Herontwerpen voor 3D-printen kan veel opleveren
Een 3D-geprint snijmes voor brooddeeg, een kritisch onderdeel van een wielophanging en een technisch onderdeel voor een sublimatieproces zijn de drie finalisten in de categorie professionals van de Additive World Design for Additive Manufacturing Challenge 2019.
De jury heeft dit jaar liefst 121 inzendingen beoordeeld, verdeeld over professionals en studenten, afkomstig uit de hele wereld. Volgens Daan Kersten, CEO van Additive Industries in Eindhoven, hadden de meeste inzendingen een duidelijke focus: het elimineren van problemen bij conventionele productiemethoden, het minimaliseren van het aantal onderdelen door functies te integreren en het verlagen van de logistieke kosten. Kersten meent dat er in beide categorieën enkele inzendingen zitten met businesspotentieel.
Professionele finalisten
De eerste finalist bij de professionals is Carbon Performance, dat een deel van de wielophanging van een sportwagen heeft herontworpen voor 3D metaalprinten. Dankzij topologie optimalisatie wist het Britse team het gewicht met 30% te verminderen. K3D, de AM-dochter van de Kaak Groep uit Terborg, is genomineerd met een herontwerp van een snijmes voor broodbaklijnen. Het onderdeel is geoptimaliseerd voor 3D metaalprinten. Daarbij wordt 90 procent gewicht bespaard en zijn er minder onderdelen nodig waardoor de totale kostprijs lager wordt. En passant wordt ook het probleem opgelost van deeg dat aan het mes blijft kleven. De derde finalist is WiPro3D uit India dat voor het sublimatieproces de zogenaamde Cold Finger thermische trap heeft herontworpen. Dit onderdeel condenseert alle dampen, behalve de permanente gassen. De prestatie van het onderdeel is verbeterd door latticestructuren te printen. Deze houden de cryogene temperaturen langer vast.
Finalisten bij de studenten
Ook de studenten hadden interessante redesigns. De finalisten komen uit Singapore, Canada en Nigeria. De studenten van de Nanyang Technological University in Singapore hebben een remklauw herontworpen. Dat zorgt voor een gewichtsbesparing van 2,61 kg, 35% van het oorspronkelijke gewicht. Met topologie optimalisatie heeft een student van McMaster University in Canada de stijfheid van een tank voor Cubesat Propellant Tank verhoogd, zonder de wanddikte en de massa te vergroten. Dat lukt hem door de oppervlaktefeatures te wijzigen. Topologie optimalisatie is ook de insteek bij de inzending Twin Spark Connecting Rod van de Landmark University in Nigeria waarmee een reductie van massa en materiaal is gerealiseerd. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens Additive World Conference op 20 en 21 maart in Eindhoven.