Holland Robotics brengt Nederlandse robotica op innovatieve wijze de wereld rond
Tijdens de Hannover Messe kunnen bezoekers een virtuele tour door het roboticalandschap krijgen. Initiatiefnemer Holland Robotics presenteert zich op hun stand gezamenlijk met acht Nederlandse robotica-bedrijven door middel van Virtual Reality.
Holland Robotics is een nationaal samenwerkingsverband tussen industriële spelers en wetenschapsinstellingen uit de Nederlandse hightechsector. Deze krachtenbundeling heeft als belangrijkste doel de internationale concurrentiepositie te verstevigen. Eén van de eerste gezamenlijke optredens was een innovatiemissie naar Japan en Singapore.
Om robotica-bedrijven die in Nederland gevestigd zijn ook zichtbaar te maken in het buitenland, heeft Holland Robotics een oplossing bedacht: de bedrijven door middel van Virtual Reality technologie samen op één vierkante meter te presenteren. Deze innovatieve vestiging – de slimstevierkantemeter.nl genaamd – is overal ter wereld te plaatsen. Roy Paulissen, voorzitter RVO-werkgroep Robotica is enthousiast over de mogelijkheden: “Met de slimstevierkantemeter.nl kunnen we de Nederlandse robotica op een laagdrempelige manier wereldwijd op de kaart zetten. Denk aan internationale beurzen, maar ook aan de ‘buitenlandse posten’ die hiermee in hun land een beter beeld kunnen geven van de Nederlandse roboticakennis en –expertise. Meer dan een VR-bril, mobiele telefoon en internet is er namelijk niet voor nodig.”
Slimste vierkante meter van de Hannover Messe
De eerste vestiging wordt geopend op de Hannover Messe van 23 tot 27 april. Op stand D34 in hal 8 nodigt robot Pepper de beursbezoekers uit om de slimstevierkantemeter.nl te bezoeken middels een virtuele tour door het roboticalandschap. Daar zijn de bedrijven VDL, AWL Techniek, Vectioneer, Robomotive/AGVR, TMC, Festo, Demcon en Codian Robotics te zien. Ariane Buining van Codian Robotics: ”Wij vestigen ons graag op deze slimste vierkante meter van de Hannover Messe. Het is prachtig op zo’n vernieuwende wijze te kunnen deelnemen aan een beurs en daarna met deze vestiging de hele wereld rond te gaan.”