GrindingHub 2024 trekt 500 exposanten en meer dan 11.000 bezoekers
GrindingHub 2024 sloot zijn vierdaagse evenement met opmerkelijk succes af en trok ongeveer 500 exposanten en meer dan 11.100 bezoekers. “De groei van de beurs en de levendige sfeer onderstrepen het succes ervan”, aldus Dr. Markus Heering, algemeen directeur van VDW. Sebastian Schmid van Messe Stuttgart uitte ook zijn tevredenheid en zei: “GrindingHub heeft opnieuw bewezen een essentieel platform te zijn voor de slijpgemeenschap, wat de cruciale rol van slijpen in bewerkingsprocessen onderstreept.”
De tweede editie van GrindingHub trok meer dan 11.000 bezoekers naar Stuttgart
(foto’s: GrindingHub)
In het bezoekersonderzoek gaf 42% van de respondenten aan vanuit het buitenland te zijn gereisd, uit 75 landen. Het merendeel kwam uit Zwitserland, Italië, Oostenrijk, Turkije en Frankrijk. Eén op de tien beursbezoekers reisde vanuit Azië naar Stuttgart om de innovaties op het gebied van slijptechnologie te ervaren: “Een bezoek aan GrindingHub is de moeite waard, omdat veel wereldspelers hier exposanten zijn en de nieuwste technologieën worden gepresenteerd”, aldus K. Raghavendra Rao, Managing Director van het Indiase bedrijf GP Net India.
Martin Storr, Managing Partner bij smeermiddelfabrikant Oelheld uit Stuttgart, was verheugd gasten van over de hele wereld te mogen verwelkomen: “We zijn enthousiast over de groeiende internationaliteit die dit jaar duidelijk naar voren kwam.” Voor Anca was het een bijzondere beurs: de Australische CNC-machinefabrikant vierde dit jaar in Stuttgart haar 50-jarig jubileum in stijl. H. Pat Boland, een van de oprichters van het bedrijf, zei het volgende: “GrindingHub is zeer snel uitgegroeid tot ’s werelds toonaangevende vakbeurs voor de gereedschapslijpindustrie en is de perfecte plek om exposanten en klanten van over de hele wereld te ontmoeten.”
Vergeleken met de première van GrindingHub in 2022 is de kwaliteit van de bezoekers wederom verbeterd: zo’n 90 procent geeft aan betrokken te zijn bij inkoop- en aanbestedingsbeslissingen in hun bedrijf. Ruim 80 procent van de beslissers kwam naar de beurs met investeringsintenties. 42 procent van hen was al van plan om in de komende zes maanden te gaan investeren. “Dit zou fabrikanten voor de rest van het jaar moeten aanmoedigen, vooral in het licht van de huidige economische situatie”, aldus Heering.
Toenemend belang van de beurs
Net als bij het debuut van GrindingHub twee jaar geleden beoordeelden bezoekers van de beurs deze over het algemeen als zeer positief. 88% zei dat ze het bezoek aan anderen zouden aanbevelen. Bezoekers zijn van mening dat de GrindingHub in de toekomst nog belangrijker zal worden. Ook Holger Allmendinger, directeur van Alku-Diamantwerkzeuge, een familiebedrijf in Baden-Württemberg, was het daarmee eens: “Ik heb hier gereedschapsfabrikanten ontmoet, maar ook fabrikanten van koelmiddelen en slijpmachines – alles wat met het onderwerp slijpen te maken heeft, was vertegenwoordigd.”
Ongeveer 500 exposanten uit 31 landen presenteerden voor het eerst in vier beurshallen hun nieuwste oplossingen, producten en technologieën voor de gehele slijpprocesketen op GrindingHub. Zij beschouwen GrindingHub onvoorwaardelijk als hun vakbeurs. Andreas Böhm, Managing Director van de Vollmer Group, bevestigde: “Met zijn tweede editie heeft GrindingHub zich al gevestigd als een van de toonaangevende ontmoetingspunten voor de slijptechnologie-industrie. We hebben precies onze doelgroepen in Stuttgart ontmoet dankzij de duidelijke thematische focus: onder meer gereedschapsfabrikanten, leveranciers van slijpdiensten en de hout- en metaalverwerkende industrie. Onze stand werd vanaf de eerste minuut goed bezocht.”