Humacs Krabbendam optimaliseert servicetraject met klein ‘kastje’
Het Open Huis van Humacs Krabbendam in Nieuwleusen stond eind november in het teken van de verbindingsdagen. Om het thema kracht bij te zetten presenteerde de machineleverancier tijdens het goedbezochte event een nieuw HK remote management systeem met een bijpassende app om een optimale verbinding tussen de klant, de CNC-machine en de serviceafdeling van Humacs Krabbendam te bewerkstelligen. Met de nieuwe oplossing kunnen tot 60% van de initiële service-aanvragen op afstand worden opgelost.
Het HK remote management systeem van Humacs Krabbendam wordt standaard met alle nieuwe machines geleverd. Met het systeem kunnen 40% tot 60% van de initiële serviceaanvragen op afstand worden opgelost.
“Het Open Huis was een groot succes. Bezoekers kwamen met een serieuze informatiebehoefte naar Nieuwleusen. Zeker op het gebied van procesoptimalisatie was er veel interesse”, vertelt Sander Hudepohl, Electrical Engineer bij Humacs Krabbendam.
Een interessante oplossing die werd gepresenteerd was een zogenaamd HK remote management systeem. Dit systeem, dat bestaat uit een ‘kastje’ en een app, wordt sinds enkele maanden door Humacs Krabbendam kosteloos in alle nieuwe machines geïnstalleerd. Het is ontwikkeld om het servicetraject te optimaliseren. Hudepohl: “Met het HK remote management systeem hebben we een oplossing bedacht om het servicetraject te versnellen. Het wordt ingebouwd in de machine. Samen met een speciale app in de besturing zorgt het ervoor dat we op afstand in de machine van de klant kunnen kijken. Zo kunnen we bijvoorbeeld storingen zien en parameters aanpassen. Op die manier kunnen we zonder een monteur te sturen heel snel en zonder hoge kosten de klant ondersteunen.”
70% op afstand verhelpen
Volgens Hudepohl kunnen met het systeem 40% tot 60% van de initiële serviceaanvragen op afstand worden opgelost. Dit is niet alleen voor de klant heel interessant, die binnen no-time de productie kan hervatten, maar ook voor Humacs Krabbendam. Het systeem neemt namelijk veel eenvoudige werkzaamheden uit handen van service technici. Hierdoor kunnen zij hun tijd nuttig besteden aan service-opdrachten die expertise vereisen en kan Humacs Krabbendam dagelijks veel meer klanten helpen. “Het HK remote management systeem wordt met alle nieuwe machines geleverd en is in de garantieperiode gratis te gebruiken. Daarna kost de servicedienst 10 euro per maand.
Uiteraard kan de klant zelf bepalen of hij hiervan gebruik wil maken. Uit de praktijk blijkt dat klanten zeer te spreken zijn over de dienst. Machines zijn snel weer operationeel en de kosten die worden bespaard doordat er geen monteur meer ter plaatse hoeft te komen zijn echt pluspunten. Door één bezoek van een monteur weg te nemen, heb je de kosten voor een paar jaar abonnement er al uit. En door de lage kosten is het ook interessant voor kleine ondernemers.”
Kastje en app
HK remote management systeem bestaat uit een hardware kastje en een app. Het kastje, dat door Humacs Krabbendam is ontwikkeld, wordt ingebouwd in de machine. De app die in samenwerking met Fanuc is ontwikkeld, is beschikbaar in de besturing met een eigen icoontje. Pas wanneer de klant de app opent en toestemming geeft, kan Humacs Krabbendam toegang krijgen tot de machine. Bij de ontwikkeling van het systeem is er veel aandacht besteed aan cybersecurity. “We waren in het begin een beetje bezorgd of klanten wel open zouden staan ons toegang te geven in hun machines. Het was best verrassend dat de meeste klanten hier weinig problemen mee hebben, mits de veiligheid op orde is. En dat is absoluut het geval want cybersecurity stond centraal bij de ontwikkeling van het systeem”, zegt Hudepohl.
Het HK remote management systeem is aan te sluiten op een WiFi of een vaste internet verbinding. Bedrijven die de machine niet op het bedrijfsnetwerk willen aansluiten kunnen optioneel ook kiezen voor een 4G verbinding. Tijdens het Open Huis werd het systeem live gepresenteerd. Zo konden bezoekers zien wat er op de machine gebeurt en ook hoe het aan de kant van Humacs Krabbendam te werk gaat. “Klanten zijn verbaasd dat het zo gemakkelijk werkt. Even de app opstarten en 15 minuten later is het probleem verholpen. Het is leuk dat er zo positief gereageerd wordt.”
Optimaliseren met data
Naast het HK remote management systeem was er tijdens het Open Huis ook veel aandacht voor data verzameling. “Je merkt dat klanten tegenwoordig meer naar procesoptimalisatie kijken. Nu het iets rustiger is in de markt, nemen bedrijven de tijd om zich te verdiepen in dataoplossingen. Tijdens het Open Huis lieten we Cimco zien. Dit pakket verzamelt procesdata die gebruikt wordt voor onder andere procesoptimalisatie en nacalculatie. Nu marges nog wat meer onder druk staan is Cimco een heel handig hulpmiddel om de efficiëntie te verbeteren.”