Griekspoor renoveert twee monumentale bruggen
Het civieltechnische bedrijf Griekspoor heeft de renovatie aan twee monumentale bruggen in Leiden voltooid. Op 13 juli zijn de Kleine Havenburg en de Scheluwbrug officieel in gebruik genomen. De werkzaamheden zijn gefaseerd uitgevoerd, deels op locatie en deels op de eigen werkplaats van Griekspoor.
Inspectie aan de bruggen had uitgewezen dat de monumentale bruggen gerenoveerd moesten worden om hun functionaliteit te kunnen behouden. Door middel van een aanbesteding met EMVI plan (Economisch Meest Voordelige Inschrijving) en de laagste prijs heeft Griekspoor de opdracht verworven. In het renovatieplan was vooral rekening gehouden met de monumentale status van de draaibruggen. Omdat geen kleurinformatie aanwezig was, is basis van oude beelden de juiste kleurstelling bepaald en zijn hierbij historische kleuren gebruikt.
Geschiedenis van de bruggen
Rond 1870 zijn zowel de destijds nog van hout gemaakte Kleine Havenburg als de Scheluwbrug door de Leidse Koninklijke Nederlandse Grofsmederij vervangen door ijzeren draaibruggen. In 1988 is de Scheluwbrug vernieuwd en drie jaar later kreeg ook de Kleine Havenburg dezelfde behandeling.
Voordat in januari 2018 werd gestart met renovatie, zijn beide bruggen afgesloten geweest van verkeer om zo vooronderzoek op locatie te kunnen uitvoeren. De werkzaamheden aan de Kleine Havenbrug duurden van januari 2018 tot eind maart 2018. Met de Scheluwbrug is in april 2018 gestart. Deze werkzaamheden zijn officieel afgerond in juli 2018.
Renovatie
De werkzaamheden aan de bruggen waren identiek. Als eerst zijn de leuningen gedemonteerd en afgevoerd naar de eigen werkplaats van Griekspoor. Hier zijn de leuningen schoongestraald, geschoopeerd en geconserveerd. Omdat de planken op de draaibruggen het gewicht van auto’s moeten kunnen dragen, weegt elke plank 150 kilogram. Vanwege dit gewicht is het dek van de brug met behulp van een kraan gedemonteerd.
Na het verwijderen van de ballast, in totaal 8300 kilo, is begonnen met het reinigen van de brug. Hierbij is roest en loszittend verf verwijderd. Vervolgens is de brug omhoog gevijzeld, zodat er een werksteiger onder de brug opgebouwd kon worden. Om geluid voor omwonenden te reduceren, is de werksteiger omringd door zwarte bouwhekken.
Waar het brugdek van de Kleine Havenbrug op locatie werd geconserveerd, is het brugdek van de Scheluwbrug overgebracht naar de werkplaats van Griekspoor. Deze keuze is gemaakt vanwege de tijdwinst die het oplevert en omdat het bij deze brug mogelijk was om het dek door de stad te vervoeren. De conserveringswerkzaamheden bestonden uit het schoonstralen, schooperen en schilderen van de brug. Ook zijn er in de werkplaats twee afzetbussen en een nieuwe hoofdas gedraaid, welke voor gemonteerd zijn zodat alles in één keer geplaatst kon worden. Daarna is de brug weer teruggeplaatst op locatie.
Ten slotte zijn de ballast, het hef- en beweegmechanisme, het houten brugdek en de leuningen weer worden aangebracht. Het brugdek is van FSC-hout, dit is hout waarbij de bossen door verantwoord bosbeheer behouden kunnen blijven. Daarna is de slijtlaag aangebracht en zijn er proefdraaien uitgevoerd om te beoordelen of de brug weer naar behoren werkt.
Opening
Tijdens de officiële opening benoemde Martine Leewis, wethouder Duurzaamheid, Mobiliteit & Beheer Openbare Ruimte voor de gemeente Leiden, het belang van de renovatie: “Er is hard gewerkt aan deze monumentale bruggen en ze maken de binnenstad van Leiden nog mooier. Door een goede samenwerking met de aannemer, de kennis van Erfgoed Leiden en het geduld en begrip voor de werkzaamheden vanuit de buurt kunnen de bruggen opendraaien voor de schepen van Sail Leiden.”