Hollandse hydrauliek voor ‘crusher’ IJslandse aluminiumsmelterij

Holland Hydraulics in Hengelo heeft de hydraulische installatie voor een ‘crusher’ van aluminiumsmelterij Nordural op IJsland ontwikkeld en geleverd. De crusher breekt koolstofblokken van gebruikte of afgekeurde anodes, die gebruikt worden voor verhitting van de smeltbaden.

De opdrachtgever voor de crusher was een Noors engineeringbedrijf dat verantwoordelijk is voor de grootschalige revisie van de Grundartangi-aluminiumfabriek van Nordural. De Noren ontwikkelen en leveren in het kader van de revisie van de aluminiumfabriek een complete, op maat gemaakte installatie voor de anode-werkplaats. In de werkplaats worden de anodes gemaakt, die gebruikt worden voor de elektrolyse in de smeltbaden voor aluminium. De anodes zijn grote metalen ‘vorken’ van zo’n 3 meter hoog waarop in een oven koolstofblokken van zo’n 50x50x200 cm gebakken worden. In de fabriek worden in het totaal zo’n 10.000 anodes gebruikt, die elke maand vervangen worden. Telkens worden er zo’n 1.500 in een volcontinu proces in de werkplaats verwerkt. Een belangrijk onderdeel van het proces is het breken van de gebruikte koolstofblokken, zodat er een nieuw koolstofblok aan de anode gebakken kan worden. De koolstof wordt gerecycled.

Voor de anodewerkplaats werd een nieuwe soort crusher ontwikkeld. De anodes worden hangend in een transportbaan aangevoerd. Elke 4 minuten moet de crusher een anode verwerken, dus het proces moet snel verlopen. Een grote uitdaging voor de installatie was de wisselende kracht die nodig is. Voor normale gebruikte anodes volstaat een werkdruk van zo’n 90 bar, maar voor het breken van een nieuwe, maar afgekeurde anode is een aanzienlijk grotere druk tot wel 350 bar nodig. De nieuwe crusher staat op een frame en fixeert de anode. Daarna duwen twee hydraulische cilinders van twee kanten brekers met rijen stalen tanden tegen de blokken, zodat ze van de anode afbreken.

“Hydrauliek is een prima oplossing voor deze crusher, omdat er extreem veel kracht nodig is en de installatie betrouwbaar moet zijn, om de productie niet in gevaar te brengen”, licht directeur Rob van den Nieuwboer van Holland Hydraulics toe. “Het mooie is, dat de opdrachtgever bewust in Nederland op zoek is gegaan naar een hydrauliekbedrijf omdat ons land wat dat betreft een goede reputatie heeft. Wij hebben de engineering van de hydraulische installatie verzorgd, de ventielblokken in eigen huis geproduceerd en de aggregaten geleverd. Met de vermogensgeregelde pomp in het systeem kunnen we het vermogen van de crusher doseren. De crusher is in Duitsland gebouwd en getest en vervolgens in onderdelen naar IJsland getransporteerd.”

De crusher die voor de aluminiumsmelterij op IJsland is gebouwd, is een prototype dat inmiddels ook op een vakbeurs voor de aluminiumindustrie gepresenteerd is. De opdrachtgever, die meer dan 25 jaar ervaring heeft in de ontwikkeling en bouw van innovatieve machines en mechanisch gereedschap voor de zware industrie, verwacht een flinke opleving van de aluminiumindustrie.
“Wij hopen daarvan mee te profiteren”, zegt Van den Nieuwboer. “De aluminiumbedrijven hebben de laatste jaren weinig geïnvesteerd en moeten een inhaalslag maken. De hydraulische crusher betekent een flinke efficiencyverbetering. Voorheen moesten medewerkers de koolstofblokken soms met drilboren van de anodes breken. Men wil het concept nu standaardiseren en geschikt maken voor alle typen anodes, waardoor er een interessant marktpotentieel ontstaat.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Aluminium profielen van Schüco voortaan in CO2-besparende variant

04-12 Dit wordt bereikt door een duurzamer productieproces en het gebruik van gerecycled materiaal. “Soms…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Verspanen

Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

02-03 “Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank…

Verspanen

Nieuwe aluminium frees MA Ford zorgt voor hoog verspaand volume

31-01 Aluminium werkstukken hebben vaak lastige kenmerken, zoals dunne wanden en nauwe inwendige hoeken. Ook…

Materialen

Waarom blijven de aluminiumprijzen stijgen?

15-12 De DAA heeft verschillende factoren die van invloed zijn (geweest) op de aluminiumprijzen, op…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs