Hoffmann levert Walk Aandrijftechniek meer dan gereedschappen
“Het is een win-winsituatie”, zegt Marco Hendriks, leider van de freesafdeling van Walk Aandrijftechniek in het Noord-Limburgse Heijen, over de samenwerking met de Hoffmann Group. Een tastbaar voorbeeld daarvan is een trillingdempende freeshouder, voorgesteld door Hoffmann om het probleem van een te snelle slijtage van een frees – resulterend in ongewenste tapsheid – op te lossen.
“Wij konden de nieuwe, stabiele houder met een speciaal klemsysteem tegen gunstige voorwaarden uitproberen als we de resultaten zouden terugkoppelen naar Hoffmann. Zo profiteerden we allebei”, aldus Hendriks.
Walk Aandrijftechniek is zo’n bedrijf dat model staat voor de veelzijdigheid en het hoge kwaliteitspeil van de Nederlandse maakindustrie. Als specialist in vertandingstechniek ontwikkelt en vervaardigt het aandrijfcomponenten zoals tandwielen, tandheugels en wormwielen, conische tandwielen tot complete tandwielkasten die hun weg vinden naar afnemers in West-Europa. Maar steeds vaker ook complete modules die hun weg vinden naar afnemers in Nederland en Duitsland. Die bouwen er eindproducten als autobussen, verpakkingsmachines en hijskranen mee die wereldwijd geëxporteerd worden.
De expertise van Walk komt met name bij speciale projecten tot haar recht. Na de olieramp in de Golf van Mexico (2010) leverde Walk het aandrijfmechanisme voor de nieuwe afsluiter. Voor de koppeling van modules van het ISS-ruimtestation ontwikkelde het bedrijf de aandrijfunits. Alledaagser, maar technologisch minstens zo innovatief zijn de modules (tandwielkasten) voor de speciaalbussen van een grote Nederlandse bussenfabrikant en de bagage- en pakketsorteersystemen voor de wereldmarktleider van deze systemen, waaraan Walk, ook vanuit de eigen engineeringsafdeling, een belangrijke bijdrage levert.
One stop shopping
Een jaar of tien geleden besloot Walk Aandrijftechniek het qua inkoopbeleid over een andere boeg te gooien. “We kochten onze gereedschappen bij een reeks fabrikanten”, zegt Hendriks, “Dat was zowel qua kosten als logistiek gezien niet erg efficiënt. De wisselplaten betrekken we nu van een internationaal bekende leverancier op dit gebied. De Hoffmann Group levert alle andere gereedschappen, zoals de volhardmetalen frezen, boren en ruimers, maar ook schuurbanden, lijm, veiligheidsartikelen enzovoort. De compleetheid van het programma gaf destijds de doorslag om voor Hoffmann te kiezen, want er zijn meer catalogusfirma’s. Maar naast het ‘one stop shopping’ – argument was er nog een reden: de catalogus is zo opgezet dat ook inkopers en anderen met niet-gespecialiseerde technische kennis er wijs uit worden. Onze calculator maakt gebruik van de technische gegevens uit de catalogus ten behoeve van de kostprijsberekeningen.”
Kotterbaren
Maar ook knowhow is natuurlijk een argument. De afgelopen tien jaar heeft Hoffmann Group meer dan eens als probleemoplosser gefungeerd voor Walk Aandrijftechniek. Naast de trillingdempende houder was er het geval van de astap, die binnen een zeer beperkte ruimte op de juiste maat moest worden gekotterd. Onder bemiddeling van Hoffmann ontwierp fabrikant Komet hiervoor twee speciale kotterbaren, waarmee het werk in twee stappen kon worden verricht. En voor het exact aan de maat maken van bepaalde gegoten producten met een bewerkingstoeslag adviseerde Hoffmann Group de inzet van hardmetalen schachtfrezen met een ‘Zox’-coating, waardoor het ruw voorfrezen en fijn nafrezen met een hoge oppervlaktekwaliteit en maatnauwkeurigheid in één bewerkingscyclus konden worden ondergebracht.
Hendriks: “We maken voor onze standaardbewerkingen veel gebruik van de eShop ToolScout, het digitale hulpmiddel dat Hoffmann ontwikkelde dat je vanuit gegevens over het gereedschap en de uit te voeren bewerking snel op het spoor zet naar de beste oplossing uit de catalogus en eventuele alternatieven. Vervolgens kun je via internet snel nagaan of het bewuste gereedschap op voorraad ligt. Meestal is dat het geval, want Hoffmann geeft 99% leveringsbetrouwbaarheid binnen 24 uur. Ik kan vanuit onze dagelijkse praktijk beamen dat die ambitie ook wordt waargemaakt. Vrijwel alle artikelen liggen op voorraad in Duitsland. Als wij om drie uur ’s middags bestellen hebben we het betreffende artikel de volgende dag voor twaalf uur in huis.”
Ongedwongen
Zo ongeveer één maal per maand komt de Hoffmann-vertegenwoordiger met wie Walk zakendoet even bijpraten. Doen zich technische problemen voor, van welke aard ook, dan is de telefoon snel gepakt; zo nodig komt er een technisch specialist mee. Hendriks is, kortom, tevreden over de samenwerking met de leverancier uit Hengelo, maar “deze service is ook wat je van een goede catalogusfirma mag verwachten.” Helemaal te spreken zijn Hendriks en collega’s over het Technic Forum, een nieuw initiatief van Hoffmann om de band tussen leverancier en afnemer te versterken. In een ongedwongen en collegiale sfeer – “met een biertje aan de bar” – worden medewerkers van een beperkt aantal bedrijven in een regio bijgepraat over nieuwe producten. Uiteraard is er alle gelegenheid tot vragen stellen, een mogelijkheid waarvan in deze ‘relaxte’ sfeer ruimschoots gebruik wordt gemaakt. Hendriks: “Ik wil maar zeggen: Hoffmann levert meer dan gereedschappen alleen en wij waarderen dat.”