Hagoort zet vijf stappen vooruit
Met de verhuizing naar een nieuw bedrijfspand in Hilvarenbeek heeft Hagoort Groep, leverancier van metaalbewerkingsvloeistoffen en markeersystemen, volgens Pim Hagoort niet één maar wel vijf stappen vooruit gezet. “We hebben nu alle mogelijkheden om mee te groeien met de fabrikanten die wij vertegenwoordigen.”
Zijn vader is in 1979 met het bedrijf begonnen. Hij was destijds werkzaam bij stoomketelfabriek Hagoort in Tilburg, een familiebedrijf dat honderd jaar lang een begrip was in de regio maar rond de eeuwwisseling is opgehouden te bestaan. Die fabriek gebruikte snijvloeistoffen van het Duitse producent Jokisch en vader Hagoort begon voor zich zelf als distributeur voor de Benelux van deze producent. Eerst met een magazijn in Tilburg en een kantoor in Diessen, maar in 1991 verhuisde hij met zijn bedrijf naar Hilvarenbeek. Daar maakte Hagoort een mooie groei door, wat de aankoop van een tweede locatie nodig maakte. “Dat heeft lange tijd prima gefunctioneerd, maar die situatie was niet langer houdbaar”, zegt Pim Hagoort nu. “We hadden geen spreekruimte en zaten heel dicht op elkaar. En het is bepaald niet efficiënt als je eerst tien pallets moet verplaatsen om het materiaal te kunnen pakken dat je nodig hebt.”
Groei-ambities uitleven
Hoe totaal anders is de situatie nu. Hagoort heeft een royaal pand gekocht, iets verderop in Hilvarenbeek, met 450 vierkante meter kantoorruimte en 2200 vierkante meter opslagcapaciteit. Goed bereikbaar vanaf de A58. “Hier kunnen we onze groeiambities uitleven”, aldus Pim Hagoort, die verwacht mede door de nieuwe huisvesting de komende jaren flink te kunnen groeien. Zowel in de metaalbewerkingsvloeistoffen, die een kleine 75 procent van de omzet bepalen, als in de markeersystemen, goed voor de overige 25 procent.
Buitenlandse markten
De groei in de vloeistoffen zal allereerst in de Benelux plaatsvinden. Hiervoor is vorig jaar de nieuwe medewerker Pim van den Borne in dienst getreden, waarmee de verkoopcapaciteit is versterkt. “Op onze thuismarkt is het vooral van belang dat we erg goed zichtbaar zijn”, aldus Pim Hagoort. Maar hij denkt daarnaast vooral te kunnen groeien in de buitenlandse markten die Hagoort voor Jokisch bedient: het Verenigd Koninkrijk, Spanje, Portugal en Oekraïne. Die gaan allemaal heel goed, waarbij Oekraïne natuurlijk een spannende markt is. Pim Hagoort komt er drie à vier keer per jaar en hij bezoekt dan met twee Oekraïense partners diverse metaalbedrijven. “Het is een interessante markt met enorme machinefabrieken die grote hoeveelheden vloeistoffen gebruiken. Maar er is daar weinig kennis. We geven er daarom trainingen aangaande onderhoud en omgang met snij-koelvloeistoffen en we bieden ze uitgebreide technische ondersteuning. Die informatie is daar heel welkom met als gevolg dat ze graag zaken met ons doen.” Pim Hagoort is zich wel bewust van de politieke situatie in Oekraïne. Als de spanningen toenemen en het oorlogsgeweld weer oplaait kan het zo weer afgelopen zijn met de levering van vloeistoffen. “Ik zal mijn businessmodel daar dan ook niet op bouwen.”
Succesproduct W2 OP
Waar hij zijn businessmodel wel op kan bouwen, is de uitstekende kwaliteit van de vloeistoffen van Jokisch. Vooral de snijkoelvloeistof W2 OP is een succesproduct. Het maakt korte metten met problemen als schuimvorming, korte standtijden, stank- en huidproblemen. Tal van materiaalsoorten kunnen worden verspaand met deze half-synthetische snijkoelvloeistof (chloorvrij, secundair aminevrij en formaldehydevrij), zoals hoog- en laaggelegeerde staalsoorten, gietijzer en non-ferro metalen.
Gas to Liquid
Een relatief nieuwe ontwikkeling zijn de metaalbewerkingsvloeistoffen waarin de Gas To Liquid (GTL) technologie is gebruikt. Jokisch heeft een lijn automaten snijolie ontwikkeld met de productnaam High End Cutting Fluid Xi en High End Grinding Fluid Xi. Ten opzichte van ‘conventionele’ metaalbewerkingsvloeistoffen hebben de GTL-producten een hoger vlampunt, een betere viscositeitsindex, lagere verdampingsverliezen, een uitstekend luchtafscheidingsvermogen en ze zijn vrijwel vrij van schadelijke aromaten. Pim Hagoort: “Dit is een relatief nieuwe ontwikkeling, maar deze kant gaat het wel op.”
Ontzorgen
Daarbij kan Hagoort zijn klanten (vooral eindverbruikers maar ook groothandels en andere partijen die vloeistoffen onder private label op de markt brengen) echt ontzorgen. Bijvoorbeeld met innovatieve verpakkingen – zo efficiënt en prettig mogelijk voor de klant – en door te zorgen voor technische info, veiligheidsbladen en het design van etiketten. Ook monitort Hagoort vloeistoffen bij de klant, vult ze bij en voert ze af. Een relatief nieuwe ontwikkeling is fluid monitoring op afstand. “Er is echt nog wel wat ontwikkeling nodig om dit volledig betrouwbaar te maken, maar er wordt hard aan gewerkt en dit gaat er echt komen.”
Markeersystemen
Ook in de markeersystemen denkt Hagoort te kunnen groeien. Hagoort Markeersystemen richt zich al ruim twintig jaar op de ontwikkeling, productie, verkoop en service van hoogwaardige direct-part-markeersystemen en graveermachines. Naast elektrolytische beschriftingstechniek (etsen van metaal) en naald-graveersystemen levert het bedrijf industriële laser-graveermachines en toebehoren. Hagoort is distributeur van enkele vooraanstaande Europese producenten, zoals Technomark (naaldgraveren) en Datalogic (lasergraveersystemen). Het kan daarmee cabines, werkstations en turn-key maatwerkoplossingen realiseren die volledig aansluiten op het eisenpakket van klanten en passen binnen hun budget. “De productontwikkelingen bij de huizen die we vertegenwoordigen gaan hard”, zegt Hagoort. “Technomark is een ambitieuze jonge speler, die als vuistregel heeft elk jaar een nieuwe machine op de markt te brengen. Ook Datalogic is een innovatieve partij. Zulke bedrijven verwachten ook het een en ander van hun distributeurs en daar kunnen wij nu in mee gaan.”
Scheiden
Nu de huisvesting is geregeld, is een volgende stap het scheiden van de activiteiten metaalbewerkingsvloeistoffen en markeersystemen. Pim Hagoort legt uit: “Op beide gebieden zijn we specialisten en dat willen we ook veel meer gaan uitstralen. Het moet daarom in de markt duidelijk zichtbaar worden dat dit twee aparte activiteiten zijn. Ons streven is om dit op de TechniShow van 2020 te hebben gerealiseerd.”