GPM heeft veel profijt van digitalisering en gebruik van data
Bij GPM in ‘s-Hertogenbosch begint elke werkdag met een overleg met alle productiemedewerkers bij het planbord in de werkplaats. Vroeger was dat een whiteboard waarop de werkvoorbereiding alle informatie van de orders handmatig opschreef: ordernummers, (externe) bewerkingen, bewerkingstijden, levertijden et cetera.
Bij GPM begint elke werkdag met een overleg met alle productiemedewerkers bij het grote touchscreen dashboard in de werkplaats, waarop alle operationele informatie eenvoudig tevoorschijn kan worden gehaald.
Nu is het een 70” (inch) touchscreen dashboard, waarop alle operationele informatie eenvoudig tevoorschijn kan worden gehaald. Directeur Paul Pennings heeft dit samen met Data2improve ontwikkeld. Hij is ervan overtuigd dat digitalisering, automatisering, het gebruik van data en AI cruciaal is voor een gezonde toekomst van zijn bedrijf.
Zaken als digitalisering en data zijn nadrukkelijk op Pennings’ pad gekomen, toen GPM enkele jaren geleden is gaan werken volgens de QRM-filosofie (Quick Respons Manufacturing), die focust op korte doorlooptijden en het elimineren van alle verspillingen die tijd kosten en weinig toegevoegde waarde hebben.
Processen goed in kaart
“Onder verspillingen valt bijvoorbeeld ook het afdrukken van een tekening, het naar de printer lopen en het in een mapje stoppen”, zegt Pennings. “Tegelijkertijd zijn tekeningen onmisbaar in de werkplaats. Je kunt ze niet wegdoen als je niet een ander middel hebt om informatie te vertrekken.” Maar dat andere middel is er, dankzij digitalisering. Overal in de werkplaats van GPM zijn er computerschermen waarop de operators tekeningen en alle andere informatie kunnen inzien. En er is dus dat operationele dashboard.
Het heeft wel flink wat inspanning gekost om zover te komen. De basis is dat alle processen goed in kaart zijn gebracht. Dan zijn er slimme koppelingen nodig tussen de verschillende systemen. Bij GPM is PROfirst CADCAM verbonden met het ERP-systeem ISAH. “Zo kunnen we een calculatie in één keer in ISAH uploaden”, aldus Pennings. “Als een offerte een order wordt, is die met één klik binnen 5 seconden ingeschreven. Daarna zorgt ISAH Shopfloor ervoor dat alle bijbehorende informatie op de werkplekken beschikbaar is.”
Door deze automatisering kunnen de werkvoorbereiders slimmer werken. Hun werk is daar volgens Pennings beslist niet saaier van geworden. “Ze krijgen meer tijd voor andere dingen. Hun toegevoegde waarde zit bijvoorbeeld in het bellen met de klant en het adviseren over hoe producten beter, sneller en goedkoper kunnen worden gemaakt.” Daarnaast is de planning een steeds belangrijker wordend item voor de werkvoorbereiders, zodat bewerkingen elkaar naadloos opvolgen, met een minimale wachttijd.
Dagelijks bordoverleg
GPM levert prototypebouw, plaatwerk, framebouw, machinebouw en medische producten. Het bedrijf heeft een eigen ontwikkel-, productie- en montageafdeling om projecten van begin tot eind te kunnen realiseren. Een speciaal onderdeel is GPM Medical, dat innovatieve producten ontwikkelt en levert voor mortuaria, cleanrooms, pathologie- en overige laboratoria. Sinds QRM is ingevoerd, werkt het bedrijf in de productie met zelfsturende teams en zijn alle producten opgedeeld in vier rijbanen om maximale efficiency te realiseren.
Alle relevante werkzaamheden en informatie worden besproken bij het dagelijkse bordoverleg. Want als er geen werkplaatschef is en de teams zelf verantwoordelijk zijn voor hun producten, moeten ze wel volledig van alles op de hoogte (kunnen) zijn. “Bij de invoering van dat overleg wist ik al dat dat bord een keer digitaal moest worden”, zegt Pennings. Die stap heeft hij samen met Data2improve gezet. Dit jonge Tilburgse bedrijf vertaalt behoeften en benodigdheden van maakbedrijven naar data gedreven oplossingen, die strategie, bedrijfsprocessen en besluitvorming optimaliseren.
Pennings wilde het digitale dashboard laten draaien in Microsoft Power BI, een interactieve tool voor het visualiseren van data. Dit zou ook kunnen in een ERP-systeem, maar het grote voordeel van Power BI is dat het laagdrempelig en makkelijk bruikbaar is voor mensen met minder inhoudelijke kennis van ERP systemen. Dit voordeel weegt wat Pennings betreft ruimschoots op tegen het nadeel: de informatie is niet helemaal realtime, er zijn dagelijks meerdere refresh-momenten. Hier is echter prima mee te werken met de interne afspraak dat de informatie in Shopfloor altijd leidend is. Het dashboard staat de hele dag aan.
Het is een informatiebord, waarop alle medewerkers op ieder moment kunnen klikken om te zien hoe alles ervoor staat. Ze kunnen bijvoorbeeld zien dat het druk is bij het zetten en rustig bij het verspanen. Dat is dan een signaal om te gaan helpen op de zet-afdeling. Een voorwaarde hiervoor is wel dat de werknemers multi-inzetbaar zijn en worden gecrosstraind. Ook daar wordt bij GPM veel energie ingestoken, met als resultaat dat de competentiematrix goed is gevuld. “Hierdoor kunnen we met een relatief klein team veel doen. We kunnen altijd vooruit, ook bij ziekte of een vrije dag van iemand. We kunnen elkaars taken overnemen.”
Strategisch dashboard
Paul Pennings doet steeds meer met data. Naast het operationele dashboard voor alle medewerkers is hij samen met Data2improve ook gestart met de ontwikkeling van een strategisch dashboard voor het management. Dit moet inzicht geven in vragen als: hoe zit het met de inkoop, de leverbetrouwbaarheid van leveranciers en de eigen leverbetrouwbaarheid? Is een order geslaagd, hebben we er wat aan verdiend? Wat is de doorlooptijd van een order? Kunnen we in de toekomst wachttijden elimineren? “Daarbij kun je bijvoorbeeld inzoomen op de vraag waarom de montage zo lang heeft geduurd. Kwam dat wellicht omdat de tekeningen niet duidelijk waren? Vervolgens kun gericht gaan verbeteren. Ga je met een leverancier in gesprek over zijn levertijden, dan kun je je baseren op data in plaats van op je onderbuikgevoel.”
Offerte-aanvragen beoordelen met AI
Het strategische dashboard staat nog in de kinderschoenen, evenals de toepassing van Artificial Intelligence, waarvan Pennings ook veel verwacht. Hij is bezig met een project om offerte-aanvragen sneller te kunnen beoordelen. “De vraag is dan of we een product kunnen maken en een richting van een prijs kunnen noemen op basis van de 2D PDF-tekeningen en 3D modellen, zonder er in detail aan te hoeven rekenen. Zoiets is belangrijk voor een maakbedrijf zoals wij. Veel bedrijven hebben een portal voor simpele producten. Ik wil echter complete producten kunnen berekenen vanuit de aangeleverde tekeningen en modellen. AI kan daarbij helpen en dit proces versnellen. Door het gebruik van data ga je uiteindelijk naar een zelflerend systeem dat steeds nauwkeuriger wordt.”
GPM investeert bovengemiddeld in digitalisering. Pennings ziet dat het veel oplevert. “Je moet er wel de middelen voor hebben en snappen wat je aan het doen bent. Een partner als Data2improve helpt hierbij enorm. Ik had daar direct een goed gevoel bij. Zij snappen wat ik nodig heb.” Pennings is heel stellig in zijn mening over het belang van digitalisering voor de maakindustrie. “Ondernemers die niet digitaal gaan en geen data uit hun bedrijf halen, moeten zich serieus afvragen of ze over 10 jaar nog wel bestaan. Je moet nú op die trein stappen.”