‘Grote ambitie om klein te blijven’
“Voor klanten altijd klein en persoonlijk benaderbaar blijven. Samen ontdekken hoe wij allebei nog meer toegevoegde waarde kunnen creëren en dit goed onderling communiceren.” Zo vat Jean-Paul van de Wiel, sinds juli actief als marketing manager bij Van Raak Staal, de missie van de regionale staalgroothandelaar en zijn rol hierin samen.
Willen we niet juist allemaal groter groeien?
“Vaak is willen ‘moeten’ en omzet gedreven: nogal wat bedrijven zitten in een spiraal van kostenbesparingen, meer volumedruk om nog scherper te kunnen inkopen, automatisering en e-commerce met als doel meer efficiency in de klantbenadering. Doen die bedrijven dit nou omdat klanten hier echt behoefte aan hebben? Klanten met unieke wensen, dromen en ook barrières om hun doel te bereiken, dat is hét uitgangspunt in mijn commerciële opvatting. Door bewust klein te denken richting onze relaties – onze boterham, in optimale service en ontzorging, groei je als bedrijf uiteindelijk in waarde voor je klant. Dat is winstgevend.”
Wat trekt je aan in deze nieuwe functie?
“Van Raak Staal streeft een sterke 1-op-1 klantbenadering na, het diepste niveau waarin je op een klant kunt inzoomen. Klanten waarderen het bedrijf hier ook om. Die nauwe wijze van betrokkenheid zit in de mensen die hier werken én met wie wij graag werken. Vanwege de groei naar vijf vestigingen met een stevige regionale focus, is er nu de duidelijke behoefte om successen en overeenkomsten met elkaar te delen en tegelijkertijd op verschillen in te spelen. Tevens durft het bedrijf tegen de wind in te gaan, dat vind ik van nature tof. Dan dien je namelijk een scherpe, eigenzinnige koers te varen om het doel te bereiken.”
Van Raak Staal in Tilburg , Oss en Duiven, Kranenpoot Staalhandel (Roermond) en Richard Janssen Staal (Asten) zijn klantgerichte, voorraadhoudende groothandelaren in staal, rvs en aluminium. De groep combineert inkoopkracht met de wil, de leverancier te zijn die het dichtst bij haar klanten staat.