Haas wil reputatie versterken via F1
Als op 20 maart met de Australische Grand Prix in Melbourne het nieuwe F1-seizoen van start gaat, staan ook de auto’s van het Haas F1 Team op de startgrid. Haas Automation, producent van CNC-bewerkingsmachines, wil via de F1 haar reputatie wereldwijd verder versterken.
De eerste bolide van Haas is de VF-16. Deze auto, waarvoor Ferrari de motor levert, werd op 21 februari gepresenteerd op het Circuit de Barcelona-Catalunya, waar een dag later de testritten begonnen ter voorbereiding van het nieuwe F1-seizoen.
Haas Automation, het bedrijf dat door Gene Haas werd opgericht in 1983, is hoofdsponsor van Haas F1 Team en heeft een sleutelrol gespeeld in de ontstaansgeschiedenis van het team. “Internationaal gezien is de Formule 1 de hoogste raceklasse. Haas Automation bouwt bewerkingsmachines van de hoogste kwaliteit”, aldus Haas, die zijn bedrijf heeft laten uitgroeien tot de grootste bewerkingsmachinebouwer in Noord-Amerika, goed voor een jaaromzet van meer dan 1 miljard dollar. “Als je de woorden Formule 1 hoort, weet je precies waar ze voor staan: een wereldwijde racecompetitie die investeert in de nieuwste technologie en het beste talent op het gebied van engineering en ontwerp weet aan te trekken. Haas Automation geniet een uitstekende reputatie in de Verenigde Staten. Het staat er bekend om betrouwbaarheid, innovatie en waar voor je geld. Ik wil die reputatie wereldwijd verder versterken. Haas Automation associëren met F1 in naam en in de praktijk is de beste manier om onze activiteiten te laten groeien en Haas Automation te positioneren als een premium wereldmerk.”
De kleurstelling van de Haas VF-16, die bestaat uit donkergrijs, lichtgrijs en opvallend rood, is een verwijzing naar de kleuren van Haas Automation’s brede portfolio van CNC-producten, waaronder CNC-gestuurde verticale en horizontale bewerkingscentra, draaimachines en CNC-rotatietafels en -indexeerders.
Haas Automation heeft zijn thuisbasis in Oxnard (Californië) en telt ongeveer 1.300 medewerkers. Het exporteert ongeveer 60% van zijn jaarlijkse productie naar meer dan 60 landen. Wereldwijd zijn er al bijna 185.000 CNC-bewerkingsmachines van Haas geïnstalleerd. Ze worden ondersteund door een netwerk van 170 Haas Factory Outlets (HFO’s) voor verkoop en technische service. Deze dealers zijn eigendom van en worden gerund door lokale bedrijven. In Nederland is dat Landré.
“Net zoals Haas Automation zijn CNC-bewerkingsmachines steeds verder ontwikkelt om ze nog beter en efficiënter te maken, zo wilden wij voor de VF-16 komen tot de beste ontwikkeling met een goede F1-wagen”, legde Guenther Steiner uit, team principal, Haas F1 Team. “We zijn een nieuw team. Daarom hebben we bestudeerd wat de succesvolle F1-teams goed doen. Zo hadden we een goede referentie voor de richting die we moesten uitgaan met ons ontwerp.”
“Allereerst moeten we bewijzen dat we klaar zijn voor de opdracht en races kunnen beëindigen”, zegt Steiner. “We willen door de fans en de andere teams in de paddock worden gerespecteerd. En uiteraard is het ultieme doel punten pakken.”