Henkel stuurt innovatie in oppervlaktetechnieken
Lichte constructies, kostenbeheersing en duurzaamheid blijven de metaalbewerkende industrie uitdagen. Om klanten te helpen voorop te lopen in deze dynamische markt, biedt Henkel een pakket van oppervlaktebehandelingsprocessen, producten en service-oplossingen voor praktisch alle behoeften voor substraten die bestaan uit een enkele legering of meerdere metalen.
Sebastian Sinnwell en Peter Kuhm van de Adhesive Technologies business unit van Henkel in Düsseldorf, geven inzicht in de belangrijkste ontwikkelingen en de positionering van hun bedrijf op de mondiale markt voor oppervlaktebehandeling.
Wat zijn de belangrijkste industrieën en groeisegmenten voor Henkel op het gebied van oppervlaktebehandeling? Sinnwell: “Dat zijn de mondiale transportindustrie en dan met name de automotive OEM’ers en de Tier 1 en 2 toeleveranciers. Zodra nieuwe oplossingen eenmaal in deze toch wel conservatieve markt zijn geadopteerd, stoten ze ook snel door naar andere industrieën. Belangrijke groeisegmenten in de automotive omvatten lichte materialen en de vervanging laag gelegeerd staal, met toepassingen zoals carrosserieën of structurele delen en wielen. Kuhm: “Een ander snel opkomend segment zijn de lichte onderdelen voor thermisch management en accuhuizen, vooral voor elektrische en hybride elektrische voertuigen.”
Welke trends en uitdagingen hebben impact op uw klanten in deze sectoren?
Kuhm: “Afgezien van het terugbrengen van gewicht, kostencontrole en meer duurzaamheid, verandert het Internet of Things heel snel de manieren van procescontrole, automatisering en data-uitwisseling, ook in de metaalbewerkende industrie. De meeste bedrijven zien zich geconfronteerd met een snel groeiende trend richting digitale en met elkaar verbonden processen. Dankzij ons mondiale bereik en onze marktervaring kunnen we onze klanten bijvoorbeeld Big Data analyses aanbieden voor het verbeteren van processen. Sinnwell: “En natuurlijk eist de constante roep om meer duurzaamheid dat de markt het gebruik van schadelijke stoffen zoals nikkel of oplosmiddelen achter zich laat.”
Hoe positioneert Henkel zichzelf in deze veranderende omgeving?
Sinnwell: “Henkel is aanwezig overal waar auto’s worden gemaakt met een mondiaal netwerk en korte lokale lijnen gebaseerd op marktdeskundigen en gekwalificeerde proces engineers die elke belangrijke producent wereldwijd bedienen. We hebben een grote marktkennis, de benodigde technische expertise en een brede kennisbasis om klanten te helpen bij het ontwerpen van hun voorbehandelingslijnen voor specifieke toepassingen en het uitgebreid adviseren, zelfs voordat we de eerste druppel chemie leveren.”
Materialentechnologie gaat steeds meer richting lichtgewicht en combinaties van meerdere metalen. Wat zijn in dat licht bezien uw voornaamste ontwikkelingen en hun belangrijkste voordelen ten opzichte van meer traditionele oppervlaktebehandelingsprocessen?
Sinnwell: “In de voorbehandeling van automotive carrosserieën loopt Henkel bijvoorbeeld voorop om van conventioneel zinkfosfateren te komen tot de volgende generatie dunne laag processen, die voeren tot oplossingen voor high-aluminium carrosserieën alsook nikkelvrije zinkfosfatering en ijzerdepositie. Maar laat ik duidelijk maken dat er geen ‘one size fits all’ oplossing is in deze uiteenlopende markt. Van regio tot regio en van klant tot klant, komen we vaak grote verschillen tegen in termen van risicobeperking, milieu en corporate eisen, energie-efficiency, waterzuinigheidsdoelen en controle op gevaarlijke substanties. Onze kracht is te luisteren naar onze klanten, hun behoeften begrijpen en deze vertalen naar oplossingen op maat.”
Kunt u daarvan voorbeelden geven?
Kuhm: “Met Fiat Chrysler hebben we bijna 3 jaar gewerkt aan de ontwikkeling van speciale materialen en systemen voor de laatste versie van de Alfa Romeo Giulia, inclusief ons Bonderite twee-staps proces voor combinaties van staal en aluminium. SAIC-GM in China heeft zijn coatinglijn voor topmodellen zoals de Buick Regal, Buick LaCrosse en Cadillac ATS-L opgewaardeerd tot een klantspecifiek zirconium laag behandelingsproces dat al een week na de goedgekeurde afname kon worden gebruikt voor massaproductie. En we hebben samengewerkt met de Benseler-Group om de voorbehandeling van verschillende carrosseriedelen en structurele componenten in hun nieuwe kathode dip coating fabriek bij Regensburg (D) te verbeteren.”
Hoe ziet de toekomst van de oppervlaktebehandeling van metalen eruit?
Kuhm: “De goedkeuring van nieuwe technologieën kost tijd in deze industrie. Klanten zijn zeer gevoelig voor veranderingen die invloed zouden kunnen hebben op de kwaliteit, zoals bescherming tegen corrosie en de uitstraling van de lak op langere termijn. Ons nikkelvrije voorbehandelingsproces bijvoorbeeld, dat momenteel wordt vercommercialiseerd, biedt een twee-staps versie voor lijnen met hoge aluminiumgehaltes en een standaard versie voor lijnen zonder aluminium. De uit meerdere stalen onderdelen bestaande onderbouwen beginnen vervangen te worden door enkelvoudige aluminium gietstukken die aanzienlijke gewichtsreducties en een betere procesefficiency opleveren. Ons nikkelvrije zinkfosfateer proces past perfect in deze trend.”
Sinnwell: “Tegelijkertijd verwachten we een verdere diversificatie in materialen, ontwerpen en productie. Materialen volgen de behoefte aan een meer gedifferentieerd auto-ontwerp met een grotere complexiteit van componenten en de behandeling daarvan moet zich aanpassen. Dat is waar wij met onze oplossingen het verschil kunnen maken.”