Grootste station van Nederland onder één golvend stalen dak
Station Utrecht Centraal, het grootste en drukste station van Nederland, is officieel geopend. In deze nieuwe OV-terminal zijn trein-, bus- en tramperrons onder één golvend stalen dak ondergebracht.
Tijdens de ontwerpfase kwamen Jan Benthem en Mels Crouwel van Benthem Crouwel Architects op het idee het oorspronkelijk platte dak van Utrecht Centraal uit te voeren als een golf, die dynamiek uitstraalt en richting aangeeft. Dwars op de sporen, in de lengterichting van de hal, verwijst de golf naar de in- en uitgangen. De golf heeft drie ‘deiningen’: de hoogste boven het treinstation, de lagere aan weerszijden voor de tram- en busstations. Zo representeren ze ook een logische verdeling van functies die zich in het station bevinden. Om meer natuurlijk licht in de terminal te krijgen zijn grote glazen daklichten gemaakt, die ook functioneren als rookluiken. De golvende beweging wordt benadrukt door de doorlopende LED-lampen aan het plafond. Met de significante vorm van het stalen dak – en relatieve laagbouw (18 meter hoog) – is het station duidelijk herkenbaar tussen alle naburige gebouwen en kantoren.
Station Utrecht Centraal werd ooit gebouwd voor ongeveer 35 miljoen reizigers per jaar, momenteel maken jaarlijks 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal zal in de toekomst steeds verder toenemen, tot honderd miljoen reizigers in 2030. Omdat het vorige gebouw de sterke reizigersgroei niet kon verwerken, was er voor Utrecht één nieuw integraal stationscomplex nodig, dat het vervoer regelt voor trein, tram en bus. Het station is een autonoom gebouw geworden – driemaal de oorspronkelijke grootte – en krijgt stadspleinen aan de twee nieuwe entrees, de Jaarbeurszijde en de stadszijde. Onder het plein aan de stadszijde komt volgend jaar de grootste fietsenstalling ter wereld, met plaats voor 12.500 fietsen.