Ik moet een kleine reparatie doen op een voertuig.
Ik moet een kleine reparatie doen op een voertuig. Waar moet ik op letten zodanig dat ik de elektronische componenten van het voertuig niet opblaas als ik mijn TIG lasje erop zet?
Antwoord 1
Mijn ervaring is: accu en computer los. Massaklem dicht bij het te lassen onderdeel, HF start uit. Dit was echter meestal aan oude auto’s of race-auto’s. Bij moderne auto’s met veel elektronica zou ik niet zo snel de accu en computer los durven halen. Misschien is hier een truc voor. Ik heb wel eens wat gezien van een apparaatje dat je op de accu monteert.
Antwoord 2
Een piekspanning killer is dat. Die gebruiken wij op vrachtwagens omdat we de accu daar niet los mogen koppelen. Dit omdat de digitale tachograaf die er tegenwoordig inzit anders opnieuw geijkt moet worden. Met computers e.d. heb ik nooit problemen gehad.
Antwoord 3
Er is discussie over of het loshalen van de accu slim is. Die accu kan wel wat hebben, dus die weet er waarschijnlijk niet van. De elektronica daarentegen is het gevoeligste. Zet sowieso de massaklem zodanig (kort bij je werk) dat de stroom niet via een gevoelig onderdeel kan/wil lopen. Stroom is net water, het zoekt de weg van de minste weerstand.
Antwoord 4
Accu los halen is juist slecht, zo kan eventuele piekspanning ook niet weg. Ik heb al aan honderden auto’s gelast, altijd de beveiliger erop en de klem dichtbij, nog nooit problemen gehad met elektronica. Ik moet wel zeggen dat wij de dure beveiligers hebben tot 350A, geen idee of een goedkope ook goed genoeg werkt maar die gok kunnen wij niet nemen.
Ook een praktische vraag over lassen?
Ga dan naar het lasforum