 3D Metaal. Niet over hoe het begon, wel over waar het bedrijf vandaag de dag staat als ‘vervormer’ van platen in 3D eindproducten én belangrijker nog; waar het naartoe wil met ‘het goud’ in 3D plaatbewerking.
Het bedrijf is klaar voor de toekomst. En dit met een techniek die al bestaat sinds het jaar 1935. Een techniek die door Phoenix 3D Metaal is geperfectioneerd en geoptimaliseerd. Hiervoor trok het bedrijf liefst 60 jaar uit! Vooropgesteld, het bedrijf stond in al die jaren niet bepaald stil. Tussen toen en nu werden legio ‘best pratices’ gerealiseerd, draaide de afdeling R&D overuren, ontstond er een indrukwekkend machinepark, bleef het personeelsbestand groeien (inmiddels zijn er 50 fte. in dienst, red.) en werden klanten voorzien van een steeds betere en completere productoplossing.
De techniek draagt een naam; rubberpersen. “Waren onze klanten pakweg 10 tot 15 jaar geleden blij met ons als producent / leverancier, dan zijn ze nu dolgelukkig. Bovenal door de high end uitstraling die we hun product meegeven. Dat is -meest van tijd- echt de wens van onze klanten. Daarnaast hebben we vaak een positief effect op het Total Cost of Ownerschip (totale kosten voor de korte en lange termijn, red.). Dit laatste is weer belangrijk voor de klant van onze klanten. In combinatie kan het niet beter”, zegt Bernard van der Poel, Director en Co-owner van Phoenix 3D Metaal.
Een bijzondere techniek
De rubberperstechniek levert enorme voordelen op voor machine- en apparaten- bouwers in series van pakweg 200 tot 3.000 machines per jaar. “Dat maakt ons ook zo succesvol. De rubberperstechniek is bijzonder, het resultaat is echt uniek. De kleine series, de lage gereedschapskosten, het high end design en het eerdergenoemde Total Cost of Ownership van het (half)fabricaat dat we uiteindelijk opleveren. Zo definiëren wij ons succes en belangrijker; zo erkennen klanten het ook.
Alles bij elkaar heeft dat ons veel gebracht in de afgelopen jaren. We zijn geen typisch familiebedrijf (Sinds 2017 vormen Jan-Willem van Hooft en Bernard van der Poel als eigenaren de directie van Phoenix 3D Metaal, red.). Tegelijkertijd is onze primaire doelstelling niet gericht op dividend voor aandeelhouders, maar op continuïteit van het bedrijf. Daarom blijven we ook continu investeren. Dat doen we overigens op een stevig financieel en stabiel fundament. Ook in mindere tijden kunnen we tegen een stootje.”
De klant is kind aan huis
De stabiliteit komt voort uit een inmiddels indrukwekkend klantportfolio. Veel stabiele klanten en gerenommeerde merken, met als uitgangspunt repeterende orders. Ze zitten bij Phoenix 3D Metaal en blijven daar. “Klanten zijn bij ons kind aan huis. Hier zorgt de afdeling Engineering wel voor (voorheen afdeling R&D, red.) en onze mensen in de productie maken het dag in dag uit waar in de praktijk.
Boon Edam, Kubota, HR Solar, Hyster Yale, RIONED, Peeters Landbouwmachines, Sensys Gatso Group, Lely, BOSCH Transmission, Skidata, Bombardier, Jungheinrich, VDL, Frencken Mechatronics, zo maar wat namen binnen het klantportfolio van Phoenix 3D Metaal. Groot en stabiel van omvang, met bovenal een vaste afzetmarkt. Daarnaast zijn er een aantal klanten die gebruikmaken van de rubberperstechniek, maar dit expliciet niet naar buiten brengen. Ze kiezen er bewust voor om de techniek -voor zover mogelijk- voor zichzelf te houden.
Binnen Phoenix 3D Metaal leeft het idee dat dit eigenlijk het grootste compliment is dat het bedrijf kan krijgen. Ook wordt niet onder stoelen of banken gestoken dat het bedrijf profiteert van de factor ‘stabiliteit’ van een groot aantal klanten. “We zitten simpelweg in de product life cyclus van hun product”. Aldus Jan-Willem van Hooft.
Het bedrijf leunt op een businessmodel dat is gebaseerd op langdurige relaties met klanten. Gestaag komen er nieuwe klanten bij. Het zijn die klanten die de groeicurve van het bedrijf vormgeven. “Onze bestaande klanten hoeven we niets meer te vertellen over de voordelen van de rubberperstechniek. Zij weten exact wanneer de techniek voordelen biedt qua design, functionaliteit, reinigbaarheid en kosten en wanneer niet. Dus wanneer zij nieuwe machines of apparaten ontwikkelen, zit de rubberperstechniek als het ware in hun achterhoofd; ze ontwikkelen met Phoenix 3D Metaal in het hart van hun supply chain.
We zijn als het ware getrouwd met repeterende orders. Een enorm voordeel voor ons. Als er wat nieuws bedacht wordt, dan weten klanten ons snel weer te vinden. We worden ook altijd in een vroeg stadium betrokken bij het ontwikkelproces. Dat geeft ons de ruimte om klanten te ondersteunen en advies te geven. Overigens is niets vanzelfsprekend, we moeten ons blijven verbeteren en de klant echt (vooruit) helpen.”
Rubberpersen is goud!
De techniek is niet onbekend, maar tegelijkertijd verre van bekend. Hoe komt dit? “Het begint bij de technische opleidingen en verschillende studies. De techniek komt simpelweg niet aan bod in het lesprogramma. Jongeren (de potentiële inkopers of engineers van later, red.) komen er -behalve in luchtvaart georiënteerde studies- dus ook niet mee in aanraking. Sluimerend wordt er nog steeds gedacht dat de techniek niet breed toepasbaar is. Een fundamenteel foute denkwijze”, aldus Jan-Willem van Hooft.
Leg het woord ‘rubberpersen’ op het scrabblebord en er ontstaat waarschijnlijk direct een felle discussie over wat het betekent. Laat staan wanneer er gekozen wordt voor het woord ‘rubberperstechniek’. Hoe denkt Phoenix 3D Metaal dit te kunnen veranderen? “Het gaat écht om de factor breed toepasbaar. Dit laatste geniet te weinig bekendheid. In die zin is het ook wel logisch dat er op voorhand geen aandacht voor is tijdens technische opleidingen. Wat wij doen is uniek, het is simpelweg niet de standaard binnen de plaatbewerkingsindustrie. Laten we de techniek zelf overigens niet te groot maken. Want er is meer nodig om de klant optimaal te bedienen op het gebied van specifieke kleine series.
Ons machinepark bijvoorbeeld, is hier volledig op afgestemd en geoptimaliseerd. De mogelijkheden zijn eindeloos, de snelheid gigantisch. De verschillende bewerkings-technieken (o.a. 2D en 3D lasersnijden met de nieuwste fiber laser snijmachines, red.) die we in huis hebben maken ons enorm competitief. Dat geldt overigens ook voor de simulaties die we klanten laten zien in de pre-productiefase. Vergeet daarbij niet dat al die techniek niets voorstelt zonder het vakmanschap van onze mensen. Daarnaast is binnen onze organisatie de aanpak volledig afgestemd op Agile, Scrum en blijven verbeteren.”
Terug naar breed toepasbaar. “Met breed toepasbaar doelen we op een onlosmakelijk met elkaar verbonden drie-eenheid binnen de rubberperstechniek: design, functionaliteit en kosten.
De focus ligt wat ons betreft echt op design (high end uitstraling, red.). Maar, de keuze is aan de klant. Een mooi schouwspel, want een engineer handelt vaak kosten gedreven, terwijl een sales manager ‘zijn’ product graag een high en uitstraling mee wil geven. Dit laatste creëert ook vaak het grootste onderscheidend vermogen. Ons antwoord is dan ook dat wij een beter verkoopbaar en waardevoller product maken (als onderdeel van een machine of apparaat, red.), door te zorgen voor een high end uitstraling. Ofwel, tegen gelijke of lagere kosten heb je een product dat voldoet aan alle gewenste functionaliteiten, maar veel beter smoelt óf je hebt een product met de gewenste high end uitstraling tegen gelijke of lagere kosten, máár met veel meer functionaliteiten.
Rubberpersen is dus altijd goud! Dit alles moet landen bij een breed publiek; van studenten tot engineers en van technisch inkopers tot designbureaus. Hier gaan wij de komende tijd op het gebied van marketing dan ook een extra inspanning voor leveren. Waarbij we echt inzetten op die drie-eenheid.”
‘Vormt uw voorsprong’ binnen alle segmenten
Phoenix 3D Metaal is actief in alle segmenten en markten. Het bedrijf stuurt zelf niet op bepaalde segmenten. Het is de klant die hier richting aan geeft. “We hebben evenveel segmenten als klanten en vice versa. We zijn daarbij actief in de machine- en apparatenbouw, met een repeterend karakter tussen de 200 en 3.000 ‘stuks’ per jaar. Echter, de praktijk leert ons dat dit sterk productafhankelijk is. Het kan ook gaan om 5.000 stuks per jaar.”
Phoenix 3D Metaal ‘vormt uw voorsprong’
een pittige belofte. Wat betekent dit samenvattend? Met andere woorden wat brengt Phoenix 3D Metaal de markt? “Met de rubberperstechniek vullen wij het gat op tussen de ‘recht-toe-recht-aan’ en bovenal conventionele technieken en de dieptrektechniek met hardtoolings. Deze techniek biedt veel voordelen, maar is enkel geschikt ofwel betaalbaar wanneer het gaat om grote series. En juist daar komen wij om de hoek. Wij zijn in het gat tussen beide technieken gedoken. De rubberperstechniek past daar namelijk perfect! Vanuit hier vormen we plaat in kleine series en zo vormt Phoenix 3D Metaal letterlijk de voorsprong van onze klanten. Je zou ook kunnen stellen dat onze klanten het gewoon anders doen dan hun concurrenten.” Wat betekent ‘anders’ concreet? “Anders betekent een high end uitstraling die zijn weerga niet kent. En dat in combinatie met een functioneel en duurzaam karakter van het (eind)product. En niet te vergeten de reinigbaarheid. Ook op dat aspect alleen maar voordelen.
De high end uitstraling hoeft overigens niet veel geld te kosten, dat is een misvatting. Daarnaast zijn producten met een high end uitstraling ook meer waard. Kijk naar Apple en de iPhone. De techniek van de telefoon wijkt nauwelijks af van die van de concurrentie, maar toch verkopen ze de iPhone voor meer geld. We zouden bijna de noodklok willen luiden; Phoenix 3D Metaal is het goud in 3D plaatbewerking, maar nog niet iedereen is aan boord. Iedere inkoper, engineer of designer zou de voordelen van de rubberperstechniek moeten kennen. Ze doen zichzelf tekort als dit nog niet het geval is.”