Gratis app meet lichaamstrillingen heftruckchauffeurs
Jungheinrich komt met een gratis app waarmee eigenaren van heftrucks en magazijntrucks zelf kunnen inschatten of de trillingsbelasting voor hun heftruckchauffeurs boven de wettelijke norm uitkomt.
Een beoordeling van de trillingsbelasting kan onderdeel zijn van de Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E), die bedrijven met personeel moeten uitvoeren.
Jungheinrich biedt al langer geijkte metingen van de trillingsbelasting aan. Met de app wordt het mogelijk om kosteloos zelf een eerste inschatting te maken. De app toont direct na afloop een indicatie van de trillingswaarden en het is mogelijk om een basisrapportage van de meting te e-mailen naar de eigen mailbox. De trillingsapp hoeft niet te worden geïnstalleerd op de telefoon. Het werkt via internet en functioneert op iedere smartphone of tablet die is uitgerust met een gyroscoop functie. De meeste Android, Apple en Windows smartphones beschikken over deze functie. Gebruikers hoeven enkel naar www.trillingsapp.nl te gaan om de app uit te voeren.
Gezondheidsrisico’s
Trillingen en schokken van hef- of magazijntrucks vormen een gezondheidsrisico voor de bestuurder. Ze kunnen zelfs blijvende schade veroorzaken. Sinds juli 2005 moet elke werkgever daarom weten, aan welke mate van trillingen hij zijn personeel blootstelt. Deze informatie moet samen met de duur van de blootstelling worden opgenomen in de verplichte Risico Inventarisatie en Evaluatie (RI&E).
Geijkte apparatuur
Jungheinrich voert in opdracht ook professionele metingen met geijkte apparatuur uit. Bij zo’n meting ontvangen gebruikers een uitgebreide rapportage die één op één kan worden opgenomen in de RI&E. In de rapportage doet de Jungheinrich adviseur tevens aanbevelingen voor een Plan van Aanpak. Vervanging van materieel of herstructurering van de werkzaamheden zijn niet de enige oplossing. In veel gevallen kan de blootstelling al effectief worden teruggebracht tot een acceptabel niveau door een combinatie van ‘kleine’ maatregelen, zoals: Consequente instelling van de stoel op het gewicht van de chauffeur; Aanpassing van de banden-/wielsoort aan de omstandigheden; Montage van een stikstofdemper op de mast die de vorkbeweging egaliseert; Verwijderen van drempels, repareren van gaten en opruimen van afval op de vloer; Aanpassen van de routing over gladdere ondergronden; Begrenzen van de maximale rijsnelheden; Revisie van materieel (rammelende masten en assen verergeren de belasting); Vaker afwisselen van chauffeurs, zodat de duur van de blootstelling verkort wordt; Training van chauffeurs voor een meer gelijkmatig rijgedrag.